رویترز: چین در حال مذاکره با فایزر برای تولید و توزیع داروی ژنریک کووید است

لوگوی شرکت فایزر
لوگوی شرکت فایزر Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سه منبع به خبرگزاری رویترز گفتند که چین در حال مذاکره با شرکت داروسازی فایزر برای دریافت مجوزی است که به داروسازان داخلی این کشور اجازه دهد تا نسخه ژنریک داروی ضد ویروس کووید-۱۹ معروف به پاکسلووید را تولید و توزیع کنند.

آگهی

سه منبع به خبرگزاری رویترز گفتند که چین در حال مذاکره با شرکت داروسازی فایزر برای دریافت مجوزی است که به داروسازان داخلی این کشور اجازه دهد تا نسخه ژنریک [به این داروهایی که به‌صورت کپی از روی داروی اصلی تولید می‌شود، داروی ژنریک گفته می‌شود] داروی ضد ویروس کووید-۱۹ معروف به پاکسلووید را تولید و توزیع کنند.

یکی از منابع گفت که اداره ملی محصولات پزشکی چین مذاکرات خود با فایزر را از اواخر ماه گذشته آغاز کرده است.

این منبع گفت که پکن مایل است این مجوز را قبل از سال نو چینی که از ۲۲ ژانویه آغاز می‌شود نهایی کند.

بیمارستان‌های چین پس از اینکه دولت به‌طور ناگهانی سیاست «کووید-صفر» خود را در ماه گذشته کنار گذاشت به دلیل افزایش ابتلاها تحت فشار شدید قرار گرفتند. به طوری که موج فزاینده ابتلاها در سراسر این کشور بیمارستان‌ها را مملو از بیمار کرده است، داروخانه‌ها از دارو خالی شده‌اند و زنگ خطر بین‌المللی نیز به صدا درآمده است.

در یک کارآزمایی بالینی مشخص شده است که قرص پاکسلووید می‌تواند میزان بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا با درجه شدید را تا حدود ۹۰ درصد کاهش دهد. بسیاری از چینی‌ها این روزها تلاش می‌کنند این دارو را از خارج از کشور تهیه و به کشور بفرستند. پکن تا حد زیادی مقابل واکسن‌ها و درمان‌های غربی مقاومت کرده است. با این حال درمان کووید با قرص پاکسلووید از معدود درمان‌های خارجی است که مورد تایید این کشور قرار گرفته است.

چین در فوریه سال گذشته داروی پاکسلووید را که قرار بود از طریق بیمارستان‌ها در دسترس باشد برای درمان بیماران پر خطر در چند استان تایید کرد. فایزر ماه گذشته به توافقی مبنی بر صادرات پاکسلووید به چین از طریق یک شرکت محلی دست یافت تا این دارو را به طور گسترده در دسترس قرار دهد.

یکی از سخنگویان فایزر به رویترز گفت که این شرکت به‌طور فعال با مقامات چینی و همه سهامداران برای تامین عرضه کافی پاکسلووید در چین همکاری می‌کند.

دو منبع به رویترز گفتند که اداره ملی محصولات پزشکی چین در اواخر دسامبر با چندین شرکت داروسازی چین جلسه‌ای برگزار کرد تا در مورد آماده‌سازی‌های آن‌ها برای ساخت نسخه ژنریک پاکسلووید گفت‌وگو کند.

شرکت داروسازی ژیانگ هوآهای که در ماه اوت گذشته قراردادی را با فایزر برای تولید پاکسلووید تنها برای استفاده در سرزمین اصلی چین امضا کرد، در این جلسه حاضر بود. یک شرکت داروسازی چینی دیگر که سازنده یک واکسن بالقوه با روش «آران‌ای پیام‌رسان» است نیز در این جلسه بود. منبع دوم به رویترز گفت که اداره ملی محصولات پزشکی چین به شرکت‌ها توصیه کرده است که برای ثبت‌نام در سازمان تنظیم نظارت بر ساخت دارو برای کسب مجوز تولید نسخه عمومی پاکسلووید آماده شوند.

۳۵ شرکت داروسازی ژنریک در سراسر جهان از جمله پنج شرکت چینی در ماه مارس سال گذشته توافق کردند که نسخه‌های ارزان پاکسلووید را برای ۹۵ کشور فقیرتر تحت حمایت سازمان ملل بسازند. این مجوز با این حال به شرکت‌ها اجازه نمی‌دهد پاکسلووید ژنریک را در چین بفروشند.

این سه منبع گفتند که چین همچنین فایزر را تحت فشار قرار داده است تا قیمت پاکسلووید را کاهش دهد زیرا دولت قصد دارد این دارو را در طرح بیمه پزشکی ملی قرار دهد که می‌تواند بخشی از هزینه آن را پوشش دهد.

در حال حاضر به دلیل کمبود داروهای ضد ویروسی در چین، فروش پاکسلووید وارد کانال‌های فروش زیرزمینی با قیمت‌های سرسام‌آور شده است به طوری که یک جعبه پاکسلووید به قیمت ۵۰ هزار یوآن معادل ۷ هزار و ۲۶۰ دلار فروخته می‌شود که بیش از ۲۰ برابر قیمت اصلی آن است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسپری بینی شرکت فایزر برای تسکین سریع دردهای شدید میگرنی مجوز گرفت

ظرف یک ماه ۶۰ هزار بیمار کووید در چین جان باختند

شرکت گیلئاد قیمت دولتی و آزاد داروی کرونا را اعلام کرد