ارتش صربستان پس از بالاگرفتن تنش‌ها در کوزوو به حالت آماده‌باش درآمد

حضور وزیر دفاع صربستان در منطقه مرزی این کشور با کوزوو
حضور وزیر دفاع صربستان در منطقه مرزی این کشور با کوزوو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پیش از عزیمت فرمانده ارتش صربستان به منطقه مرزی، چند رسانه صرب ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که در آن صدای شلیک گلوله شنیده می‌شد.

آگهی

دولت صربستان عصر دوشنبه از آماده‌باش کامل نیروی‌های مسلح این کشور در پی بالا گرفتن تنش‌ها در مناطق شمالی کوزوو خبر داد.

قرار گرفتن ارتش صربستان در حالت آماده‌باش که پیش‌تر نیز چند بار در مواردی مشابه روی داده، نشان دهنده بالاگرفتن تنش‌ها میان صرب‌‌تباران ساکن شمال کوزوو و مقامات محلی است. این تنش‌ها اخیرا با تیراندازی، انفجار و ایجاد موانع در جاده‌ها همراه بوده است.

میلوش ووچویچ، وزیر دفاع صربستان در بیانیه‌ای تاکید کرد که نیروهای مسلح این کشور به فرمان رئیس جمهوری در بالاترین سطح آمادگی رزمی قرار می‌گیرند.

فرمانده ارتش صربستان نیز اعلام کرد که به دستور رئیس جمهور کشورش به مرز کوزوو اعزام خواهد شد. ژنرال میلان مویسیلوویچ، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صربستان در مسیر حرکت به سوی راسکا، منطقه‌ای واقع در ۱۰ کیلومتری مرز کشورش با کوزوو به خبرنگاران گفت که «وضعیت در آنجا پیچیده است».

وی تاکید کرد که شرایط ایجاد می‌کند تا نیروهای ارتش در امتداد «خط اداری»، اصطلاحی که مقامات صربستان از آن برای تعیین مرز با کوزوو استفاده می کنند، در حالت آماده‌باش قرار گیرند.

وزارت کشور صربستان نیز اعلام کرد که «همه واحدها» فوراً تحت فرماندهی رئیس ستاد کل ارتش قرار خواهند گرفت.

کوزوو که اغلب ساکنان آن آلبانیایی‌تبار هستند در سال ۲۰۰۸ میلادی استقلال خود را از صربستان اعلام کرد، اما بلگراد همچنان این منطقه را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد و اکثریت صرب‌های ساکن در شمال کوزوو را به نافرمانی از پریشتینا تشویق می‌کند.

در همین راستا، صدها تن از صرب‌های کوزوو از ۱۰ دسامبر در اعتراض به دستگیری یک پلیس سابق صربستان در شمال کوزوو، موانعی در جاده‌ها ایجاد کرده‌اند که باعث فلج شدن تردد به سوی دو گذرگاه مرزی با صربستان شده است.

Darko Vojinovic/AP2011
مسدود شدن یک جاده منتهی به گذرگار مرزی در شمال کوزو توسط صرب‌تبارهاDarko Vojinovic/AP2011

پیش از عزیمت فرمانده ارتش صربستان به مناطق مرزی نیز چند رسانه صرب ویدئویی را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند که در آن صدای شلیک گلوله شنیده می‌شد. رسانه‌های صربستان مدعی شده بودند که صدای تیراندازی‌ها به درگیری‌هایی مربوط می‌شود که طی آن نیروهای کوزوو تلاش داشتند موانع ایجاد شده در جاده‌ها را بردارند.

این ادعا اما بلافاصله توسط پلیس کوزوو رد شد؛ مقامات پلیس و ارتش کوزوو با انتشار پیامی تاکید کردند که نیروهای تحت امر آنها در هیچ تبادل آتشی شرکت نکرده‌اند.

برخی رسانه‌ها در پریشتینا نیز مدعی شدند که یک واحد گشتی از نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو، در منطقه تیراندازی بوده است و به نقل از وزیر کشور کوزوو اعلام کردند که این واحد گشتی مورد حمله قرار گرفته است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

تنش‌ها طی ماه‌های اخیر در مناطق شمالی به دلیل تصمیم کوزوو برای جایگزینی پلاک خودروهای صادر شده توسط بلگراد با پلاک‌هایی که پریشتینا آنها را صادر کرده، بالا گرفته است.

در اعتراض به این تصمیم که سپس از سوی پریشتینا به حال تعلیق درآمد،‌ صدها افسر پلیس ادغام شده صرب در کوزوو و همچنین شماری از قضات، دادستان‌ها و کارمندان صرب شاغل در دستگاه‌های دولتی بطور دسته جمعی پست‌های خود را ترک کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

صربستان درخواست «اعزام نیروی امنیتی به کوزوو» را به ناتو ارائه می‌کند

کوزوو و صربستان توافق کردند؛ چگونه شماره‌گذاری خودروها موضوع تنش قومیتی در منطقه شد؟

نخست وزیر کوزوو: ناتو برای مقابله با تهدیدات روسیه و صربستان نیروی بیشتری به ما بدهد