تجارت در آنگولا؛ تاریخ و زیبایی طبیعی درکنار پتانسیل فراوان اقتصادی در انرژی، کشاورزی و گردشگری

تجارت در آنگولا؛ تاریخ و زیبایی طبیعی درکنار پتانسیل فراوان اقتصادی در انرژی، کشاورزی و گردشگری
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Chris BurnsDinamene Cruz
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آنگولا از منابع عظیم انرژی و آب، همچنین آب و هوای مطلوب برای کشاورزی بهره می‌برد. در این قسمت که مروری بر فصل گذشته برنامه تجارت در آنگولا است، نگاهی به شرکت‌های فعال در زمینه سوخت‌های فسیلی و انرژی‌های تجدید‌پذیر می‌اندازیم. همچنین به بررسی کشاورزی خلاقانه و نوع جدیدی از گردشگری می‌پردازیم.

آگهی

آنگولا از منابع عظیم انرژی و آب، همچنین آب و هوای مطلوب برای برداشت‌ محصول در نوبت‌های متعدد بهره می‌برد. در این قسمت که مروری بر فصل گذشته برنامه تجارت در آنگولا است، نگاهی به شرکت‌های بزرگ و کوچک فعال در زمینه سوخت‌های فسیلی و انرژی‌های تجدید‌پذیر می‌اندازیم. همچنین به بررسی کشاورزی خلاقانه و نوع جدیدی از گردشگری با هدف جذب میلیون‌ها آنگولایی دور از وطن می‌پردازیم.

آنگولا مدتی طولانی است که به یکی از بازیگران انرژی در جهان بدل شده است. نفت و گاز بزرگترین سهم صادرات این کشور را به خود اختصاص داده‌اند و سیاست‌های اقتصادی آن باعث جذب غول‌های بزرگی چون توتال و اکسون‌موبیل شده است.

اولیویه ژونی، مدیر شرکت توتال آنگولا می‌گوید: «شرکت ما در آنگولا یکی از بزرگترین زیرمجموعه‌های توتال است. ما شش تاسیسات، شش سکوی نفتی و شش کشتی بزرگ داریم که از عمق ۱۵۰۰ ال ۲۰۰۰ متری نفت استخراج می‌کند.» 

بنابر پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی، این سیاست‌های اقتصادی به آنگولا یاری می‌رساند تا در مسیر بدل شدن به بزرگترین تولیدکننده نفت در جنوب صحرای آفریقا گام بردارد.

ملیسا باند، مدیر شرکت اکسون موبیل آنگولا می‌گوید: «ما بزرگترین عملیات در آب‌های عمیق کل شرکت را اینجا داریم. متوجه شدیم که رابطه ما بسیار مشارکتی است و می‌توانیم فرصت‌های مهمی را پیش ببریم.»

آنگولا همچنین در راستای تحول اقتصادی، گذار به انرژی سبز را در دستور کار خود قرار داده است.

ادسون دوس‌سانتوس، مدیرعامل شرکت سومویل می‌گوید: «چشم‌انداز سومویل تبدیل شدن به برترین شرکت انرژی یک‌پارچه نه تنها در آنگولا که در آفریقاست. انرژی‌های تجدیدپذیر نقش بسیار بزرگی برای ما ایفا خواهند کرد. یکی از آن‌ها انرژی تابشی خورشیدی است. آنگولا یکی از بهترین ظرفیت‌های این انرژی را در آفریقا دارد. دیگری انرژی برق‌آبی است. آنگولا رودخانه‌های پرشماری دارد.»

این رودخانه‌ها به کمک کشاورزی و گردشگری آنگولا هم می‌آیند. شراب‌سازی واله دو برو در کنار رودخانه برو در استان نامیبی قرار دارد. این استان از نظر کشاورزی بسیار غنی است و این شراب‌سازی سالانه حدود ۸۰هزار بطری تولید می‌کند.

آب فراوان تنها عامل موفقیت آن‌ها نیست. آب و هوای مساعد باعث می‌شود در سال دوبار موفق به برداشت محصول شوند.

پائولو موریاس، مالک شراب‌سازی واله دو برو می‌گوید: «در مقایسه با اکثر کشورها این یک موفقیت بزرگ است. چون بیشتر آن‌ها سالی یک‌بار برداشت دارند.»

این مسئله برای دیگر تولیدکنندگان محصولات کشاورزی نیز مزیت محسوب می‌شود.

یودو بورژش، پرورش دهنده توت‌فرنگی می‌گوید: «ما بهترین شرایط برای تولید توت‌فرنگی در دنیا را داریم. در ارتفاع ۲هزار متری، آب و هوای مساعد و زمستانی خشک داریم.» 

آنگولا، همچنین برای گسترش بین‌المللی گردشگری جوامع دور از وطن در تلاش است. هدف آن نوادگان آنگولایی‌هایی است که استعمارگران پرتغالی در طول قرن‌ها به عنوان برده در سراسر جهان فروختند. محور این گردشگری، مسیر رودخانه کوانزا است. این مسیری است که از اطراف آبشار دیدنی کالاندولا در شرق آنگولا شروع شده و تا سواحل اقیانوس اطلس امتداد دارد.

خبرنگار • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

امن‌ترین شهرها و کشورهای جهان برای سفر در سال ۲۰۲۳ کدامند؟

تجارت در آنگولا؛ خصوصی سازی بندر لوبیتو راهی برای جذب سرمایه

تجارت در آنگولا؛ مزرعه عظیمی که در دوران کرونا به‌راه افتاد و ثمر داد