گفتگو با مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل؛ آیا ایران از کمیسیون مقام زن اخراج خواهد شد؟

هیلل سی‌نویر
هیلل سی‌نویر Copyright یورونیوز فارسی
Copyright یورونیوز فارسی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از آنکه شورای حقوق بشر سازمان ملل ، قطعنامه‌ای مبنی بر تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در مورد اعتراض‌های ایران و سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی این کشور تصویب کرد، حذف ایران از «کمیسیون مقام زن» این سازمان هم در دستور کار قرار گرفت. اما تبعات نشست بررسی عضویت ایران در کمیسیون مقام زن چیست؟

آگهی

پس از آنکه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، قطعنامه‌ای مبنی بر تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی در مورد اعتراض‌های ایران و سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی این کشور تصویب کرد، حذف ایران از «کمیسیون مقام زن» این سازمان هم در دستور کار قرار گرفت.

اما خروجی کمیته حقیقت‌یاب و نشست بررسی عضویت ایران در کمیسیون مقام زن چه‌خواهد بود؟

هیلل سی‌نویر، وکیل بین‌المللی و مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل در گفتگو با یورونیوز در این‌باره پاسخ داده است.

آقای سی‌نویر در پاسخ به این پرسش که سازمان ملل متحد با این اقدام خود چه امیدی به مردم ایران می‌دهد، گفت: «ما در سازمان ملل متحد، اتفاق جدیدی را شاهد هستیم که پیش از این هرگز ندیده بودیم. در ژنو، در شورای حقوق بشر سازمان ملل، پیش از این هرگز جلسه ویژه‌ای در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران برگزار نشده بود اما اکنون برگزار شده است. چهل و چهار کشور به هم پیوستند و خواستار برگزاری این نشست شدند. رهبران کشورهای دموکراتیک خواستار این نشست شدند. وزیر خارجه آلمان به ژنو رفت و سخنرانی کرد. این اتفاق پیشتر رخ نداده بود و من هرگز ندیده‌ام که وزیر خارجه برای چنین جلسه ویژه‌ای سفر کند.»

او با بیان اینکه آلمان مهم‌ترین کشور اروپا است، گفت که وزیر خارجه آلمان به ژنو سفر کرد، چرا که «شاهد جمعیت ۱۰۰ هزار نفری بود در تظاهرات برلین بود که بسیار نادر است.»

این وکیل در ادامه گفت که «مردم در کشورهای دموکرات به آنچه که در آلمان رخ داد، نگاه کردند و به آن اهمیت دادند. آنها ایستاده‌اند و رهبران آن‌ها این موضوع را می‌بینند.»

سی‌نویر در خصوص جلسه روز پنجشنبه ۲۴ نوامبر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «ما یک جلسه ویژه درباره ایران داشتیم. رژیم ایران سعی کرد جلوی آن را بگیرد. وزیر خارجه ایران با دبیرکل سازمان ملل تماس گرفت. سعی کرد جلوی او را بگیرد. ولی شکست خورد.»

تلاش چین برای ارائه یک اصلاحیه

این وکیل که خود در ژنو حضور داشته است، در ادامه گفت: «چین در آخرین لحظه یک اصلاحیه ارائه کرد و ما آن را متوقف کردیم، آنها شکست خوردند.»

او در ارزیابی نتیجه رأی‌گیری این نشست گفت: «نتیجه نهایی ۲۵ به ۶ یکی از بهترین نسبت‌هایی است که تا به حال دیده‌ام. درصد ۲۵ به ۶، بهترین درصدی است که همیشه به یاد خواهم آورد. بنابراین اکثریت قریب به اتفاق اعضا از حمایت از رژیم ایران خودداری کردند. حتی دیکتاتوری‌هایی که در گذشته در کنار ایران بودند، از این کار خجالت می‌کشیدند، زیرا می‌بینند که رژیم ایران چه می‌کند.»

سی‌نویر همچنین با بیان اینکه با تشکیل کمیته حقیقت‌یاب و وجود «کارشناسان متبحر»، وکلا شروع به رصد رژیم ایران می‌کنند.

او در مورد نخستین پیامد نشست شورای حقوق بشر گفت: «پیامی که از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به رژیم ایران ارسال شد، این است که جهان شما را می‌بیند و رژیم تحت فشار قرار خواهد گرفت.»

این وکیل دادگستری برگزاری جلسه‌ای در ۱۴ دسامبر در نیویورک را به عنوان دومین پیامد نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل عنوان کرد «که پیش از این هرگز اتفاق نیفتاده است.»

سی‌نویر در توضیح نشست هفته آینده در نیویورک گفت: «سازمان ملل متحد کمیسیون‌های مختلفی دارد، از جمله کمیسیون مقام زن. وحشتناک بود که یک سال و نیم پیش رژیم ایران به عضویت این کمیسیون درآمد. سازمان من، دیده‌بان سازمان ملل متحد، نخستین گروهی بود که این بی‌عدالتی وحشتناک، این تصمیم غیراخلاقی را برای انتخاب رژیمی که از زن متنفر است و جنایت علیه زنان مرتکب می‌شود را در این کمیسیون افشا کرد.»

