اتهام آزار جنسی پس از اظهارات جنجالی لو گرائت؛ رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه برکنار می‌شود؟

نوئل لو گرائت، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه
نوئل لو گرائت، رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایجنت زن فوتبال فرانسه می‌گوید در تعاملات حرفه‌ای قبلی با رئیس فدراسیون متوجه شده است که آقای لوگرائت تنها به اندام‌های جنسی او علاقمند است.

آگهی

اتهام‌های آزار جنسی و نژادپرستی علیه رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه پس از اظهارات جنجالی یکشنبه شب در باره زین‌الدین زیدان عرصه را برای باقی ماندن وی در راس نهاد اداره کننده فوتبال در این کشور تنگ‌تر از همیشه کرده است.

نوئل لو گرائت تنها چند ساعت پیش از برپایی نشستی مهم در وزارت ورزش فرانسه برای پاسخگویی به انتقاد‌های مطرح شده در خصوص سخنان جنجالی و انتقادآمیز خود علیه کاپیتان سابق تیم ملی کشورش تحت اتهام آزار جنسی قرار گرفت.

حلقه تنگ فشار‌ها علیه نوئل لو گرائت بدین ترتیب روز سه‌شنبه پس از رسانه‌ای شدن شهادت یک مدیر برنامه زن فعال در فوتبال فرانسه در خصوص آزارهای جنسی رئیس فدراسیون تنگ‌تر شد تا وی اینک جدا از رفتار و سخنان بحث‌برانگیزش پاسخگوی اتهام‌ها تازه نیز باشد.

سخنان جنجالی نوئل لو گرائت علیه زیدان چنان موجی از خشم را علیه رئیس ۸۱ ساله فدراسیون فوتبال فرانسه و شهردار سوسیالیست سابق گنگامپ برانگیخت که وی به رغم عذرخواهی رسمی همچنان در معرض شدید‌ترین انتقاد‌ها قرار گرفت.

بسیاری از منتقدان نحوه رهبری وی را در طول سال‌های اخیر که با اتهام «سوء مدیریت و دیدگاه‌های نژادپرستانه» و نیز رفتار غیرقابل تحمل توام با «آزار جنسی و کلامی نسبت به برخی زیردستان» همراه بوده، به چالش کشیدند.

فشارها به آقای لوگرائت برای کناره گیری از ریاست فدراسیون فوتبال که روز دوشنبه با انتقاد‌های وزیر ورزش فرانسه، شماری از بازیکنان فعلی و سابق تیم ملی و نیز جمعی از کارشناسان و تحلیل‌گران ورزشی افزایش یافته بود با شهادت سونیا سوئید، «ایجنت زن» بازیکنان فوتبال علیه وی به شکل قابل توجهی تشدید شد.

«رئیس تنها به اندام‌های جنسی من علاقمند بود»

سونیا سوئید آشکارا اتهام‌هایی را در خصوص آزار جنسی علیه نوئل لو گرائت مطرح کرده که در صورت اثبات، شرایط را برای باقی ماندن وی در راس فدراسیون فوتبال فرانسه بسیار دشوار خواهد کرد.

خانم سویید در بخش از افشاگری‌های خود گفته که نوئل لو گرائت بارها برای او پیام‌های متنی و صوتی فرستاده و وی را به شام در منزلش دعوت کرده است.

این ایجنت زن همچنین گفته است در جریان یک ملاقات کاری در حالی که سعی داشته حمایت رئیس فدراسیون را برای ارتقا فوتبال زنان جلب کند خیلی واضح در آپارتمانش به او گفته است که «اگر می‌خواهم او به من کمک کند، باید به ارتباط جنسی تن بدهم.»

وی سپس یادآور شده که در تعاملات حرفه‌ای قبلی خود با رئیس فدراسیون فرانسه متوجه شده است که آقای لوگرائت تنها به اندام‌های جنسی او علاقمند است.

در پی افشاگری‌های این سونیا سویید، وزیر ورزش فرانسه در پیامی توییتری به وی بابت این «شهادت شجاعانه» تبریک گرفت.

این نخستین شهادت آشکار و صریح علیه رفتار آزارگرانه نوئل لو گرائت توسط زنی است که در عرصه فوتبال فرانسه به ریاست وی به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند.

این در حالیست که نشریه «سو فوت» چهار ماه پیش گزارشی از نتیجه تحقیقات انجام شده در باره رفتار نامناسب، از جمله ارسال پیام‌های متنی جنسی توسط نوئل لو‌ گرائت را منتشر کرده بود که وی همگی آنها را بی اساس خواند.

رادیو فرانس‌انتر روز سه‌شنبه فاش کرد که علاوه بر سونیا سوئید، چند زن دیگر نیز حاضر شده‌اند نسبت به آزارهای نوئل لو گرائت علیه خود دست به افشاگری بزنند.

شرایط برای نوئل لو گرائت «غیرقابل دفاع» شده است

از سوی دیگر اتهام‌های مطرح علیه رئیس فدراسیون فرانسه موقعیت دیدیه دشان، سرمربی «آبی‌ها» را که قرارداد وی به تازگی پس از تایید نوئل لو گرائت و با حمایت وی تا جام جهانی ۲۰۲۶ تمدید شد، متزلزل کرده است.

وزیر ورزش فرانسه از چهارده عضو شورای اجرایی فدراسیون فوتبال فرانسه خواسته با برعهده گرفتن مسئولیت خود به این موضوع رسیدگی کنند تا از نظر قانونی زمینه برکناری نوئل لو گرائت فراهم شد.

از نظر فنی، قدرت‌های سیاسی امکان برکناری رئیس فدراسیون فوتبال را ندارند، زیرا این امر مصداق مداخله دولتی محسوب می‌شود که فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا آن را برنمی‌تابد.

فرانس‌پرس به نقل از یکی از اعضای کمیته اجرایی فدراسیون فوتبال فرانسه که نامی از وی برده نشده از روزهای بسیار دشوار پیش رو برای نوئل لو گرائت خبر داده و تصریح کرده که شرایط برای او غیرقابل دفاع شده است.

آگهی

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

میلیون‌ها کودک اروپایی از نوعی خشونت‌جنسی رنج می‌برند؛ محدودیت سنی برای تسلیم شکایت چقدر است؟

رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه به دلیل اظهاراتش درباره زین‌الدین زیدان، مجبور به کناره‌گیری شد

آرژانتین با غلبه بر فرانسه برای سومین بار قهرمان جام جهانی فوتبال شد