خبر خوب در مورد سرطان پستان؛ نتایج امیدوارکننده فاز اول آزمایش واکسن درمانی

واکسن درمانی سرطان پستان
واکسن درمانی سرطان پستان Copyright CANVA
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واکسن مزبور که از نوع واکسن‌های تراپوتیک و درمانی است بعد از اینکه نتایج آزمایش‌ها از ماموگرافی و سونوگرافی گرفته تا بیوپسی و آم‌ارآی، ابتلای فرد به سرطان را تایید کردند به بیمار کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بالاتری داشته باشد و آسان‌تر سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

آگهی

نتایج مرحله‌ای از یک آزمایش بالینی نوید دهنده خبری امیدوارکننده برای مبتلایان به سرطان پستان است. پژوهشگران مدرسه پزشکی دانشگاه واشنگتن در سیاتل در مقاله‌ای که در ژورنال تخصصی انکولوژی (JAMA) منتشر شده از نتایج مثبت بالینی واکسنی خبر داده‌اند که می‌تواند در درمان انواع متفاوت سرطان موثر باشد.

پروفسور ماری نورا دیسیس که این تحقیق زیر نظر او انجام گرفته با تاکید بر اینکه این نتایج، مقدماتی است می‌گوید یافته‌های جدید به اندازه‌ای امیدوارکننده هستند که آزمایش بالینی رندومی این واکسن در مقیاسی وسیع‌تر مد نظر است. فاز دوم آزمایش این واکسن آغاز شده است.

طی سال‌های گذشته روش غالب درمان سرطان پستان که تاثیر بالینی بهتری داشته، استفاده از شیوه درمانی «آنتی‌بادی مونوکلونال» با هدف بلوکه کردن فعالیت سلول‌های توموری و همچنین گیرنده (HER2) بود.

حدود یک‌ سوم موارد ابتلا به سرطان سینه دچار تولید بیش از حد پروتئین موسوم به «گیرنده شماره ۲ فاکتور رشد اپیدرمی» هستند که میزان مصونیت در این بیماران را کاهش می‌دهد. سرطان‌های پستان با مشخصه (+HER2) تهاجمی‌تر هستند و امکان بازگشت بیماری بعد از درمان در آن‌ها بالاتر است. 

هدف این واکسن «گیرنده شماره ۲ فاکتور رشد اپیدرمی» (HER2) و ایجاد مصونیت در برابر این نوع پروتئین است که در سطح سلول‌های بسیاری وجود دارد. تولید مازاد HER2 که در برخی موارد میزان آن می‌تواند به صد برابر میزان معمولی برسد و افزایش آن در نتیجه تکثیر یا آمپلیفیکاسیون ژنی می‌تواند به افزایش سریع مولکول‌های هدایت‌کننده رشد و بنابراین رشد تومورها و پیشرفت سریع‌تر سرطان سینه بینجامد. 

این یک واکسن مبتنی بر دی‌ان‌ای است که بر خلاف سایر واکسن‌ها با اتکا به ساختار دی‌ان‌ای و پروتئین‌هایی که بعد از تزریق ساخته می‌شوند، به جنگ سرطان می‌رود. این نوع واکسن خاصیت پیشگیری ندارد و مانع بروز سرطان در محل اولیه خود نمی‌شود.

 واکسن مزبور که از نوع واکسن‌های تراپوتیک و درمانی است بعد از اینکه نتایج آزمایش‌ها از ماموگرافی و سونوگرافی گرفته تا بیوپسی و آم‌ارآی، ابتلای فرد به سرطان را تایید کردند به بیمار کمک می‌کند تا سیستم ایمنی بالاتری داشته باشد و آسان‌تر سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.

فاز اول این آزمایش که حدود ۲۰ سال پیش آغاز شد ایمنی چشمگیری را روی ۶۶ بیماری که دچار(+HER2) حاد بودند، نشان داده است. در این فاز  سه دُز مختلف آزمایش شده و هدف محققان در ایمنی بلندمدت واکسن عملی شده است. پژوهشگران همچنین بطور میانگین ۱۰ سال دیگر (از ۳ تا ۱۳ سال) شرکت‌کنندگان در این آزمایش  را زیر نظر داشتند تا مطمئن شوند که این واکسن آسیبی به بافت‌های سالم بدن وارد نمی‌کند. رایج‌ترین عارضه ثانوی این واکسن چیزی شبیه واکسن کووید ۱۹ و محدود به قرمزی و تورم محل تزریق و یا تب و لرز یا علائمی شبیه به ابتلا به آنفلوانزا بوده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دکتر دیسیس با تاکید بر اینکه مطالعه موردی فاز دوم هم مثبت بوده است می‌گوید این نشانه بسیار مثبتی است که در صورت تایید نهایی آن، فاز سوم را بسرعت آغاز می‌کند. این متخصص آمریکایی سرطان می‌گوید امید زیادی دارم که خیلی به واکسنی که بتواند در درمان بیماران سرطان پستان موثر باشد، نزدیک شده باشیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش امیدها برای مهار سرطان پستان؛ دانشمندان عامل گسترش تومورها به دیگر نقاط بدن را کشف کردند

آزمایش‌ موفقیت‌آمیز واکسنی برای درمان نوعی سرطان ریه؛ خطر مرگ تا ۴۱ درصد کاهش می یابد

اولین بیمار دریافت‌کننده تراشه مغزی نورالینک تنها از طریق ذهنش شطرنج بازی کرد