او با بیان اینکه گروه او خواستار برگزاری این جلسه است، گفت: «ما پیش‌نویس قطعنامه‌ای را تهیه کردیم. دولت آمریکا موافقت کرد. کامیلا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا گفت که باید رژیم ایران را از کمیسیون مقام زنان حذف کرد.»

او با اشاره به حضور فعالان حقوق زنان از سراسر جهان، گفت که نخست وزیر نیوزلند، وزیر خارجه کانادا، دولت استرالیا، پارلمان هلند و مجلس ملی فرانسه در مورد این پیشنهاد صحبت می‌کنند.

ما باید رژیم اسلامی را از کمیسیون زنان حذف کنیم. اگر این اتفاق بیفتد و من معتقدم که اتفاق خواهد افتاد، این سیلی بزرگی بر صورت رژیم است. هیچ کشوری در تاریخ سازمان ملل متحد هرگز از چنین کمیسیونی حذف نشده است. نخستین بار است.
هیلل سی‌نویر، مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل

سی‌نویر در ادامه تأکید کرد: «ما باید رژیم اسلامی را از کمیسیون زنان حذف کنیم.» او گفت: «اگر این اتفاق بیفتد و من معتقدم که اتفاق خواهد افتاد، این سیلی بزرگی بر صورت رژیم است. هیچ کشوری در تاریخ سازمان ملل متحد هرگز از چنین کمیسیونی حذف نشده است. نخستین بار است.»

او در ادامه گفت: «پس پیام روشن است، جمهوری اسلامی مشروعیت ندارد. اخلاق در کنارشان نیست. آنها حقوق بشر را در کنار خود ندارند. آنها عضو مشروعی برای حضور در یک نهاد حقوق بشری و حقوق زنان نیستند. اینها پیام‌های بسیار مهمی هستند.»

سی‌نویر گفت که جمهوری اسلامی با زنان می‌جنگد و او من فکر می‌کند که کم‌کم شاهد این موضوع هستیم که جهان نظاره‌گر آن‌ها است.

آگهی

او گفت: «دنیا نگران است و دنیا در کنار مردم ایران ایستاده است. ما از شجاعت آنها الهام گرفته‌ایم و این به ما قدرت می‌دهد. هر چه که بیشتر می‌بینیم آنها چه می‌کنند، بیشتر به ما اعتقاد و شهامت می‌دهد تا در کنار آنها بایستیم. چون شجاعت دارند. اینها هستند که جلوی گلوله‌ها می‌روند، کتک می‌خورند.»

او با بیان اینکه اتفاق‌های وحشتناکی برای ایرانیان در حال رخ دادن است، گفت: «کمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که صحبت کنیم، در کنار آنها بایستیم تا پیام‌های درست را ارسال کنیم و من خوشحالم که سازمان ملل متحد این کار را در یک مسیر قدرتمند آغاز کرده است. ما همه این اخبار را در مورد عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل از نزدیک دنبال می‌کنیم.»

این وکیل در پاسخ به این سؤال که بهتر نیست ایران را به عنوان عضوی در کمیسیون مقام زن نگه داشت تا آن‌ها در قبال کارهایی که انجام می‌دهند، بیشتر مسئول و پاسخگو باشند، گفت: «فرقی نمی‌کند که رژیم ایران عضو این کمیسیون باشد یا نباشد. اعضا قطعنامه‌های خوبی را با اجماع تصویب می‌کنند که همه با آن موافق هستند. آنها واقعاً اعضا را به حساب نمی‌آورند. بنابراین عضویت هیچ مسئولیتی اضافه نمی‌کند.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

او در ادامه گفت که تنها نکته‌ای که عضویت ایران در کمیسیسون مقام زن سازمان ملل دارد، استفاده تبلیغاتی این کشور است تا بگوید که «ما را نگاه کنید. ما در کمیسیون حقوق زنان نشسته‌ایم. ما قهرمان و مدافع حقوق زنان هستیم.»

آگهی

سی‌نویر با بیان اینکه ادعای ایران برای دفاع از حقوق زنان صحت ندارد، گفت که رژیم ایران از زنان متنفر است.

او در ادامه گفت که دلیل موجهی برای حفظ ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل ندارد. سی‌نویر گفت: «آرزوی من دیدن یک ایران آزاد و دموکراتیک در مورد حقوق زنان است. دیدن برخی از قهرمانان حقوق زنان، افرادی که حاضرند جان خود را برای برداشتن حجاب به خطر بیندازند.» او در پایان با ابراز امیدواری برای دیدن یکی از این افراد به نمایندگی از ایران «جدید» در کمیسیون مقام زن درآینده نزدیک، گفت که این حضور، اتفاق فوق‌العاده‌ای خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراض‌های ایران؛ قوه قضاییه ۴۰۰ نفر از معترضان را به حبس محکوم کرد

پاسخ ندپرایس به پرسشی‌هایی درباره نحوه حمایت آمریکا از معترضان ایرانی، کمیسیون مقام زن و برجام

آلمان: تعطیلی گشت ارشاد تغییری در خواست جنبش اعتراضی ایرانیان ایجاد نمی‌کند