خودروهای نظامی جدید غربی در راه اوکراین؛ کی‌یف تانک‌ آبرامز و لئوپارد می‌خواهد

خودرو‌های زرهی سبک AMX-10 RC
خودرو‌های زرهی سبک AMX-10 RC Copyright ERIC FEFERBERG/AFP
Copyright ERIC FEFERBERG/AFP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

متحدان غربی اوکراین در حال تدارک خودروهای جنگی برای این کشور هستند. البته این خودروها شامل تانک‌های سنگین‌تری که کی‌یف چشم به آنها دوخته نمی‌شود.بر اساس پیش‌بینی واشنگتن، نبرد شدید در جبهه شرقی ماه‌ها ادامه خواهد داشت.

آگهی

آمریکا و متحدان غربی اوکراین در حال تدارک خودروهای جنگی برای این کشور هستند. البته این خودروها بر خلاف میل اوکراین شامل تانک‌های سنگین‌تری که کی‌یف پیشتر برای جنگ با روسیه درخواست کرده بود، نمی‌شود. 

این درحالی است که بر اساس پیش‌بینی واشنگتن، نبرد شدید در جبهه شرق برای ماه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.  

به گفته یکی از مقامات فرانسه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه ۴ ژانویه در گفتگوی تلفنی به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین وعده داده است که فرانسه خودرو‌های زرهی رزمی سبک AMX-10 RC را در اختیار ارتش اوکراین قرار خواهد داد. 

آقای ماکرون همچنین در توئیتی نوشت: «تا پیروزی، تا بازگشت صلح به اروپا، پشتیبانی ما از اوکراین رنگ نخواهد باخت. من در گفتگو با آقای زلنسکی تایید کردم: فرانسه برای آن‌ها تانک‌های سبک فراهم خواهد کرد و به حمایت خود در زمینه دفاعی هوایی ادامه خواهد داد.»

در حالی که مقامات فرانسه می‌گویند این تانک‌های سبک نخستین خودروهای زرهی هستند که به اوکراین ارسال خواهند شد، استرالیا می‌گوید در ماه اکتبر ۹۰ دستگاه از خودروهای زرهی ضد مین بوش‌مستر (Bushmaster Protected Mobility Vehicles) را در اختیار کی‌یف قرار داده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی ارسال خودروهای زرهی بردلی (Bradley Fighting Vehicles) به اوکراین است. 

خودروهای زرهی بردلی مجهز به یک اسلحه قدرتمند، از اواسط دهه ۸۰ میلادی و به عنوان یکی از تجهیزات اصلی آمریکا در میادین جنگ به شمار می‌روند. آمریکا هزاران دستگاه از این خودروها را در اختیار دارد. خودروهای زرهی بردلی می‌توانند قدرت نبرد نیروهای اوکراینی را بالا ببرند و همچنین به سنگرهای دفاعی آن‌ها قوام بخشند.

با این‌حال، آقای بایدن از ارسال تانک‌های آبرامز به اوکراین خودداری می‌کند. کی‌یف بارها از هم‌پیمانان خود خواسته است تا خودروهای جنگی سنگین‌تری مانند تانک‌های آبرامز آمریکایی یا لئوپارد آلمانی را به این کشور ارسال کنند.

آقای زلنسکی عصر روز چهارشنبه ضمن سپاسگزاری از اعلامیه آقای ماکرون مبنی بر ارسال تجهیزات به اوکراین اعلام کرد که این موضوع نشان دهنده نیاز دیگر متحدان به فراهم کردن سلاح‌های سنگین‌تر است. وی گفت: «این موضوع پیامی روشن برای شرکای ما ارسال می‌کند. هیچ دلیل منطقی برای عدم دست‌یابی اوکراین به تانک‌های غربی وجود ندارد.»

آقای زلنسکی همچنین در توئیتی نوشت: «با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه مکالمه ای بلند و پرجزئیات در مورد شرایط کنونی داشتم. از او به خاطر تصمیمش بر ارسال تانک‌های سبک و نفربرهای زرهی Bastion APC به اوکراین و همچنین برای همکاری مضاعف با دیگر متحدان در همین راستا تشکر می‌کنم. با امانوئل ماکرون بر سر همکاری بیشتر برای قوام‌بخشی قابل توجه به دفاع هوایی اوکراین و دیگر قابلیت‌های دفاعی به توافق رسیدیم. همچنین بر کار روی بدست آوردن فرمولی برا صلح توافق کردیم. از شما سپاسگزارم دوست من. رهبری شما ما را به پیروزی نزدیک‌تر می‌کند.»

