در پی کشته شدن ۲ نفر در اعتراضات پرو، رئیس جمهور دستور برگزاری انتخابات زودهنگام داد

Peruvian President Dina Boluarte
Peruvian President Dina Boluarte Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

افراد خشمگینی که به خیابان آمدند، به دستگیری و برکناری پدرو کاستیلو، رئیس جمهوری پیشین و واگذاری قدرت به خانم بولارته اعتراض دارند.

آگهی

دینا بولارته، رئیس جمهور پرو روز دوشنبه و تحت فشار اعتراضات خیابانی اعلام کرد لایحه‌ای را با هدف برگزاری «زودهنگام» انتخابات، تحویل پارلمان خواهد داد.

خانم بولارته که چهارشنبۀ گذشته ۷ دسامبر پس از برکناری پدرو کاستیلو از سمت ریاست دستگاه اجرایی پرو، به عنوان رئیس جمهور جدید سوگند یاد کرده، مطابق قانون می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۶ میلادی همچنان این مقام را داشته باشد. اما در پی برگزاری اعتراضاتی که تا کنون ۲ کشته برجای گذاشته اعلام کرد که تاریخ برگزاری انتخابات را از سال ۲۰۲۶ میلادی به دو سال زودتر تغییر خواهد داد.

او در یک پیام تلویزیونی گفت که تابع «اراده شهروندان» است و بر همین اساس انتخابات زودهنگام را در آوریل ۲۰۲۴ میلادی برگزار خواهد کرد.

دینا بولارته همچنین از برقراری «وضعیت فوق‌العاده» در مناطقی خبر داد که شاهد بیشترین اعتراضات بوده و گفت: «من دستوراتی دادم تا دوباره نظم داخلی در این مناطق برقرار و حقوق اساسی شهروندان تامین شود.»

او همچنین در پیامی توییتری نوشت: «زندگی هیچکدام از شهروندان پرو نباید فدای منافع سیاسی شود. من بار دیگر خواستار گفتگو و کنار گذاشتن خشونت‌ها هستم.»

در جریان اعتراضات ضددولتی که روز یکشنبه در شهر «انداهوایلاس» واقع در ۷۵۰ کیلومتری لیما روی داد، دست‌کم ۵ نفر زخمی و ۲ نفر کشته شدند.

افراد خشمگینی که در این شهر و در دیگر مناطق پرو به خیابان آمدند، به دستگیری و برکناری پدرو کاستیلو، رئیس جمهوری پیشین و واگذاری قدرت به خانم بولارته اعتراض دارند.

اعتراضات در شهرهای دیگر بویژه در مناطق شمالی نیز رو به گسترش است و هزاران نفر کاجامارکا، آرکیپا، تاکنا، انداهوایلاس، کوسکو و پونو خواستار آزادی پدرو کاستیو و برگزاری انتخابات هستند.

روز شنبه نیز درگیری‌ها در شهر «انداهوایلاس» باعث زخمی شدن دست‌کم ۲۰ نفر (۱۶ غیرنظامی و ۴ نیروی پلیس) شد و معترضان با پرتاب سنگ به پرتاب گاز اشک‌آور توسط نیروهای دولتی پاسخ دادند.

در جریان اعتراضات دو روز گذشته همچنین یک ایستگاه پلیس به آتش کشیده شد.

در لیما، پایتخت نیز حدود ۲ هزار نفر مقابل کنگره تظاهرات کردند و خواستار آزادی کاستیلو شدند و دینا بولارته را خائن نامیدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادای سوگند نخستین رئیس‌جمهور زن در پرو؛ کدامین رؤسای جمهور در آمریکای لاتین از قدرت برکنار شدند؟

آمریکای لاتین؛ بحران اقتصادی عامل افزایش خشونت علیه سیاستمداران و رشد افراط گرایان

بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی آمریکای لاتین ورشکست شد