پکن میلیاردر چینی را تسلیم کرد؛ «جک ما» مدیریت و سهام عمده «گروه آنت» را واگذار می‌کند

جک ما، بنیانگذار علی‌بابا
جک ما، بنیانگذار علی‌بابا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گروهی از تحلیلگران مسایل اقتصاد سیاسی چین معتقدند که مواجهه دولت با گروه مالی آنت و جک ما، نشان دهنده عزم رهبری چین برای کاهش نفوذ سرمایه گذاران بزرگ بخش خصوصی در نظام اقتصادی این کشور است

آگهی

بنیانگذارِ میلیاردرِ گروه مالی «آنت» تحت فشار نهاد نظارتی حکومت چین، کنترل این گروه را با واگذاری سهام عمده خود در آن، واگذار می‌کند.  

مطابق بیانیه رسمی گروه آنت، جک ما، بنیانگذار غول تجارت الکترونیک «علی‌بابا» که پس از انتقاد از نظام مالی و اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ کمتر در انظار عمومی ظاهر شده، پس از اصلاحات انجام شده در ساختار این گروه، تنها مالک کمی بیش از ۶ درصد سهام این گروه خواهد بود. در حالی که او پیش از این بیش از ۵۰ درصد سهام این گروه مالی را در اختیار داشت.

گروه آنت (Ant Group) یک شرکت وابسته به گروه چینیِ علی‌بابا (Alibaba Group) است و مالک بزرگترین پلتفرم پرداخت از طریق گوشی تلفن‌همراه در جهان به نام علی‌پی (Alipay) است که بیش از ۱.۳ میلیارد کاربر فعال دارد.

آقای ما به عنوان سهامدار عمده و بنیانگذار گروه آنت قصد داشت تا در نوامبر ۲۰۲۰ نزدیک به ۳۰ میلیارد یورو از سهام این گروه را از طریق بورس واگذار کند و گام نخست را برای بدل کردن آن به یک شرکت سهامی عام بردارد؛ اما اجرای این تصمیم او با مخالفت دولت چین مواجه و متوقف شد.

پس از متوقف شدن پروژه ورود گروه آنت به بورس که آقای ما را به ثروتمندترین فرد چین تبدیل می‌کرد، او به مدت سه ماه ناپدید شد و حتی شایعاتی نیز در مورد ربایش او از سوی ماموران لباس شخصی دولت چین بر سر زبان‌ها افتاد. 

اما آقای «ما» پس از به جریان افتادن اصلاح ساختار گروه آنت که از سوی نهاد نظارتی و تنظیم مقررات دولت چین در حال پیشبرد است، بار دیگر در انظار عمومی ظاهر شد. مقام‌های چینی این گروه مالی را به پرداخت جریمه‌ای در حدود ۱ میلیارد یورو محکوم کرده‌اند. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

گروهی از تحلیلگران مسایل اقتصاد سیاسی چین معتقدند که مواجهه دولت با گروه مالی آنت و جک ما، نشان دهنده عزم رهبری چین برای کاهش نفوذ سرمایه گذاران بزرگ بخش خصوصی در نظام اقتصادی این کشور است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا چین می‌تواند بحران مسکن خود را برطرف کند؟

یکی از مدیران شرکت علی بابا به‌دلیل تعرض جنسی تحت پیگرد قرار گرفت

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است