آلمان: تعطیلی گشت ارشاد تغییری در خواست جنبش اعتراضی ایرانیان ایجاد نمی‌کند

ساختمان پارلمان آلمان
ساختمان پارلمان آلمان Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مقام ارشد دولت آلمان می‌گوید هنوز مشخص نیست که صحبت‌های محمدجعفر منتظری در خصوص تعطیلی گشت ارشاد در عمل به پایان این طرح جمهوری اسلامی منجر شود یا خیر و برای ارزیابی دقیق‌تر در این خصوص باید بیشتر منتظر ماند.

آگهی

آندره‌آ زاسه، سخنگوی وزارت خارجه آلمان می‌گوید حتی تعطیل کردن گشت ارشاد هم نمی‌تواند چیزی را تغییر دهد و جنبش اعتراضی ایران به مسیر خود ادامه می‌دهد. 

این مقام دولت آلمان همچنین در ادامه صحبت‌های خود گفت: «ایرانی‌ها برای دفاع از حقوق بنیادین خود به خیابان می‌آیند. آنها می‌خواهند آزاد و حتی اگر این تغییر {جمع شدن گشت ارشاد} اعمال شود، باز هم تغییری در این خواست و جنبش ایرانیان ایجاد نخواهد کرد.» 

این اظهار نظر دولت آلمان پس از آن صورت می‌گیرد که محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور روز شنبه اعلام کرده بود که «گشت ارشاد، توسط همان جایی که ایجاد شده، تعطیل شده است.» 

آندره‌آ زاسه، در بخش دیگری از اظهارات خود در واکنش به صحبت‌های منتظری گفت: «این اظهارات از سوی مدعی العموم مطرح شده که به دلیل موقعیت خود نمی‌تواند گشت ارشاد و پلیس امنیت اخلاقی را منحل کند. در نتیجه باید منتظر ماند و دید آیا واقعا این اتفاق رخ می‌دهد یا خیر.» 

پیش از این، هانا نویمان، یک نماینده آلمانی در پارلمان اروپا هم در واکنش به خبر تعطیلی گشت ارشاد، آن‌را «اقدامی نمایشی و تبلیغاتی» خوانده و تاکید کرده بود که بازداشت، اعدام و تجاوز جنسی، واقعیت غم‌انگیز امروز در ایران است. 

همچنین یک سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده هم اعلام کرد که هیچ چیز نشان نمی‌دهد که ایران در حال تغییر رفتار خود با زنان باشد. او همچنین در واکنش به خبر تعطیلی گشت ارشاد گفت: «ما گزارش‌ها در این رابطه را دیده‌ایم اما درباره ادعای مبهم مقام‌های ایرانی اظهار نظر نمی‌کنیم. متاسفانه ما چیزی مبنی بر اینکه حکومت ایران رفتار خود با زنان و دختران را بهبود بخشیده و یا خشونت علیه معترضان را متوقف کرده باشد، مشاهده نکرده‌ایم.» 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با وجود صحبت‌های جعفر منتظری در خصوص تعطیلی گشت ارشاد، هنوز دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی در این رابطه اظهار نظری نکرده‌اند و مشخص نیست که این طرح جنجالی که با مخالفت‌های گسترده‌ای در جامعه ایران رو به رو بوده بالاخره به پایان خود خواهد رسید یا خیر.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گفتگو با مدیر اجرایی دیده‌بان سازمان ملل؛ آیا ایران از کمیسیون مقام زن اخراج خواهد شد؟

اعتراضات ایران در روز دانشجو؛ برگزاری تجمعات شبانه در تهران و دیگر شهرهای کشور

سه آلمانی به ظن جاسوسی برای چین دستگیر شدند