رکورد صادرات صنعتی و کشاورزی ترکیه شکسته شد

صادرات صنعتی ترکیه
صادرات صنعتی ترکیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صادرات صنعتی ترکیه پس از آن که به دلیل تبعات همه‌گیری ویروس کرونا طی ۱۱ ماه سال ۲۰۲۰ به ۱۱۴.۴ میلیارد دلار کاهش یافت، طی دو سال گذشته روندی صعودی داشته است.

آگهی

صادرات صنعتی ترکیه طی ۱۱ ماه سال جاری میلادی با ۱۰.۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته رکوردی تاریخی بر جای گذاشت.

مطابق اعلام شورای صادرکنندگان ترکیه، صادرات صنعتی این کشور در ۱۱ ماه منتهی به نوامبر گذشته از مرز ۱۶۹ میلیارد دلار گذشت. این رقم سال گذشته ۱۵۳.۸ میلیارد دلار گزارش شده بود. 

صادرات صنعتی ترکیه پس از آن که به دلیل تبعات همه‌گیری ویروس کرونا طی ۱۱ ماه سال ۲۰۲۰ به ۱۱۴.۴ میلیارد دلار کاهش یافت، طی دو سال گذشته روندی صعودی داشته است. 

در همین حال، موسسه آمار ترکیه هم اعلام کرد که صادرات محصولات کشاورزی این کشور نیز طی ۱۱ ماه سال ۲۰۲۲ با ثبت رکوردی بی‌سابقه به ۳۰.۸ میلیارد دلار رسیده است.

بدین ترتیب، مجموع صادرات صنعتی و کشاورزی ترکیه در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۲ به آستانه ۲۰۰ میلیارد دلار رسید.

افزایش صادرات ترکیه در شرایطی است که این کشور با بالاترین سطح تورم خود (۸۰ درصدی) طی ۲۴ سال گذشته مواجه است و نرخ برابری هر لیر ترکیه در سال گذشته میلادی ۴۴ درصد و در سال جاری میلادی هم حدود ۴۰ درصد در مقابل دلار آمریکا کاهش یافته است. 

با این حال، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، معتقد است که افزایش صادرات، تولید و اشتغال با اتکا به تسهیلات ارزان بانکی و لیر تضعیف شده در برابر ارزهای عمده جهان به کاهش نرخ تورم منجر می‌شود.

موسسه آمار ترکیه هفته گذشته اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور برای نخستین بار از ماه مه ۲۰۲۱ وارد روند کاهشی شد و از ۸۵.۱ درصد در ماه اکتبر به ۸۴.۳۹ رسیده است؛ کاهش نامحسوس که برخی اقتصاددانان مستقل این کشور آن را زیر سوال بردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

۶ دهه رقابت اقتصادی ایران با قدرت‌های منطقه‌ای و اقتصادهای نوظهور به کجا ختم شد؟

تاثیر جنگ اوکراین بر بازار اروپا؛ محصولات و نهاده‌های کشاورزی بیش از ۳۰ درصد گران شد

کدام بازار سرمایه در طول ۱۰ سال گذشته سود بیشتری داشته است: بیت کوین یا مسکن در لندن؟