قصد اوکراین برای برگزاری نشست صلح؛ «روسیه دعوت نیست مگر اول محاکمه شود»

ولودیمیر زلنسنکی در سمت راست و آنتونیو گوترش در سمت چپ تصویر پس از یک کنفرانس مطبوعاتی در کی‌یف به تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۲.
ولودیمیر زلنسنکی در سمت راست و آنتونیو گوترش در سمت چپ تصویر پس از یک کنفرانس مطبوعاتی در کی‌یف به تاریخ ۲۸ آوریل ۲۰۲۲. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه از تمایل دولت متبوعش در برگزاری یک نشست صلح، ترجیحاً به میزبانی سازمان ملل و با میانجی‌گری آنتونیو گوترش، آن هم در روزهای پایانی ماه فوریه یعنی همزمان با اولین سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین خبر داد. وی برای دعوت از روسیه شرط تعیین کرد.

آگهی

وزیر امور خارجه اوکراین روز دوشنبه از تمایل دولت متبوعش در برگزاری یک نشست صلح، ترجیحاً به میزبانی سازمان ملل و با میانجی‌گری آنتونیو گوترش، آن هم در روزهای پایانی ماه فوریه یعنی همزمان با اولین سالگرد حمله نظامی روسیه به اوکراین خبر داد.

آسوشیتدپرس
وزیر امور خارجه اوکراین در مصاحبه امروز خود با آسوشیتدپرسآسوشیتدپرس

دیمیترو کولبا در گفتگو با آسوشیتدپرس گفت که کی‌یف از نتایج سفر هفته گذشته ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین به واشنگتن «کاملاً راضی» است و فاش کرد که دولت ایالات متحده برنامه‌ ویژه‌ای برای آماده‌سازی هرچه سریع‌تر آتشبار پاتریوت تدارک دیده تا در کمتر از شش ماه به بهره‌برداری برسد. این در حالی است که پیش‌تر گفته شده بود که آموزش استفاده از پاتریوت آمریکایی به نیروهای اوکراینی یک سال زمان خواهد برد.

کولبا طی مصاحبه‌ای در دفتر وزارت امور خارجه اوکراین گفت که کی‌یف برای پیروزی در جنگ در سال ۲۰۲۳ هر اقدامی که بتواند انجام خواهد داد و افزود که دیپلماسی همیشه نقش مهمی در این قضیه ایفا خواهد کرد.

اوکراین برای دعوت از روسیه برای نشست صلح پیش‌شرط تعیین کرد

او گفت: «هر جنگی بالاخره به روش دیپلماتیک به پایان می‌رسد. کلیه جنگ‌ها در نتیجه تحولات میدان جنگ و میز مذاکره به پایان رسیده است.» بر این اساس، کولبا گفت که دولت اوکراین مایل است تا پایان فوریه یک نشست صلح برگزار کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا روسیه را به این نشست دعوت خواهند کرد، گفت که ابتدا آن کشور باید به دلیل «جنایات جنگی» در دادگاه بین‌المللی محاکمه شود. کولبا گفت: «آنها فقط از این طریق می‌توانند به این نشست دعوت شوند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزیر امور خارجه اوکراین  بار دیگر اظهارات مقامات روسیه مبنی بر آمادگی آنها برای مذاکره را کم اهمیت جلوه داد. او گفت: «آنها مرتبا می‌گویند که آماده مذاکره هستند، که البته این درست نیست چراکه هر کاری که در میدان جنگ انجام می‌دهند خلاف آن را ثابت می‌کند.»

پیش‌تر دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین، در واکنش به سفر اخیر رئیس جمهوری اوکراین به آمریکا ضمن ابراز« تأسف» از متن دیداری ظرفین گفت که نه جو بایدن و نه ولادیمیر زلنسکی درباره تمایل خود برای «گوش دادن به نگرانی‌های روسیه» سخنی نگفته‌اند.

همه باید پای کار باشند

وزیر امور خارجه اوکراین در مورد نقش گوترش به عنوان ترتیب دهنده این نشست صلح گفت: «او ثابت کرده است که یک میانجی و مذاکره‌کننده کارآمد است، و مهم‌تر از همه اینکه او یک مرد پایبند به اصول و درستکار است. بنابراین ما از مشارکت فعال او استقبال می کنیم.»

او گفت: سازمان ملل می‌تواند بهترین مکان برای برگزاری این نشست باشد، و چه بهتر که یک کشور خاص میزبان آن نباشد؛ چرا که در این مسئله «همه باید باشند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بسته‌ماندن جاده لاچین؛ ارمنستان صلح‌بانان روس را به بی‌عملی در قره‌باغ متهم کرد

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد

شکنجه «وحشتناک» اسیران جنگی اوکراینی در زندان‌های روسیه؛ کارشناسان سازمان ملل متحد محکوم کردند