دموکرات‌ها با پیروزی در ایالت نوادا توانستند در سنای آمریکا به اکثریت برسند

Sen. Catherine Cortez Masto
Sen. Catherine Cortez Masto Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سنا، دموکرات‌های صاحب ۵۰ و جمهوریخواهان ۴۸ کرسی شده‌اند و در مجلس نمایندگان، جمهوریخواهان با کسب ۲۱۱ کرسی در مقابل دموکرات‌ها با ۲۰۴ کرسی پیشتازند.

آگهی

با پیروزی مجدد سناتور کاترین کورتز ماستو در ایالت نوادا، دموکرات‌ها توانستند اکثریت خود را در مجلس سنای ایالات متحده حفظ کنند؛ خبری که جو بایدن، رئیس جمهور این کشور را که بر اساس آخرین نظرسنجی‌ها محبوبیتش کاهش یافته، آسوده‌ خاطر کرد.

با این وجود، ادامه شمارش آرای انتخابات میان دوره‌ای نشان می‌دهد که در مجلس نمایندگان «احتمالا» بخت یار جمهوریخواهان باشد؛ اگرچه که شمارش آراء در ایالت لیبرال کالیفرنیا نیز همچنان ادامه دارد.

بر اساس نتایج اعلام شده، تا این مرحله سرنوشت ۴۱۲ کرسی از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۹۸ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی مجلس سنا مشخص شده است:

در سنا، دموکرات‌های صاحب ۵۰ و جمهوریخواهان ۴۸ کرسی شده‌اند و در مجلس نمایندگان، جمهوریخواهان با کسب ۲۱۱ کرسی در مقابل دموکرات‌ها با ۲۰۴ کرسی پیشتازند. برای رسیدن به اکثریت در مجلس نمایندگان این کشور، هر حزبی که بتواند ۲۱۸ کرسی را از آن خود کند، پیروز است.

برای تعیین «نتیجۀ قطعی» وضعیت احزاب در مجلس سنای آمریکا باید تا ماه دسامبر صبر کرد؛ چراکه در ایالت جورجیا هیچکدام از دو نامزد نتوانستند بیش از ۵۰ درصد از آرای ریخته شده به صندوق‌ها را برای راهیابی به سنا به دست بیاورند و به این ترتیب رافائل وارنوک و هرشل واکر باید بار دیگر در ۶ دسامبر (۲۵ آذر) در دور دوم این رقابت شرکت کنند.

سرنوشت انتخابات فرمانداران ایالت‌ها

در جریان انتخابات سه‌شنبه ۸ نوامبر، فرمانداران ۳۶ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا نیز انتخاب شدند؛ یعنی افرادی که قدرت قابل توجهی در تصمیم‌گیری و قانونگذاری‌های ایالتی مثلا در موضوعاتی همچون سقط جنین و مقررات زیست محیطی دارند. شمارش آرا در این بخش همچنان ادامه دارد و تا این مرحله، در مجموع ۲۵ فرماندار از حزب جمهوریخواهان و ۲۳ فرماندار از حزب دموکرات انتخاب شده‌اند.

نتایج شمارش آرای انتخابات فرمانداران همچنین نشان داد که ایالات متحده توانسته برای اولین بار دارای ۱۲ فرماندار زن شود که رکورد جدیدی در تاریخ این کشور است؛ رکورد قبلی ۹ فرماندار زن بود که در سال ۲۰۰۴ میلادی به ثبت رسید.

در پی انتشار خبر حفظ اکثریت دموکرات‌ها در مجلس سنای آمریکا، چاک شومر رهبر این حزب در سنا اعلام کرد: «آمریکا نشان داد که ما به دموکراسی ایمان داریم و اینکه ریشه‌های دموکراسی در کشورمان بسیار عمیق و محکم است.»

تداوم کنترل دموکرات‌ها بر سنا به این معنی است که آنها همچنان می‌توانند نامزدهای بایدن برای مناصب کلیدی همچون قضات فدرال را تایید کنند. همچنین اگر طی دو سال پیش‌رو کرسی در دیوان عالی خالی شود (که اکنون در اختیار اکثریت محافظه‌کار است)، می‌توان انتظار داشت که این بار یک قاضی دارای دیدگاه دموکرات یا نزدیک به این حزب منصوب گردد که خبر خوبی بویژه برای مدافعان حق سقط جنین است.

جمهوریخواهان وعده داده‌اند که در صورت دستیابی به اکثریت در کنگره آمریکا، مانع از اجرای سیاست‌های آب و هوایی بایدن شوند، کاهش‌های مالیاتی مصوب دولت ترامپ در سال ۲۰۱۷ میلادی را دائمی کنند و تحقیقاتی را دربارۀ فعالیت‌های دولت بایدن همچنین دربارۀ پسرش که با اوکراین و چین معاملات تجاری داشته، آغاز کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا؛ جورجیا به دور دوم کشیده شد و شمار «فرمانداران زن» رکورد زد

سه‌شنبۀ سرنوشت‌ساز آمریکا؛ آینده سیاسی بایدن و ترامپ در گرو انتخابات میان‌دوره‌ای

ترامپ قول داد در صورت انتخاب مجدد «مهاجمان کنگره» را آزاد کند