نبرد در جهبه‌های شرق

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده روز چهارشنبه در ارزیابی نبرد در دونتسک شرقی و به ویژه باهموت، شهری که تحت کنترل اوکراین و به شدت ویران شده است، گفت که اگرچه نیروهای روسی پیشرفت‌های گسترده‌ای داشته‌اند اما نبرد در آینده نزدیک ادامه خواهد داشت. وی افزود: «درگیری همچنان شدید است. به نظر من می‌توانیم انتظار داشته باشیم آن‌چه اکنون در باهموت شاهد هستیم در ماه‌های آینده در دیگر جبهه‌ها مشاهده کنیم.»

آقای زلنسکی در سخنرانی ویدیویی خود اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در خارج از باهموت خسارات زیادی به روس‌ها وارد کرده‌اند و مسکو در حال افزایش نیروهای خود در منطقه است.»

رئیس جمهوری اوکراین ماه گذشته ضمن سخنرانی در کنگره آمریکا گفت که ده‌ها میلیارد دلار کمک آمریکا به این کشور در مقابله با تهاجم نظامی روسیه نه تنها خیریه نیست بلکه سرمایه‌گذاری در امنیت جهانی است.

ایالات متحده در حال آماده‌سازی بسته دیگری برای کمک تسلیحاتی به اوکراین است که احتمالا تا چند روز آینده اعلام می‌شود. این بسته مضاف بر حدود ۲۱ میلیار دلار کمک امنیتی تا کنون اختصاص داده شده به کی‌یف است.

آمریکا توانایی تسلیحات ارسالی خود را از جمله با فراهم کردن موشک‌های ضدهوایی استینگر (Stinger)، موشک‌های ضد تانک جاولین (Javelin)، سامانه راکتی های‌مارس (HIMARS) و موشک‌های زمین به هوای ناسامز (NASAMS) افزایش داده است.

در جریان سفر آقای زلنسکی به واشنگتن، ایالات متحده متعهد شد که سامانه موشکی پیشرفته پاتریوت را برای دفع حملات موشکی و پهپادی روسیه به اوکراین ارسال کند.

آندری چرنیاک، یکی از مقامات بخش اطلاعات وزارت دفاع اوکراین، در گفتگو با خبرگزاری آر‌بی‌سی اوکراین با تاکید بر این که این کشور انتظار ندارد روسیه امسال به رغم تلفات انسانی سنگین تسلیم شود، افزود: «بر اساس برآورد‌های اطلاعاتی ارتش اوکراین، روسیه در چهار یا پنج ماه آینده ممکن است تا نزدیک به ۷۰ هزار نفر از نیروهایش را از دست بدهد و رهبران این کشور اشغال‌گر برای چنین تلفاتی آماده‌‌اند. رهبران روسیه می‌دانند که شکست می‌خورند اما تصمیمی برای پایان دادن به جنگ ندارند.»

ناوچه مجهز به موشک‌های ماوراء صوت روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به عنوان نشانه‌ای به غرب بر عدم تمایل این کشور به خاتمه درگیری، روز چهارشنبه ناوچه‌ای مجهز به نسل جدید موشک‌های ماوراء صوت به اقیانوس اطلس گسیل کرد. این موشک‌ها با سرعتی با بالغ بر ۵ برابر سرعت صوت به سمت هدف شتاب می‌گیرند.

آگهی

اوکراین می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته روسیه ۷ حمله موشکی، ۱۸ حمله هوایی و بیش از ۸۵ حمله از سامانه‌های راکتی چند‌پرتابی به زیرساخت‌های غیرنظامی در شهرهای کراماتورسک، زاپوریژیا و خرسون انجام داده است. روسیه حمله عمدی به غیرنظامیان را انکار می‌کند.

هانا مالیار، معاون وزارت دفاع اوکراین می‌گوید که روسیه با تمرکز به تصرف باهموت و دیگر شهرهای شمال دونتسک به تشکیل واحدهای تهاجمی مضاعف خواهد پرداخت. 

خانم مالیار هنچنین در کانال تلگرام خود نوشت: «بنابر اداره اطلاعات وزارت دفاع، تلفات قابل توجه نیروهای روس به این معنی است که کرملین به احتمال زیاد مجبور است در چهارماه نخست سال دومین فراخوان بسیج مردمی را صادر کند.»  

روسیه در ۲۴ فوریه تهاجم نظامی به اوکراین را به بهانه مبارزه با تهدید علیه امنیت خود و نیاز به حفاظت از روس‌زبانان آغاز کرد و آن را عملیات ویژه نظامی خواند. اوکراین و هم‌پیمانانش روسیه را به آغاز جنگی غیرموجه متهم می‌کنند که تنها هدفش همچون امپراطوری‌های سابق، توسعه قلمرو و الحاق و اشغال سرزمین‌های دیگر کشورهاست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چراغ سبز برلین برای تحویل تانک‌‌های پیشرفته به اوکراین؛ لئوپارد۲ چه ویژگی‌هایی دارد؟

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند