واکنش‌ها به اسطوره فوتبال جهان؛ «پله رفته است اما جادویش باقی می‌ماند»

پله
پله Copyright AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پله، اسطوره برزیلی فوتبال جهان پنجشنبه ۲۹ دسامبر در ۸۲ سالگی درگذشت. در پی این اتفاق در برزیل سه روز عزای عمومی اعلام شد و بسیاری از شخصیت‌های مطرح ورزشی جهان به وی احترام ادای احترام کردند.

آگهی

پله، اسطوره برزیلی فوتبال جهان پنجشنبه ۲۹ دسامبر در ۸۲ سالگی درگذشت. در پی این اتفاق در برزیل سه روز عزای عمومی اعلام شد و بسیاری از شخصیت‌های مطرح ورزشی جهان به وی ادای احترام کردند. 

پله در ۱۴ جام جهانی ۱۲ گل به ثمر رساند و تنها کسی است که سه‌بار با تیم فوتبال برزیل قهرمان جام جهانی فوتبال شده است. او که بدل به بتی برای تمام بازیکنان برزیلی شده بود در سال‌های ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ همراه تیم ملی این کشور به عنوان قهرمانی جام جهانی دست یافت.

نیمار، بازیکن سرشناس تیم ملی فوتبال برزیل در رثای وی در اینستاگرام خود نوشت: «پیش از پله، ۱۰ فقط یک عدد بود. من این عبارت را جایی در زندگیم خواندم اما به رغم زیبایی ناقص است. می‌خواهم بگویم، پیش از پله فوتبال تنها یک ورزش بود و او همه چیز را تغییر داد. پله فوتبال را به هنر، به سرگرمی بدل کرد. او باعث شنیده شدن صدای فقرا، سیاهان و پیش از همه دیده شدن برزیل شد. فوتبال و برزیل به پاس این پادشاه جایگاه خود را بالا برد. او رفته است اما جادویش باقی می‌ماند. پله نامیرا است.»

روماریو، ستاره پیشین فوتبال برزیل که در سال ۱۹۹۴ همراه این تیم قهرمان جام جهانی شد در اینستاگرام خود نوشت: «امروز برزیل به یکی از برجسته‌ترین فرزندان خود بدرود می‌گوید. ادسون آرانتس دوناسیمنتو جهان را وادار کرد که در مقابل استعدادش سر تعظیم فرود آورد و فوتبال برزیل را به پیشگاه خدایان برد. پله در طول زندگیش الهام‌بخش نسل‌های گوناگون ورزشکاران بود و شایسته ادای احترام است. به خانواده و دوستانش تسلیت می‌گویم. در آرامش باشد.»

رونالدو، ستاره فوتبال برزیل که پنجمین قهرمانی این کشور در جام جهانی را همراه با تیم ملی برزیل در سال ۲۰۰۲ کسب کرد در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «یگانه، والا، تکنیکی، خلاق، کامل و بی‌نظیر. او به نقطه‌ای رسید و همان‌جا ماندگار شد. هیچ‌گاه اوج را رها نکرد. او امروز ما را تنها گذاشت. پادشاه فوتبال. یگانه، بهترین همه زمان‌ها. دنیا عزادار است. غم فراق او با غرور ثبت‌شده در تاریخش درهم آمیخته است. چه افتخاریست که دنباله‌روی تو باشیم دوست من. استعداد تو مکتبی است که هر بازیکنی باید به آن وارد شود. میراث تو از نسل‌ها فراتر می‌رود و این‌گونه جاودانه خواهی شد. امروز و همیشه تو را پاس می‌داریم. پله، از تو سپاسگزاریم. روحت شاد.»

پله به عنوان یک چهره ورزشی به سطحی رسیده‌ بود که احتمالا با هیچ‌کس به غیر از محمدعلی کلی، بوکسور سرشناس آمریکایی قابل قیاس نیست. او به راحتی با سران کشورها و سلبریتی‌ها ارتباط داشت و تاثیرگذار بود. 

باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده به یاد او در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «پله یکی از بهترین بازیکنانی بود که فوتبال را زیبا بازی می‌کرد و به عنوان یکی از شناخته شده‌ترین ورزشکاران دنیا، قدرت ورزش را برای گردهم آوردن مردم درک کرده بود. ما به خانواده او، دوستدارانش و هرکس او را تحسین می‌کرد می‌اندیشیم.»

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در توئیتی نوشت: «برای ورزشی که هیچ‌چیز مثل آن نمی‌تواند مردم را گرد هم آورد، داستان اوج‌گیری پله از آغازی فروتنانه به سوی اسطوره فوتبال شدن، حکایتی است از آنچه میسر است. من و جیل امروز به خانواده او و دوستدارانش می‌اندیشیم.»

اما بزرگترین تاثیرگذاری پله بر برزیل بود. لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری برزیل در توئیتی نوشت: «من امتیازی داشتم که نسل جوان برزیل از آن محروم بوده‌اند. من بازی پله را به صورت زنده در استادیوم‌های پاسائمبو و مورومبی دیده‌ام. بازی، نه، نمایش او را دیدم. چون هربار که توپ بدستش می‌رسید کار خاصی انجام می‌داد که معمولا به گل می‌انجامید. کمتر برزیلی توانسته نام کشور ما را به جایگاهی برساند که او رساند. مردم از چهار گوشه جهان راهی برای تلفظ نام پله به زبان خودشان اگرچه متفاوت با زبان پرتغالی، یافتند.»

در حدود نیم‌ قرن، کسانی که فقط نام یک بازیکن فوتبال را می‌شناختند با پله آشنا بودند. 

دیدیه دشام، بازیکن پیشین و مربی کنونی تیم ملی فرانسه می‌گوید: «او سبب رویاپردازی مردم شد و این کار را با نسل‌های مختلف انجام داد. چه کسی در زمان کودکی آرزوی پله شدن در سر نداشت؟ پله ترکیبی از بازی زیبا و کارآمدی بود. استعداد و دست‌آوردهایش برای همیشه در اذهان ما ثبت است.»

کیلیان امباپه، ستاره فوتبال فرانسه با انتشار عکسی از خود و پله در صفحه اینستاگرامش نوشت: «پادشاه فوتبال ما را تنها گذاشت. میراث او هیچ‌گاه فراموش نخواهد شد.»

علی دایی، اسطوره فوتبال ایران با انتشار عکسی از پله در اینستاگرام خود نوشت: «پله مروارید سیاه فوتبال جهان در گذشت.»

جیانی اینفانتینو، رئیس فیفا نوشت: «من افتخار این را داشتم که پله را چندین بار ملاقات کنم، انسانی باورنکردنی با قلب بزرگ. لحظاتی که با او سپری کردم برای همیشه در خاطر و قلبم باقی می ماند. در آرامش باش ای پادشاه جاودان.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رونمایی از وصیت سلطان فوتبال؛ ۳۰ درصد از میراث پله به چه کسی می رسد؟

بر بالین پدر در تخت بیمارستان؛ دختر پله عکس خود با اسطوره فوتبال را به اشتراک گذاشت

پزشکان از پیشرفت سرطان پله خبر دادند؛ «اسطوره»، کریسمس را در بیمارستان خواهد گذراند