دولت چپگرای برزیل دو مدافع سرشناس حقوق آمازون را در مقام وزیر منصوب کرد

نماینده فدرال سلیا زاکریابا (چپ) و سونیا گوجاجارا (سمت راست) قبل از تحلیف لولا داسیلوا به عنوان رئیس جمهور جدید برزیل، یکشنبه، ۱ ژانویه ۲۰۲۳،
نماینده فدرال سلیا زاکریابا (چپ) و سونیا گوجاجارا (سمت راست) قبل از تحلیف لولا داسیلوا به عنوان رئیس جمهور جدید برزیل، یکشنبه، ۱ ژانویه ۲۰۲۳، Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت جدید برزیل در جهت مقابله با تصرفات بی‌رویه سرزمین‌های بومیان و مقابله با اقدامات مخرب زیست‌محیطی، دو تن از مدافعان سرشناس بین‌المللی به نام‌های «مارینا سیلوا» و «سونیا گواجاجارا» را به ریاست دو وزارتخانه مهم و کلیدی برگزید

آگهی

دولت جدید برزیل در جهت مهار تصرفات بی‌رویه سرزمین‌های بومیان و مقابله با اقدامات مخرب زیست‌محیطی، دو تن از مدافعان سرشناس بین‌المللی به نام‌های «مارینا سیلوا» و «سونیا گواجاجارا» را به ریاست دو وزارتخانه تازه تاسیسِ مهم و کلیدی برگزید.

لولا داسیلوا که از روز یکشنبه رسما کار خود را به عنوان رئیس جمهوری جدید برزیل آغاز کرد، با اعلام این خبر ابراز امیدواری کرد که چهار سال سیاست‌های تخریبی جنگل‌های بارانی این کشور در دوران سلف راستگرای او یعنی ژائیر بولسونارو را بتواند جبران کند.

رئیس جمهور جدید برزیل در یکی از اولین اقدام‌ها دستور بازگشایی وزارتخانه منحل شده محیط زیست را صادر و به دنبال آن خبر تاسیس وزارتخانه جدید دیگری تحت عنوان «وزارت بومیان» را اعلام کرد.

این سیاست دولت جدید برزیل، چرخشی ۱۸۰ درجه‌ای در سیاست‌های زیست محیطی این کشور پس از افزایش شدید جنگل‌زدایی تحت فرمان ژایر بولسونارو است.

سابقه این دو فعال سرشناس چیست؟

آسوشیتدپرس
مارینا سیلوا (سمت چپ) دا سیلوا (وسط) و گواجاجارا (سمت راست) در مراسم تحلیف ریاست جمهوری برزیل به تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۲۳آسوشیتدپرس

به این ترتیب خانم مارینا سیلوا ۶۴ ساله که پیش‌تر در مقام وزیر محیط‌‌ زیست کارنامه موفقی در زمینه کاهش جنگل‌زدایی آمازون بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ میلادی داشته، به شغلی قبلی خود بازخواهد گشت. او یکی از شناخته‌شده‌ترین فعالان محیط زیست در جهان است.

خانم گواجاجارا ۴۸ ساله نیز اولین وزارتخانه «بومیان» برزیل را هدایت خواهد کرد. این وزارتخانه جدید در پاسخ به موجی از سیاست‌های ضد بومیان و ضد محیط زیستی در دوران رئیس جمهوری قبلی برزیل تشکیل شده است. 

گواجاجارا یکی از برجسته‌ترین فعالان «جنبش حقوق بومیان برزیل» همچنین یک سیاستمدار برجسته چپ است. در سال ۲۰۱۸میلادی گواجاجارا اولین زن بومی بود که برای معاونت ریاست جمهوری برزیل نامزد شد و در انتخابات ماه اکتبر نیز توانست در کنگره‌ای با اکثریت مردان و سفیدپوستان برزیل، راه خود را به عنوان یک بومی هموار کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

گواجاجارا به عنوان هماهنگ کننده سابق انجمن مردمان بومی برزیل (APIB) در ماه مه ۲۰۲۲ توسط مجله تایم به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد تأثیرگذار جهان معرفی شد. وی علاوه بر این در خط مقدم مبارزه با تخریب جنگل‌های بارانی آمازون قرار دارد.

حفظ آرمان «شهدای جنگل‌های بارانی»

سیاست‌های ضد بومی و ضد محیط‌ زیست بولسونارو در اوایل امسال ۲۰۲۲ با قتل همزمان یکی از متخصصان امور بومیان به نام «برونو پریرا» و یک روزنامه‌نگار بریتانیایی به نام «دام فیلیپس» در آمازون وارد فاز تازه‌ای شد.

احتمال داده می‌شود که گروه‌های تبهکار در قتل این دو دست داشته باشند؛ چراکه آن‌ها به دنبال احقاق حقوق بومیان و حفاظت از جنگل‌های آمازون بودند و همواره علیه جنگل‌زادیی، استخراج غیرقانونی طلا و غیره در نشریات مختلف مطالبی را منتشر می‌کردند.

مارینا سیلوا در سخنانی پس از انتخابات ماه اکتبر گفت که دولت جدید لولا داسیلوا با ایجاد یک «زیست‌بوم مردم‌سالارانه جدید» که در آن حفاظت، پایداری و شرایط اضطراری آب و هوایی در اولویت قرار خواهد بود، در جهت گرامیداشت یاد و آرمان «شهدای جنگل های بارانی» مبارزه خواهد کرد.

به گفته خانم گواجاجارا، وزارتخانه جدید «بومیان» نیز که قرار است از حقوق ۳۰۷ قوم بومی برزیل دفاع کند، تعهد واقعی دولت جدید برزیل به حفاظت از محیط زیست و دفاع از جوامع بومی را نشان می‌دهد. 

وی با انتقاد از سیاست‌های رئیس جمهوری قبلی برزیل گفت که در دوران دولت راست‌گرا، بومیان با وجود آنکه در معرض تهدید، تضعیف و آسیب بودند، رها شدند.

با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند با توجه به برچیدن عمدی وزارتخانه محیط زیست در دوران ریاست جمهوری بولسونارو، دولت آقای داسیلوا در راه حفاظت از بومیان و محیط زیست با چالش‌های جدی از جمله مخالفت سیاستمداران قدرتمند و باندهای جنایتکار روبرو خواهد شد و به عبارتی مبارزه با جنگل‌زدایی در آمازون نیازمند کاری بلند مدت است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصاویری از برزیل در سوگ پله؛ استادیوم و بناها به یاد اسطوره فوتبال چراغانی شدند

هواداران بولسونارو بعد از اعلام پیروزی لولا جاده‌ها را در ۵ ایالت برزیل مسدود کردند

«تخلفات زیست محیطی» در عمارت مجلل نیمار؛ جریمه یک میلیون یورویی در انتظار ستاره برزیلی است