الزام تست کووید برای ورود به آلمان و سوئد از مبدا چین؛ پکن خواستار «بی طرفی» سازمان جهانی بهداشت شد

شهروندان چینی که در مقابل یک مرکز خرید در پکن ماسک به صورت دارند
شهروندان چینی که در مقابل یک مرکز خرید در پکن ماسک به صورت دارند Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کارشناسان بهداشت جهانی بیم‌ آن را دارند که همه‌گیری بیماری در چین امسال در این کشور تلفات زیادی به جا بگذارد.

آگهی

آلمان و سوئد نیز به دیگر کشورهایی پیوستند که اخیرا ارائه تست منفی کرونا با اعتبار ۴۸ ساعته را برای مسافران ورودی از مبدا چین الزامی کرده‌اند.

کارل لاوترباخ، وزیر بهداشت آلمان روز پنجشنبه در این خصوص گفت: مسافران ورودی از مبدا چین باید همانطور که قبلاً توسط چندین کشور دیگر درخواست شده آزمایش کووید ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه چنین اقدامی در پی نگرانی‌ها نسبت به افزایش چشمگیر موارد ابتلا به بیماری کووید در چین و به منظور ممانعت از شیوع آن به دیگر کشورها صورت می‌گیرد خواستار آن شد که مسافران ورودی از این کشور دست کم نتیجه یک آزمایش کووید آنتی‌ژن یا سریع را ارائه کنند.

وزیر بهداشت آلمان یادآور شد که بنا به توصیه مشترک اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت انجام «نمونه‌‌گیری های تصادفی» برای شناسایی انواع احتمالی زیرسویه‌های ویروس عامل بیماری کووید۱۹ در دستور کار قرار گرفته است.

در نشسستی که روز چهارشنبه به ابتکار سوئد در سطح کارشناسان اتحادیه اروپا برپا شد از کشورهای عضو این اتحادیه خواسته شد که از همه مسافران ورودی از مبدا چین تست منفی کووید درخواست کنند.

چین حدود سه سال است که با موج بی‌سابقه‌ای از آلودگی به ویروس و ابتلا به بیماری کووید۱۹ مواجه است؛ پکن پیش‌تر به رغم اتخاذ سیاست موسوم به «کووید صفر» که قرار است برخی محدودیت‌های آن از هشتم ژانویه برداشته شود هنوز موفق به مهار کامل این بیماری نشده است.

از آنجا که گسترش و انتشار زیرسویه‌های ویروس عامل بیماری به خوبی در چین کنترل و مهار نشده روز به روز بر شمار تلفات ناشی از آن افزوده می‌شود.

بر پایه گزارش رسانه‌های بین‌المللی، کارشناسان بهداشت جهانی بیم‌ آن را دارند که همه‌گیری بیماری در چین امسال در این کشور تلفات زیادی به جا بگذارد.

از سوی دیگر، لغو جزئی برخی محدودیت‌های وضع شده ذیل «سیاست کووید صفر» با موج تازه از سرگیری تدریجی سفرهای خارجی شهروندان چینی ها پس از سه سال محدودیت و مقررات سختگیرانه همزمان شده است.

از همین‌رو ده‌ها کشور از جمله ایالات متحده، ژاپن و فرانسه پیش‌تر در اقدامی مشابه با آلمان به عنوان یک اقدام احتیاطی ارائه تست کووید را برای مسافران از مبدا چین الزامی کرده‌اند.

الزام تست کووید برای ورود از مبدا چین به سوئد از هفتم ژانویه

سوئد دیگر کشوری است که روز پنجشنبه به این مجموعه پیوست؛ استکهلم همه مسافران از مبدا چین به استثنای شهروندان خود و ساکنان اتحادیه اروپا را ملزم کرده است که برای ورود به این کشور بدون توجه به سابقه واکسیناسیون کرونا از هفتم ژانویه نتیجه آزمایش منفی بیماری کووید ارائه کنند.

از میان کشورهای اروپایی و غیراروپایی که چنین محدودیت‌هایی را برای مسافران ورودی از مبدا چین اعمال کرده‌اند اما رویکرد مراکش اندکی سخت‌گیرانه‌تر بوده است.

این کشور ورود کلیه مسافران از مبدا چین به خاک خود را بدون در نظر گرفتن ملیت آنها تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرده است.

پکن روز سه شنبه تحمیل آزمایش‌های کووید در سراسر جهان بر اتباع خود را محکوم کرد و ضمن «غیرقابل قبول» چنین رویکردی تهدید به انجام «اقدامات متقابل» کرد.

درخواست پکن برای موضع بی‌طرفانه سازمان جهانی بهداشت

در پی انتقاد‌های اخیر سازمان جهان بهداشت از نحوه اطلاع‌رسانی چین نسبت به شمار تلفات و نوع ویروس عامل همه‌گیری جدید بیماری کووید۱۹، پکن روز پنجشنبه از این سازمان بین المللی خواست تا موضعی «بی طرفانه» اتخاذ کند.

اقدام بدون اطلاع قبلی چین در اوایل دسامبر برای کاهش محدودیت‌های سختگیرانه علیه کووید۱۹ که شهروندان را تا حد زیادی در برابر ویروس محافظت می‌‌کرد وضعیت آلودگی در این کشور را بسیار بغرنج کرده است.

به گزارش فرانس‌پرس، بیمارستان‌های چین در حال حاضر با افزایش تعداد بیماران مسن مواجه شده‌اند، مرده‌سوزخانه اشباع شده‌ و بسیاری از داروخانه‌ها فاقد داروهای مسکن و تب‌بر هستند.

با این حال، پس از تغییر بحث‌برانگیز در روش شمارش قربانیان، گفته می‌شود که مقامات چینی تعداد بسیار کمی از مرگ‌های مرتبط با کووید-۱۹ را گزارش می‌کنند.

آگهی

در پی این تغییر روش، تنها افرادی که به طور مستقیم بر اثر نارسایی تنفسی مرتبط با کووید-۱۹ فوت کرده‌اند در این آمار گنجانده شده‌اند.

این بدان معنا است که تعداد زیادی از مرگ و میرهای دیگر بر اثر کووید در فهرست قربانیان این بیماری ثبت نمی‌شوند؛ مسئله‌ای که انتقاد برخی کارشناسان را انگیخته و سازمان جهانی بهداشت را بر آن داشته تا آمار ارائه شده را منعکس کننده وضعیت موجود بیماری در چین تشخیص ندهد.

این در حالیست که مائو نینگ، سخنگوی دیپلماسی چین روز پنجشنبه در پاسخ به انتقاد‌های مطرح شده گفت: «ما امیدواریم که سازمان جهانی بهداشت موضع مبتنی بر علم، عینی و بی طرفانه را حفظ و نقش فعالی در پاسخ جهانی به چالش‌های همه گیری ایفا کند.»

وی تاکید کرد که کشورش از زمان شیوع این بیماری همه گیر «اطلاعات و داده‌های موثقی را به صورت باز و شفاف با جامعه بین المللی به اشتراک گذاشته است.»

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگرانی از شیوع دوباره کرونا؛ محدودیت‌های اروپا برای مسافرانی که از چین می‌آیند

بیش از یک میلیارد انسان در معرض «همه‌گیری» چاقی قرار دارند

«درک 'وضعیت جهنمی' غزه آسان نیست»؛ دیوان لاهه رای خود را صادر می‌کند