وزیر خارجه عربستان نسبت به دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هشدار داد

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی
فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فیصل بن فرحان آل سعود تاکید کرد که در صورت دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای همه کشورهای همسایه در خلیج فارس در جهت تقویت امنیت خود اقدام خواهند کرد.

آگهی

وزیر امور خارجه عربستان روز یکشنبه در سخنانی نسبت به احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و به هم ریختن همه معادلات در منطقه هشدار داد.

فیصل بن فرحان آل سعود در این خصوص تاکید کرد که در صورت دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای همه همسایگان عرب در خلیج فارس در جهت تقویت امنیت خود اقدام خواهند کرد.

این هشدار در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات احیای برجام و نجات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ وین از ماه سپتامبر گذشته به این سو، همزمان با آغاز اعتراض‌های داخلی در ایران به کلی متوقف شده است.

ایالات متحده آمریکا نیز که پیش‌تر به صورت غیرمستقیم روند احیای برجام با ایران را به همراه اروپایی‌ها پیش‌ می‌برد به تازگی ضمن ابراز ناامیدی نسبت به از سرگیری این گفتگوها اعلام کرده است که بازگشت به توافق هسته‌ای با تهران در حال حاضر دیگر در اولویت کاخ سفید نیست.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین خصوص ضمن تاکید بر حمایت واشنگتن از معترضان ایرانی گفته است که برجام اولویت ایالات متحده نیست هر چند که جو بایدن همچنان دیپلماسی را بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای می‌داند.

وی همچنین با اشاره به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر افزایش خلوص غنی‌سازی در ایران گفت دولت آمریکا از موضوع که هیچ‌توجیهی برای مصارف صلح‌آمیز ندارد، آگاه است و تهران نمی‌تواند از آن به عنوان یک اهرم فشار استفاده کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اواخبر ماه نوامبر تایید کرده بود که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصدی را در سایت زیرزمینی هسته‌ای فردو در استان قم آغاز کرده است.

شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود در جریان برپایی کنفرانس سیاست جهانی در ابوظبی در پاسخ به سوالی درباره احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای گفت: «اگر ایران به یک سلاح هسته ای عملیاتی دست یابد، همه معادلات به هم خواهد ریخت.»

وی در ادامه تصریح کرد: «ما در یک فضای بسیار خطرناک در منطقه قرار داریم... در این صورت باید انتظار داشت که کشورهای منطقه به سمتی حرکت کنند که ضامن تقویت امنیت آنها باشد.»

گفت‌وگوهای هسته‌ای تهران و قدرت‌های جهانی در حالی متوقف شده است که غرب ایران را به طرح خواسته‌های غیرمنطقی متهم می‌کند.

تمرکز بر جنگ روسیه و اوکراین و همچنین اوج‌گیری ناآرامی‌های داخلی در ایران پس از جان باختن مهسا امینی از دیگر علت‌های توقف مذاکرات احیای برجام تلقی می‌شود.

اگرچه ریاض نسبت به توافق هسته‌ای احتمالی با ایران «تردیدهایی» دارد اما وزیر خارجه عربستان می‌گوید که کشورش از تلاش‌ها برای احیای این پیمان «به شرطی که نقطه شروعی برای یک توافق قوی‌تر با تهران باشد» حمایت می‌کند.

کشورهای سنی‌مذهب عربی در خلیج فارس که عمدتا تحت نفوذ عربستان سعودی هستند توافقی مستحکم‌تر با تهران را که در آن علاوه بر موضوع هسته‌ای، برنامه‌های موشکی و پهپادی و نیز مهار نیروهای نیابتی ایران در منطقه گنجانده شده باشد، مطالبه می‌کنند.

شاهزاده فیصل بن فرحان در ادامه ضمن اشاره به این موضوع که علائم چندان مثبتی از روند برنامه هسته‌ای ایران دریافت نمی‌شود، تاکید کرد: «ایرانی ها می‌گویند به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیستد؛ باور این موضوع شاید بسیار خوشایند باشد اما ما به تضمین‌های بیشتری در این خصوص نیاز داریم.»

ایران بارها در پاسخ به اتهام‌های مطرح در خصوص تلاش این کشور در جهت دستیابی به سلاح هسته‌ای اعلام کرده است که برنامه هسته‌‌ای را صرفا برای مقاصد غیرنظامی و صلح‌آمیز دنبال می‌کند.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

امیرعبداللهیان: از احیای روابط ایران و عربستان استقبال می‌کنیم

تلاش‌های پشت پرده برای احیای برجام؛ آیا اعتراضات سراسری در ایران بر مذاکرات هسته‌ای سایه افکنده؟

آیا ایران پس از حمله به اسرائیل گامی به سوی تغییر در دکترین هسته‌ای خود برمی‌دارد؟