اردن؛ یک مامور ارشد پلیس در جریان اعتراض‌ها به افزایش قیمت سوخت کشته شد

تشییع پیکر مامور پلیس اردن که در تظاهرات علیه افزایش سوخت با گلوله کشته شد
تشییع پیکر مامور پلیس اردن که در تظاهرات علیه افزایش سوخت با گلوله کشته شد Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رویترز به نقل از شاهدان و منابع امنیتی از تحصن و اعتصاب شهروندان در روز جمعه و درخواست فعالان و کنشگران برای برپایی اعتراض‌های بیشتر در مخالفت با افزایش بهای سوخت خبر داده است.

آگهی

دولت اردن روز جمعه از کشته شدن یک فرمانده پلیس در جریان ناآرامی‌های ناشی از اعتراض‌ها به افزایش قیمت سوخت در این کشور خبر داد.

بنا به گزارش رویترز این مامور پلیس پنجشنبه شب در جریان اعتراض‌ها در استان معان واقع در جنوب اردن هدف شلیک گلوله قرار گرفت و جان باخت.

وزارت امنیت عمومی اردن در بیانیه‌ای نام و سمت این مقام ارشد پلیس را «سرهنگ عبدالرزاق الذلبیح، معاون رئیس پلیس استان معان» عنوان کرد و یادآور شد که در هنگام ماموریت برای مواجه با شورش بر اثر اصابت گلوله به سر کشته شده است.

در این بیانیه آمده است که شورش‌ها «توسط گروهی از خرابکاران و قانون شکنان در منطقه حسینیهِ استان معان» واقع در حدود ۲۱۸ کیلومتری جنوب عمان، به راه افتاده بود.

بنا به آنچه وزارت امنیت عمومی اردن صبح روز جمعه اعلام کرد همچنین «یک افسر و یک درجه‌دار پلیس هنگام رویارویی با خرابکاران و اغتشاشگران در منطقه حسینیه بر اثر شلیک گلوله مجروح شدند.»

چندین استان در جنوب اردن طی روزهای اخیر شاهد اعتصاب‌هایی بوده که ابتدا با از کار دست کشیدن رانندگان کامیون آغاز شد.

در پی برپایی این اعتصاب‌ها، بازاریان و دیگر مشاغل به تدریج به اعتصابیون پیوستند و در روز چهارشنبه به نشانه مخالفت با افزایش قیمت سوخت دست به اعتراض زدند.

بنا به گزارش‌ خبرنگاران مستقر در محل، معترضان در برخی نقاط با آتش زدن لاستیک‌ خودرو معابر را مسدود کرده و با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند.

رویترز به نقل از شاهدان و منابع امنیتی از تحصن و اعتصاب شهروندان در روز جمعه و درخواست فعالان و کنشگران برای برپایی اعتراض‌های بیشتر در مخالفت با افزایش بهای سوخت خبر داده است.

بر اساس این گزارش، اگرچه خیابان‌ها در روز جمعه آرام بود، اما اعتراضات پراکنده‌ای همراه با تحصن در مقابل مسجد اصلی معان و مسجدی در پایتخت امان پس از برپایی نماز جمعه انجام شد.

KHALIL MAZRAAWI/AFP or licensors
استقرار خودروهای نیروی امینی اردن در شهر معان برای جلوگیری از برپایی تظاهرات و مقابله با معترضان به افزایش بهای سوختKHALIL MAZRAAWI/AFP or licensors

کاربران و فعالان فضای مجازی می‌گویند که خدمات اینترنتی در چندین منطقه از این کشور با کندی همراه شده و برخی پلتفرم‌های رسانه های اجتماعی که فعالان برای به اشتراک گذاشتن فیلم درگیری با پلیس از آنها استفاده می کردند، مسدود شده است.

بهای سوخت در اردن به ویژه گازوئیل که عموماً توسط کامیون‌ها و اتوبوس‌ها استفاده می شود و نیز نفت سفید که سوخت اصلی گرمایش به حساب می‌آید در مقایسه با سال گذشته تقریباً دو برابر شده است.

دولت در مواجهه با این جنبش اعتراضی، ضمن اشاره به پرداخت ۷۰۰ میلیون دلار یارانه سوخت در سال جاری و لزوم تن دادن به توافق صندوق بین المللی پول، پیشنهاد افزایش بهای خدمات رانندگان و نیز توزیع کمک های مالی برای حمایت از خانواده های آسیب‌پذیر را مطرح کرده که به نظر می رسد این راه حل‌ها به اندازه کافی برای معترضان و اعتصاب کنندگان رضایت بخش نبوده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دولت اردن از بازداشت یک نماینده پارلمان این کشور توسط اسرائیل خبر داد

نشت گاز سمی در اردن دست‌کم ۱۰ کشته و بیش از ۲۰۰ مصدوم بر جا گذاشت

حضور متهم به کودتا در انظار عمومی؛ شاهزاده حمزه با پادشاه اردن همراه شد