واکنش سازمان ملل به ضرب و شتم دختران دانشجو در افغانستان؛ الازهر: طالبان تجدیدنظر کند

فرمان طالبان برای منع دختران افغان از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های افغانستان
فرمان طالبان برای منع دختران افغان از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های افغانستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت طالبان در حالی همچنان از ممنوعیت اعمال شده برای تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌های افغانستان دفاع می‌کند که این تصمیم با واکنش‌های گسترده در داخل و خارج از افغانستان مواجه شده است.

آگهی

دولت طالبان در حالی همچنان از ممنوعیت اعمال شده برای تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌های افغانستان دفاع می‌کند که این تصمیم با واکنش‌های گسترده در داخل و خارج از افغانستان مواجه شده است.

در تازه‌ترین واکنش‌ها به فرمان طالبان برای منع دختران افغان از ادامه تحصیل در دانشگاه‌های افغانستان، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان خواستار آزادی «فوری» معترضان به ممنوعیت اعمال شده برای تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌های افغانستان شد.

آقای بنت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که گزارش‌های «نگران‌کننده ضرب و شتم و بازداشت معترضان زن و روزنامه‌نگاران در کابل، تخار و ننگرهار» منتشر شده است. او در ادامه نوشت که انکار آزادی بیان و تجمع، باعث تشدید بحران حقوق بشری می‌شود.

در پی اعلام فرمان طالبان مبنی بر منع ادامه تحصیل دختران افغان در دانشگاه‌های خصوص و دولتی افغانستان، شماری از دانشجویان در کابل، ننگرهار و برخی شهرهای دیگر این کشور تجمع‌های اعتراضی برگزار کردند که در جریان این اعتراض‌ها برخی از دختران دانشجو توسط نیروهای امنیتی طالبان بازداشت شدند.

واکنش به تصمیم طالبان

در همین زمینه، احمد الطیب، شیخ الازهر با ابراز تأسف از این فرمان، آن را مغایر با شریعت اسلامی دانست. الازهر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این تصمیم طالبان «وجدان مسلمانان و غیرمسلمانان را خدشه‌دار کرده است» و «شایسته نبود از سوی هیچ مسلمانی چنین تصمیمی اتخاذ شود، چه رسد به اینکه بر آن پای‌ فشارد و افتخار کند.»

در این بیانیه همچنین هشدار داده شده است که هیچ فردی گمان نکند که جلوگیری دختران از تحصیل یک دستور اسلامی است بلکه اسلام به شدت چنین اقداماتی را رد می‌کند. الازهر در ادامه از مقام‌های طالبان خواست که در تصمیم خود برای منع تحصیل دختران در دانشگاه‌ها بازنگری کند.

وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان روز سه‌شنبه در نامه‌ای به همه دانشگاه‌های دولتی و خصوصی افغانستان اعلام کرد که دختران «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها را نخواهند داشت.

شیخ الازهر در این بیانیه «توجه» طالبان را به این نکته جلب کرده است که امام حافظ ابن حجر از ۱۳۰ عالم حدیث، فقیه، تاریخ‌نگار و ادیب زن در بین صحابه پیامبر و جهان اسلام یاد کرده‌است.

ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان در دفاع از ممنوعیت اعمال شده برای تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌های افغانستان گفته بود که زنان «کشتزار مردان» هستند، نه این که آموزش ببینند.

در همین زمینه وزارت خارجه هند با ابراز نگرانی از گزارش‌ها در مورد منع تحصیل دختران در دانشگاه‌های افغانستان توسط طالبان، اعلام کرد که هند همواره از آموزش زنان در افغانستان حمایت کرده است.

آریندام باغچی، سخنگوی وزارت خارجه هند در یک نشست خبری گفت که کشورش بر اهمیت ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان که به حقوق همه افغان‌ها احترام بگذارد و حقوق برابر زنان افغان را برای مشارکت در تمام عرصه‌های اجتماعی از جمله دسترسی به تحصیلات عالی تضمین کند، تأکید دارد.

گوردون براون: کشورهای اسلامی نقش کلیدی برای بازگرداندن حقوق زنان و دختران در افغانستان دارند

گوردون براون، نخست وزیر پیشین بریتانیا هم در یادداشتی در روزنامه گاردین نوشت که کشورهای اسلامی باید هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان را متقاعد کنند که تحصیل دختران بنا به آموزه‌های اسلامی مهم است.

آقای براون در ادامه این یادداشت نوشت که کشورهای اسلامی نقش کلیدی برای بازگرداندن حقوق زنان و دختران در افغانستان دارند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

او که در سال‌های گذشته نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای آموزش جهانی بوده است، در بخش دیگری از این یادداشت نوشت که تا پیش از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، شمار دانش آموزان دختر در این کشور به بیش از ۳.۵ میلیون نفر افزایش یافته بود و میزان باسوادی زنان هم ۲ برابر شده بود.

او در ادامه با اشاره به کشورهای اسلامی که این تصمیم طالبان را محکوم کرده‌اند، نوشت که اینک جهان نمی‌‌تواند با این «امید واهی» که این ممنوعیت‌ها موقتی هستند، سکوت کند.

مولوی عبدالحمید: تحصیل دختران خواست همه علمای جهان اسلام است

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان هم در خطبه‌های نماز جمعه از رهبران طالبان خواست که ممنوعیت تحصیلات عالی برای دختران و زنان را در افغانستان لغو کنند.

او در ادامه گفت که «تحصیل دختران» فقط خواست اروپایی‌ها و کشورهای دوردست نیست بلکه خواست همه علمای جهان اسلام است.

آگهی

مولوی عبدالحمید در حالی این سخنان را بیان کرده است که از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان استقبال کرده بود.

موج محکومیت ممنوعیت اعمال شده برای ادامه تحصیل دختران در دانشگاه‌ها در حالی است که سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان با رد این محکومیت‌ها که کشورهای اسلامی را هم در بر می‌گیرد، از خارجی‌ها خواست تا از مداخله در امور داخلی افغانستان بپرهیزند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طالبان در قراردادی ۲۵ ساله، استخراج نفت در آمودریا را به چین سپرد

مقام سازمان ملل با وزیر طالبان درباره ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی گفتگو کرد

دست‌کم «هشت کشته» در پی حملات هوایی پاکستان به دو ولایت افغانستان؛ طالبان به نوار مرزی حمله کرد