جام‌جهانی فوتبال؛ رئیس امارات پس از سال‌ها تنش وارد دوحه شد

امیر قطر (سمت راست تصویر) در فرودگاه حمد در دوحه از رئیس دولت امارات عربی متحده استقبال کرد.دوشنبه پنجم دسامبر ۲۰۲۲.
امیر قطر (سمت راست تصویر) در فرودگاه حمد در دوحه از رئیس دولت امارات عربی متحده استقبال کرد.دوشنبه پنجم دسامبر ۲۰۲۲. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس امارات روز دوشنبه در سفری غیرمنتظره وارد کشور میزبان جام جهانی فوتبال شد. این اولین سفر این مقام رسمی به کشور قطر پس از بالا گرفتن تنش‌ها بین دوحه و چهار کشور عربی به حساب می‌آید.

آگهی

رئیس امارات عربی متحده روز دوشنبه در سفری غیرمنتظره وارد کشور میزبان جام جهانی فوتبال شد. پس از بالا گرفتن تنش‌ها بین دوحه و چهار کشور عربی، این اولین سفر این مقام رسمی به کشور قطر به حساب می‌آید.

به گزارش خبرگزاری دولتی امارات موسوم به «وام»، شیخ محمد بن زاید آل نهیان به عنوان حاکم ابوظبی به دعوت شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر این سفر را انجام داده است.

خبرگزاری دولتی امارات در گزارش کوتاه خود با اشاره به این سفر از آن به عنوان «دیداری بر پایه روابط برادرانه موجود بین دو ملت و مردم آن‌ها» یاد کرد.

خبرگزاری دولتی قطر نیز با پوشش این خبر، گفت شیخ تمیم در بدو ورود به فرودگاه بین المللی حمد با «برادرش» شیخ محمد دیدار کرد.

شروع و پایان تنش بین روابط قطر با چهار کشور عربی

به گفته بسیاری از تحلیل‌گران سیاسی، رئیس امارات عربی متحده یکی از معماران اصلی تحریم‌های چهار کشور بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی علیه قطر بوده است.

در روزهای اوج بحران قطر که از سال ۲۰۱۷ آغاز شد، برخی روزنامه‌ها برای نشان دادن میزان خشم خود می‌گفتند که چه بهتر که در امتداد مرز ۸۷ کیلومتری این کشور با عربستان خندقی حفر شود و آن را با زباله‌های اتمی پر کرد (تا کسی نتواند از آنجا عبود کند). البته که این اظهارات جنبه‌های غیر واقعی داشت ولی بسیاری آن را ناشی از نارضایتی وضع موجود می‌دانستند به قدری که امیر وقت کویت در آن زمان وقوغ یک جنگ قریب‌الوقوع را دور انتظار نمی‌دانست.

این خشم ریشه در حمایت‌های قطر از گروه‌های اسلام گرایی داشت که پس از بهار عربی ۲۰۱۱ در مصر و  دیگر مناطق به قدرت رسیدند. در حالی که قطر به قدرت رسیدن این گروه‌ها به دیده مثبت می‌نگریست اما سایر پادشاهی‌های عربی، آن را تهدیدی برای حکومت‌های موروثی خود می‌دانستند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بایکوت قطر با بسته شدن مسیرهای هوایی و دریایی چهار کشور عربی همراه بود تا اینکه این کشورها در ژانویه ۲۰۲۱ درست قبل از روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ایالات متحده به آن خاتمه دادند. این بایکوت همه‌جانبه بلافاصله پس از سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا به کشورهای منطقه خلیح فارس، در اوایل دوران ریاست جمهوری‌اش آغاز شد.

فرصت میزبانی از جام‌جهانی فوتبال برای تلطیف روابط دیپلماتیک

مراسم افتتاحیه جام جهانی همزمان با دیدار قطر با اکوادور در اولین بازی این مسابقات برگزار شد. در این مراسم مهمانان ویژه‌ای همچون محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر نیز حضور داشتند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهوری ترکیه نیز در دیدار با این رهبران حضور داشت.

از امارات عربی متحده حاکم دبی به همراه پسرش در این مراسم شرکت کرده بود، در حالی که شیخ محمد در آن موقع از سفر به قطر امتناع کرده بود.

با این حال، این رئیس امارات عربی متحده روز بعد از افتتاحیه در اقدامی غیرمنتظره با شیخ تمیم تماس گرفت و میزبانی جام جهانی را به قطر تبریک گفت - چیزی که در اوج بحران‌‌های دیپلماتیک بین دو کشورغیرقابل تصور بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلینکن: در صورت حذف تیم ملی آمریکا در جام جهانی قطر از تیم فرانسه حمایت می‌کنم

جام جهانی قطر ۲۰۲۲؛ وزیر ورزش بریتانیا با بازوبند رنگین‌کمانی به تماشای بازی انگلیس و ولز می‌رود

آشنایی با دیدنی‌های قطر در آستانهٔ جام جهانی ۲۰۲۲