ادامه روند بهبود روابط سوریه با کشورهای عربی؛ بشار اسد بار دیگر با وزیر خارجه امارات دیدار کرد

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در سمت چپ، با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در دمشق، ۴ ژانویه ۲۰۲۳
بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در سمت چپ، با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی در دمشق، ۴ ژانویه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ماه ژوئن ۲۰۲۲، سفیر جدید بحرین مأموریت خود را در این کشور آغاز کرد، درعین‌حال وزیر امور خارجه الجزایر در ژوئیه گذشته در سفر به دمشق گفت که کشورش در کنار سایر کشورهای عربی در حال هماهنگی برای بازگرداندن عضویت سوریه در اتحادیه عرب هستند.

آگهی

وزیر خارجه امارات عربی متحده روز چهارشنبه ۴ ژانویه با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه دیدار کرد. این دومین سفر وی به دمشق در سال‌های اخیر بعد از بهبود روابط میان امارات عربی متحده و سوریه است.

بر اساس بیانیه دفتر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات عربی متحده درباره تقویت روابط اقتصادی بین کشورهای خود گفتگو کردند. این بیانیه به نقل از اسد گفت که احیای روابط بین دو کشور به نفع ثبات منطقه است.

خبرگزاری دولتی امارات گفت که آنها همچنین در مورد تحولات سوریه و منطقه گفتگو کردند و شیخ عبدالله حمایت خود را از راه‌حل سیاسی برای پایان‌دادن به درگیری ها اعلام کرد. هیئتی از مقامات اقتصادی و امنیتی، وزیر امور خارجه امارات را همراهی می کردند.

این دومین سفر شیخ عبدالله به کشور جنگ‌زده سوریه از زمان نخستین سفرش در ماه نوامبر ۲۰۲۱ است. این سفر همچنین به دنبال یکی از سفرهای نادر بشار اسد به امارات در ده ماه گذشته است. در سال‌های گذشته او تنها به ایران و روسیه به‌عنوان دو کشور متحدش سفرکرده بود. امارات سفارت خود را در سال ۲۰۱۸ در سوریه بازگشایی کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سوریه پس از آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۱ در این کشور از جمع ۲۲ کشور عضو اتحادیه عرب اخراج و توسط همسایگانش تحریم شد. صدها هزار نفر در این جنگ کشته و نیمی از جمعیت ۲۳ میلیونی قبل از جنگ سوریه آواره شدند. بخش‌های زیادی از سوریه ویران شده است و بازسازی آن ده‌ها میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

احیای روابط سوریه با کشورهای عربی

باتوجه‌ به بن‌بست رسیدن جنگ در سال‌های اخیر و پس از آن که اسد به لطف کمک‌های نظامی روسیه، ایران و گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان، کنترل بیشتر مناطق سوریه را دوباره به دست گرفت، کشورهای عربی به سمت احیای روابط با سوریه پیش می‌روند.

در ماه ژوئن ۲۰۲۲، سفیر جدید بحرین مأموریت خود را در این کشور آغاز کرد، درعین‌حال وزیر امور خارجه الجزایر در ژوئیه گذشته در سفر به دمشق گفت که کشورش در کنار سایر کشورهای عربی در حال هماهنگی برای بازگرداندن عضویت سوریه در اتحادیه عرب هستند. همچنین بشار اسد با عبدالله دوم، پادشاه اردن تماسی تلفنی برقرار کرد. این در حالی است که اردن میزبان گروه‌های مخالف تحت حمایت غرب و صدها هزار پناه‌جو فراری از جنگ بوده است.

نارضایتی آمریکا از برقراری روابط سایر کشورها با سوریه

درحالی‌که سوریه در حال بازیابی روابط خود با سایر کشورهای منطقه است، ایالات متحده روز سه‌شنبه ۳ دسامبر از همه کشورها خواست تا در مورد بازسازی روابط خود با بشار اسد «دوباره فکر کنند.»

این موضع‌گیری در حالی انجام می‌شود که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، در اوایل ماه دسامبر به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد برگزاری یک سری نشست‌‌های سه‌جانبه میان وزرای روسیه، سوریه و ترکیه را داده بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «ما از کشورهایی که به دنبال ارتقای سطح روابط خود یا اعلام حمایتشان برای ترمیم دیکتاتوری بی‌رحم بشار اسد باشند، حمایت نمی‌کنیم.» وی در ادامه افزود: «ما از دولت‌ها می‌خواهیم که سوابق شنیع حقوق بشری رژیم اسد را در ۱۲ سال گذشته بررسی کنند، چرا که این رژیم همچنان به اعمال وحشیانه خود علیه مردم سوریه ادامه می‌دهد و آنها را از دسترسی به کمک‌های بشردوستانه بازمی‌دارد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

دیده‌بان حقوق بشر سوریه: یک نظامی ایرانی در حمله هوایی اسرائیل به سوریه کشته شد

دادگاه فرانسه حکم بازداشت بین‌المللی بشار اسد را صادر کرد