نگرانی اوکراین از مشارکت بلاروس در جنگ؛ پوتین پس از ۳ سال وارد مینسک شد

ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو
ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفر ولادیمیر پوتین به مینسک در شرایطی انجام شد که مقام‌های کی‌یف اخیرا هشدار داده‌اند، مسکو در حال طرح‌ریزی حملات خود به اوکراین از خاک بلاروس است؛ حملاتی که پیش‌بینی شده در ماه‌های نخستین سال آینده میلادی آغاز شود.

آگهی

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تنها چند ساعت پس از حمله پهپادی روز دوشنبه به تاسیسات برق کی‌یف، وارد بلاروس شد تا با الکساندر لوکاشنکو، همتای بلاروسی خود دیدار و گفتگو کند. 

این گفتگوی دو جانبه در شرایطی برگزار می‌شود که مقام‌های کی‌یف اخیرا هشدار داده‌اند، مسکو در حال طرح‌ریزی حملات خود به اوکراین از خاک بلاروس است؛ حملاتی که پیش‌بینی شده در ماه‌های نخستین سال آینده میلادی آغاز شود.

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد مشارکت بلاروس در تهاجم تازه روسیه به خاک اوکراین، ارتش روسیه روز دوشنبه از آمادگی خود برای مشارکت در رزمایش مشترک با بلاروس خبر داد. 

با این حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، ادعاهای مطرح در مورد سفر آقای پوتین به بلاروس برای جلب مشارکت مستقیم مینسک در جنگ اوکراین را رد کرد و آنها را «احمقانه» و «بی‌اساس» خواند.

با وجود این که رئیس جمهوری بلاروس با هدف پیشبرد پروژه اتحاد عمیق‌تر دو کشور به طور منظم به روسیه سفر می‌کند، این نخستین سفر آقای پوتین به مینسک طی سه سال گذشته است.

در چنین شرایطی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، عصر یکشنبه بار دیگر با تاکید بر لزوم حفظ ثبات مرزهای شمالی کشورش، گفت که کی‌یف برای تمامی سناریوهای دفاعی احتمالی آماده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

آقای زلنسکی همچنین مدعی شد که مسکو «مجموعه جدیدی» متشکل از ۲۵۰ پهپاد انتحاری از ایران دریافت کرده است؛ پهپادهایی که مظنون اصلی حملات یکشنبه شب و روز دوشنبه به زیرساخت‌های کی‌یف هستند. در جریان این حملات سه نفر زخمی سه نفر شدند و برق پایتخت نیز قطع شد. البته کی‌یف اعلام کرده که ۱۸ فروند از ۲۳ پهپاد مهاجم را ساقط کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کرملین: پوتین به دونباس می‌رود

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است