برگزاری دادگاه مظنون بمب‌گذاری لاکربی در آمریکا پس از ۳۴ سال؛ دادستانی به دنبال مجازات اعدام نیست

ابو عقیله محمد مسعود خیر المریمی، متهم لیبیایی در پرونده لاکربی در دادگاهی در آمریکا
ابو عقیله محمد مسعود خیر المریمی، متهم لیبیایی در پرونده لاکربی در دادگاهی در آمریکا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

متهم لیبیایی ساخت بمبی که به سرنگونی پرواز ۱۰۳ پان‌آم بر فراز لاکربی اسکاتلند انجامید و ۲۷۰ کشته بر جای گذاشت، پس از ۳۴ سال روز دوشنبه در دادگاهی در آمریکا حاضر شد.

آگهی

متهم لیبیایی ساخت بمبی که به سرنگونی پرواز ۱۰۳ پان‌آم بر فراز لاکربی اسکاتلند انجامید و ۲۷۰ کشته بر جای گذاشت، پس از ۳۴ سال روز دوشنبه در دادگاهی در آمریکا حاضر شد.

استرداد «ابو عقیله محمد مسعود خیر المریمی» به آمریکا نقطه عطفی در تحقیقات چند دهه‌ای در مورد بمب‌گذاری لاکربی در سال ۱۹۸۸ است که به کشته شدن ۲۵۹ سرنشین هواپیما از جمله ۱۹۰ آمریکایی انجامید. سقوط این هواپیما در شهر لاکربی همچنین ۱۱ قربانی دیگر بر جای گذاشت.

انتقال مسعود به واشنگتن زمینه را برای رسیدگی به مرگبارترین حادثه تروریستی در خاک بریتانیا فراهم کرده است. اریک کنرسن، مقام ارشد در دادستانی فدرال واشنگتن در دادگاه و در حضور بستگان قربانیان گفت: «اگرچه نزدیک به ۳۴ سال از اقدام متهم می‌گذرد اما خانواده‌های بی‌شماری پس از این حادثه هرگز به طور کامل به حالت عادی بازنگشتند.»

وزارت دادگستری آمریکا روز یک‌شنبه اعلام کرد که مسعود پس از دو سال که در پرونده بمب‌گذاری لاکربی متهم شده بود به زندانی در آمریکا منتقل شده است.

آمریکا دو مقام اطلاعاتی دیگر لیبی را متهم کرده که در این بمب‌گذاری دست داشته‌اند اما مسعود نخستین متهمی است که در دادگاه آمریکایی حاضر شده است.

مسعود رو دوشنبه هنگامی که موارد اتهامی خود را در دادگاه شنید، به عربی گفت که حاضر نیست بدون حضور وکیلش حرف بزند.

دادستانی فدرال واشنگتن در دادگاه اعلام کرد که به دنبال مجازات اعدام نیست زیرا در زمان وقوع بمب‌گذاری، مجازاتی برای آن جنایات خاص وجود نداشته است.

اگرچه مقام های آمریکایی درباره چگونگی انتقال مسعود به آمریکا توضیحی نداده‌اند اما اواخر ماه نوامبر، رسانه‌های محلی لیبی گزارش دادند که این مقام اطلاعاتی سابق لیبی در ۱۶ نوامبر توسط مردان مسلح از محل اقامتش در طرابلس ربوده شده است.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

براساس اعلام یک مامور اف‌بی‌آی، مسعود در گفتگویی در سال ۲۰۱۲ اعتراف کرده بود که با همراهی دو عامل دیگر اطلاعاتی لیبی به نام‌های «عبدالباسط علی المقرهی» و «لامن خلیفه فهیمه» بمبی ساخته تا پرواز ۱۰۳ پان‌آم را سرنگون کنند. او همچنین گفته بود که دستور بمب‌گذاری را هم اطلاعات لیبی صادر و معمر قذافی هم از سه عضو تیم تشکر کرده است.

المقرهی در دادگاهی در هلند به حبس ابد محکوم شد اما مقام های اسکاتلند او را در سال ۲۰۰۹ و پس از ابتلا به سرطان به دلایل بشردوستانه آزاد کردند. فهیمه هم از همه اتهامات تبرئه شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین حکم اعدام یک زن تراجنسیتی در آمریکا به اجرا درآمد

۳۰ سال پس از سانحه لاکربی؛ روایت شاهدان عینی از انفجار هواپیمای پان‌امریکن

قاضی آمریکایی یکی از متهمان ۱۱ سپتامبر را به دلیل «عوارض شکنجه در گوانتانامو» از محاکمه معاف کرد