پس از دانشجویان دختر نوبت به کارکنان غیردولتی رسید؛ طالبان محدودیت زنان را بیشتر کرد

یک زن ۴۰ ساله افغان پس از خروج از یک مرکز زیرزمینی سوادآموزی در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۲.
یک زن ۴۰ ساله افغان پس از خروج از یک مرکز زیرزمینی سوادآموزی در تاریخ ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۲. Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنها چند روز از اعلام ممنوعیت حق تحصیل زنان در دانشگاه‌ها، حکومت طالبان در جدیدترین تصمیم خود محدودیت‌‌های بیشتری علیه حقوق و آزادی‌های زنان وضع کرد. بر این اساس، به کلیه سازمان‌های غیردولتی خارجی و داخلی در افغانستان دستور داده شد تا اشتغال زنان را به حالت تعلیق در آورند.

آگهی

تنها چند روز پس از اعلام ممنوعیت حق تحصیل زنان در دانشگاه‌ها، حکومت طالبان در جدیدترین تصمیم خود محدودیت‌‌های بیشتری علیه حقوق و آزادی‌های زنان وضع کرد.

بنا بر اعلام جدید که روز شنبه ۲۴ دسامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، به کلیه سازمان‌های غیردولتی خارجی و داخلی در افغانستان دستور داده شد تا اشتغال زنان را به دلیل آن‌چه بر سر نکردن «درست» حجاب اسلامی توسط برخی زنان شاغل عنوان شد، به حالت تعلیق درآورند.

تبعیت نکنید مجوزتان باطل خواهد شد

در اطلاعیه جدید ادعا شده است که موارد بسیاری از «شکایت‌های جدی» در مورد پوشش کارکنان زن در این سازمان‌ها دریافت شده است که حجاب یا روسری «درست» نداشته‌اند. 

این دستور را وزیر اقتصاد حکومت طالبان صادر کرده و در نامه‌ای  گفته است که هر سازمان غیردولتی که از این دستور پیروی نکند، مجوز فعالیت آن‌‌ها در افغانستان باطل می‌شود.

حاکمان طالبان روز سه شنبه گذشته دانشجویان دختر را از حضور در دانشگا‌ها نیز منع کردند.

سرکوب به سبک طالبانی؛ متفرق کردن با ماشین آبپاش و شاخه درخت بجای باتوم

این ممنوعیت جدید در حالی رسانه‌ای شد که در چند روز گذشته شهرهای افغانستان شاهد تجمعات اعتراضی بانوان نسبت به منع ورود آن‌ها به دانشگاه‌ها بوده است.

به گفته شاهدان عینی در هرات، ده‌ها زن روز شنبه برای اعتراض به این ممنوعیت به سمت خانه والی این ولایت در حرکت بودند و شعار می دادند: «تحصیل حق ماست» که پلیس طالبان با خودروی آبپاش آنان را پراکند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در یکی از ویدئویی که با آسوشیتدپرس به اشتراک گذاشته شده است، زنان برای فرار از ماشین آب‌پاش در یک خیابان فرعی جیغ می‌کشند و پناه می‌گیرند ولی همچنان به اعتراض خود با شعارهای «بی غیرت» ادامه می‌دهند.

به گفته یکی از افراد شرکت کننده در این اعتراضات، حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از گوشه کنار هرات به سمت مرکز این شهر در حرکت بودند که به محض سر دادن شعار، نیروهای پرشمار طالبان با «شاخه‌ درختان» به سمت آن‌ها یورش بردند و در نهایت یک ماشین آبپاش به محل اعزام شد و سعی در متفرق کردن معترضان داشت.

آیا سازمانهای بین‌المللی نیز شامل این تصمیم طالبان هستند؟

سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان در پاسخ به این سوال که آیا این قوانین شامل آژانس‌های تحت نظارت سازمان ملل نیز می‌شود یا خیر، گفت که این دستور کلیه سازمان‌های غیر دولتی «اداره هماهنگی کمک‌های بشری و انکشافی برای افغان‌ها» موسوم به «اکبر ACBAR» را در برخواهد گرفت. 

هر چند این به این معنی خواهد بود که فعلا سازمان‌های تحت نظارت سازمان ملل متحد شامل این ممنوعیت نمی‌شوند، اما از طرفی ۱۸۳ سازمان غیردولتی محلی و بین‌المللی را که در اداره «اکبر» ثبت هستند را در بر می‌گیرد.

اداره هماهنگی «اکبر» دو روز پیش در بیانیه‌ای منع بانوان از تحصیل دانشگاهی را به شت محکوم کرده بود.

قانون جنجالی ممنوعیت حضور بانوان در دانشگاه‌های افغانستان با واکنش‌های جهانی همراه بود و کشورهای مسلمان از جمله عربستان سعودی، ترکیه، امارات عربی متحده و قطر، و همچنین کشورهای غربی از جمله آمریکا و کشورهای عضو گروه جی-هفت نسبت به عواقب چنین تصمیمی هشدار دادند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امر به معروف به سبک طالبان؛ از بریدن سر مانکن‌ها تا پوشاندن چهره آنها با پارچه و پلاستیک

اعتراضات ایران؛ سوابق اعضای کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان ملل چیست؟

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد