آنگلا مرکل درباره آغاز جنگ اوکراین: قدرت تاثیرگذاری بر پوتین را نداشتم

آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین
آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین Copyright AP
Copyright AP
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«احساس من بسیار روشن است. از نظر قدرت سیاسی، تمام شده‌ام و برای ولادیمیر پوتین تنها قدرت اهمیت دارد.»

آگهی

آنگلا مرکل، صدر اعظم پیشین آلمان از سیاست‌های خود در قبال روسیه پیش از تهاجم نظامی این کشور به اوکراین در ماه فوریه دفاع کرد و متذکر شد که در آن موقع قدرت تاثیرگذاری بر ولادمیر پوتین را نداشته است. 

او با ذکر این‌که در تابستان ۲۰۲۱ تلاش کرده است تا با حضور ولادیمیر پوتین و امانوئل ماکرون، روسای جمهوری روسیه و فرانسه گفتگوهای اروپایی برگزار کند، به اشپیگل گفت: «اما قدرتی نداشتم تا راه خود را پیش بگیرم. همه می‌دانستند که در پاییز از قدرت کنار خواهم رفت.»

 خانم مرکل در ماه دسامبر پس از ۴ دوره، از صدر اعظمی آلمان کنار رفت. وی در ماه اوت برای آخرین بار به مسکو سفر کرد و گفت: «احساس من بسیار روشن است. از نظر قدرت سیاسی، تمام شده‌ام و برای ولادیمیر پوتین تنها قدرت اهمیت دارد.»

AP/AP
آخرین دیدار آنگلا مرکل از مسکوAP/AP

او متذکر شد که در دیدار آخرش با ولادیمیر پوتین نکته حائز اهمیت حضور سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه همراه رئیس جمهور بود، زیرا آن‌ها پیش از این تنها دیدار می‌کردند. 

با توجه به این‌که پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، نیروهای نظامی این کشور هفته‌ها در مرز اوکراین تجمع کرده‌ بودند، بسیاری معتقدند که خانم مرکل و دیگر رهبران اروپایی در آن زمان باید سیاست سخت‌گیرانه‌تری را در قبال کرملین اتخاذ می‌کردند.

رودریش کیزوتر، کارشناس سیاست خارجی، نماینده پارلمان از حزب دموکرات مسیحی و هم حزبی خانم مرکل نیز از جمله کسانی است که معتقدند با وجود این که خانم مرکل می‌دانست رئیس جمهوری روسیه در حال تلاش برای ایجاد شکاف و تضعیف اروپا است اما به کار گیری «قدرت نرم» را رویکردی درست می‌دانست. آقای کیزوتر پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین وابستگی بیش از حد آلمان به گاز روسیه را متذکر شده بود.

Michael Sohn/Copyright 2021 The AP. All rights reserved.
آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتینMichael Sohn/Copyright 2021 The AP. All rights reserved.

خانم مرکل در گفتگو با اشپیگل گفت که مواضع او در قبال اوکراین در جریان مذاکرات صلح مینسک، زمان بیشتری برای این کشور در جهت آمادگی برای مقابله با نیروهای نظامی روسیه فراهم کرده است.  

توافق آتش‌بس در سال ۲۰۱۴ پس از آن‌که روسیه شبهه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود الحاق کرد، در مینسک، پایتخت بلاروس امضا شد. اما در پی این توافق نکاتی کلیدی ازجمله خلع سلاح و نظارت بین‌المللی به اجرا درنیامد. 

آنگلا مرکل گفت که از کناره‌گیری خود از سیاست در ماه دسامبر پشیمان نیست زیرا احساس می‌کرد دولت او نه تنها در قبال بحران اوکراین بلکه در درگیری‌های مولداوی، گرجستان، سوریه و لیبی که در همه آن‌ها روسیه دست داشته است نیز پیشرفتی حاصل نمی‌کرد. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین هردو تجربه بی‌واسطه زندگی در آلمان شرقی کمونیست را در کارنامه خود دارند. خانم مرکل در آن‌جا بزرگ شده و آقای پوتین به عنوان افسر سرویس اطلاعات و امنیت اتحاد جماهیر شوروی (KGB) در آلمان شرقی خدمت می‌کرده است. آقای پوتین زبان آلمانی را روان صحبت می‌کند و خانم مرکل می‌تواند کمی روسی صحبت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ناتو: روسیه قصد دارد از زمستان به عنوان یک «سلاح جنگی» استفاده کند

فایل صوتی لو رفته مقامات نظامی آلمان؛ بحث بر سر چه سلاحی است؟

مسکو: فایل صوتی لو رفته نشان می‌دهد که آلمان قصد حمله نظامی به روسیه را داشته است