خودرو‌های الکتریکی۸۰ درصد سهم بازار خودروی نروژ را به خود اختصاص دادند

عکس تزئینی خودرو برقی
عکس تزئینی خودرو برقی Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در حال حاضر از هر پنج خودرو که در جاده‌‌های نروژ تردد می‌کند یک خودرو کاملاً برقی است؛ آماری که خود یک رکورد جهانی دیگر محسوب می‌شود

آگهی

نروژ که سال ۲۰۲۱ رکورد فروش خودروهای پاک را شکسته بود در سال گذشته میلادی نیز با اختصاص سهمی بزرگ به خودروهای الکتریکی در بازار، این رکورد را بهبود بخشید.

بر اساس آماری که یک نهاد تخصصی حمل و نقل روز دوشنبه منتشر کرد، حدود ۸۰ درصد خودروهای سواری نو که سال ۲۰۲۲ در این کشور پلاک شده‌اند مجهز به موتور محرک الکتریکی بودند.

به گزارش شورای اطلاع‌رسانی حمل و نقل جاده‌ای در نروژ، شرکت آمریکایی تسلا با اختصاص سهم ۱۲.۲ درصدی، در صدر رده‌بندی شرکت‌های خودروساز قرار داشت که تولیدات آنها در زمینه خودروی الکتریکی در بازار این کشور اسکاندیناوی متقاضی داشت.

بر پایه این گزارش، در مجموع ۱۳۸ هزار و دویست و پنجاه و شش خودروی برقی سال گذشته میلادی در نروژ فروخته شد؛ رقمی که دقیقا ۷۹.۳ درصد از کل فروش خودروهای سواری نو را در این کشور طی سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص می‌دهد.

بدین ترتیب نروژ که همزمان تولید کننده هیدروکربن و در عین حال قهرمان استفاده از خودروهای پاک (با آلایندگی صفر) به شمار می‌رود، رکورد ۶۴.۵ درصدی خود در زمینه فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۲۱ را در سال گذشته میلادی، باز هم بهبود بخشید.

فرانس‌پرس در گزارشی به عنوان مقایسه یادآور شده است که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۸.۶ درصد از خودروهای پلاک شده در اتحادیه اروپا الکتریکی بوده‌اند. حال آنکه به موجب این گزارش، خودروهای تمام الکتریکی تنها در ماه دسامبر گذشته بیش از ۸۲ درصد فروش بازار نروژ را به خود اختصاص دادند.

دلیل این شتاب‌زدگی، احتمالا تغییر قوانین مالیاتی از سوی دولت است که خرید خودروهای الکتریکی را برای خانواده‌های نروژی پرهزینه‌تر خواهد کرد.

خودروهای برقی مدال «وای» شرکت تسلا پرفروش‌ترین خودرو سال گذشته در نروژ بود؛ به نحوی که از هر ۱۰ خودروی پلاک شده یکی را به خود اختصاص می‌داد.

خودروهای برقی مدل «آی دی۴» شرکت فولکس واگن و «انیاک» شرکت اشکودا پس از مدل وای تسلا به ترتیب در مکان دوم و سوم پرفروش‌ترین خودروها در نروژ بودند.

نروژ قصد دارد از سال ۲۰۲۵ تنها خودروهایی با آلایندگی صفر از نوع تمام الکتریکی یا هیدروژنی را به بازار عرضه کند که از نظری مالیاتی بسیار مطلوب است؛ رویکردی که برخی دیگر از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه آن را برای درازمدت در نظر گرفته‌‌اند.

بر اساس مقرارت جدید وضع شده از سوی دولت نروژ، از اول ژانویه معافیت از مالیات بر ارزش افزوده برای خرید خودروی الکتریکی نو تنها در محدوده قیمت خرید ۵۰۰ هزار کرون معتبر است و مبالغ بالاتر از این سقف مشمول مالیات یاد شده خواهند شد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

در حال حاضر از هر پنج خودرو که در جاده‌‌های نروژ تردد می‌کند یک خودرو کاملاً برقی است؛ آماری که خود یک رکورد جهانی دیگر محسوب می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

توافق فن در لاین و بایدن بر سر انرژی؛ آغاز «دوران جدید» در روابط بروکسل‌-واشنگتن

ایران از کشف نخستین ذخیره بزرگ لیتیوم در غرب کشور خبر داد

پادشاه بیمار و ۸۷ ساله نروژ تحت عمل جراحی قرار گرفت