جشن تراجنسیتی‌ها؛ تغییر آزادانه جنسیت در اسپانیا با رای نمایندگان پارلمان مجاز می‌شود

استقبال از مصوبه جدید مجلس اسپانیا
استقبال از مصوبه جدید مجلس اسپانیا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نمایندگان مجلس اسپانیا روز پنج‌شنبه لایحه‌ای را تصویب کردند که به افراد بالاتر از ۱۶ سال اجازه می‌دهد که آزادانه جنسیت ثبت شده خود را در مدارک شناسایی‌شان تغییر دهند.

آگهی

نمایندگان مجلس اسپانیا روز پنج‌شنبه لایحه‌ای را تصویب کردند که به افراد بالاتر از ۱۶ سال اجازه می‌دهد که آزادانه جنسیت ثبت شده خود را در مدارک شناسایی‌شان تغییر دهند.

مصوبه مجلس نمایندگان اسپانیا برای اینکه به قانون تبدیل شود باید به تصویب مجلس سنای این کشور هم برسد.

با اجرا شدن این قانون، اسپانیا به یکی از معدود کشورهای جهان تبدیل می‌شود که تراجنسیتی‌ها می‌توانند بدون نیاز به طی کردن مراحل اداری، جنسیت خود را تغییر دهند. در میان کشورهای اروپایی دانمارک نخستین کشوری بود که در سال ۲۰۱۴ چنین حقی را به شهروندان اعطا کرد.

پیش از این، بر اساس مقررات اسپانیا برای تغییر جنسیت در مدارک شناسایی فقط بزرگسالان با ارائه گواهی از یک متخصص پزشکی مبنی بر تأیید هویت تراجنسیتی فرد مجاز به تغییر جنسیت در مدارک شناسایی خود بودند.

اما قانون جدید با حذف این الزام، به هر فرد ۱۶ ساله و بالاتر اجازه می‌دهد که آزادانه جنسیت تعیین شده خود را در مدرک شناسایی‌اش تغییر دهد. همچنین افراد ۱۲ ساله تا ۱۶ ساله می‌توانند تحت شرایطی خاص این درخواست را بدهند.

به موجب این قانون، متقاضی پس از تأیید درخواستی که ۳ ماه از ارسال آن گذشته است می‌تواند خواسته خود را عملی کند.

این قانون یکی از طرح‌های شاخص وزارت برابری است که توسط حزب چپگرای «پودموس» اداره می‌شود. ایرنه مونترو، وزیر برابری اسپانیا پیش از تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان این کشور، گفت این قانون حقوق تراجنسیتی‌ها را تضمین می‌کند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

لایحه «امکان تغییر جنسیت در مدارک شناسایی بدون تشخیص پزشکی یا هورمون‌درمانی» که در ژوئن ۲۰۲۱ توسط کابینه اسپانیا تصویب شد، موجب بروز تنش‌هایی میان حزب پودموس و سوسیالیست‌هایی که برای اصلاح آن تلاش می‌کردند، شده بود.

برخی از فمنیست‌های مخالف قانون «امکان تغییر جنسیت در مدارک شناسایی» نگرانند که این قانون راه را برای سوء‌استفاده‌های احتمالی و تضعیف حقوق زنان باز کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ضرب‌و‌شتم خشن زن ترنس توسط پلیس ایتالیا؛ انگشت اتهام به سوی دولت جورجا ملونی است

تاثیر تشخیص تراجنسیتی بودن فرد در کودکی بر زندگی او

فراخوان خدمت به زیر پرچم و چالش زنان تراجنسیتی برای خروج از اوکراین