وزارت خارجه ایران: نیاز اروپا و آمریکا به احیای برجام کمتر از نیاز تهران نیست

وزارت خارجه ایران: نیاز اروپا و آمریکا به احیای برجام کمتر از نیاز تهران نیست
وزارت خارجه ایران: نیاز اروپا و آمریکا به احیای برجام کمتر از نیاز تهران نیست Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حالی بیان می‌شود که آمریکا پس از آغاز اعتراض‌های جاری در ایران اعلام کرد که تمرکز واشنگتن به جای گفتگوهای احیای برجام بر روی این اعتراض‌ها است.

آگهی

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که «نیاز اروپا و آمریکا» به احیای توافق برجام با تهران از «نیاز ایران» به آن کمتر نیست. 

او افزود که طرف‌های مذاکره بر سر احیای برجام می‌توانند «در کوتاه‌ترین زمان ممکن» در این مذاکرات به «جمع‌بندی» و «توافق» دست یابند. سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در حالی بیان می‌شود که آمریکا پس از آغاز اعتراض‌های جاری در ایران اعلام کرد که تمرکز واشنگتن به جای گفتگوهای احیای برجام بر روی این اعتراض‌ها است.

ناصر کنعانی در همین باره اظهار داشت: «اولویت آمریکا مذاکرات نیست و تمرکز بر مسائل دیگری است. تناقض رفتاری و دوگانگی گفتاری در مواضع اعضای غربی برجام و مشخصات دولت آمریکا وجود دارد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وی همچنین تاکید کرد که ایران «زیر فشار و با تهدید» حاضر به «مذاکره و امتیاز» نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش ضمن انتقاد از کشورهای اروپایی گفت: «ایران متعهد به برجام بود به تعهدات خود عمل کرد و دولت خاطی و نقض کننده برجام دولت آمریکا بود و در این ارتباط کشورهای اروپایی عضو برجام هم متاسفانه به تعهدات خود عمل نکردند و نتوانستند خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام را جبران کنند.»

ناصر کنعانی تلاش کشورهای غربی برای اخراج ایران از کمیسیون زن سازمان ملل متحد را «سوء استفاده از تحولات داخلی ایران» و «اعمال فشار سیاسی» خواند. او گفت که حذف ایران از این کمیسیون یک «بدعت» خواهد بود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره اعتراض‌های جاری گفت: «آنچه که در داخل کشور ما در این دو ماه و اندی رخ داد یک موضوع داخلی است اما سوء‌استفاده برخی طرف‌های خارجی از این شرایط داخلی برای پیگیری اهداف سیاسی این کشورها موضوع کاملا آشکار و روشنی بود.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل روز سوم آذر به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب درباره موارد «نقض حقوق بشر» در ایران در پی اعتراض‌هایی که با جان باختن مهسا امینی آغاز شد، رای داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران ادعای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر «تغییرات» در فردو را رد کرد

پیش‌بینی ۲ مقام اطلاعاتی اسرائیل از فرجام اعتراض‌ها در ایران

مفاد قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران چیست؟