واشنگتن پست: آمریکا به‌طور خصوصی اوکراین را به مذاکره با روسیه تشویق می‌کند

Ukraine President
Ukraine President Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«درخواست مقامات آمریکایی از اوکراین، با هدف تحت فشار گذاشتن کی‌یف برای مذاکره نیست، بلکه این کار در واقع تلاشی حساب شده برای اطمینان از تداوم حمایت سایر کشورها از اوکراین بوده است.»

آگهی

واشنگتن پست روز شنبه ۵ نوامبر در گزارشی مدعی شد که ایالات متحده بطور خصوصی اوکراین را تشویق کرده که برای مذاکره با روسیه آماده باشد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که به گفتۀ وزارت خارجه ایالات متحده، مسکو به دنبال تشدید درگیری‌ها است و تمایلی به شرکت در مذاکرات صلح ندارد.

البته واشنگتن پست به نقل از منابع ناشناس اعلام کرد که درخواست مقامات آمریکایی از اوکراین، با هدف تحت فشار گذاشتن کی‌یف برای مذاکره نبوده، بلکه این کار در واقع «تلاشی حساب شده» برای اطمینان از تداوم حمایت سایر کشورها از اوکراین بوده است.

مقامات ایالات متحده و اوکراین هردو اذعان کرده‌اند که صدور دستور ممنوعیت انجام مذاکرات از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین نگرانی‌هایی را در بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین ایجاد کرده است؛ یعنی عمدتا در کشورهایی که «تاثیرات منفی جنگ» بر زندگی مردم از جمله افزایش هزینه مواد خوراکی و سوخت بیشتر احساس شده است.

زلنسکی در ۴ اکتبر فرمانی را امضا کرد که بطور رسمی چشم انداز هرگونه مذاکره با پوتین را «غیرممکن» اعلام می‌کرد؛ با این وجود این فرمان درها را برای گفتگو با روسیه باز گذاشت.

شورای امنیت ملی کاخ سفید تا کنون هیچ اظهارنظری در قبال این گزارش واشنگتن پست نداشته است و سخنگوی وزارت خارجه نیز تنها اعلام کرد: «ما قبلاً گفته‌ایم و باز هم خواهیم گفت که اگر روسیه آماده مذاکره است، باید شلیک بمب‌ها و موشک‌های خود را متوقف و نیروهایش را از اوکراین خارج کند.»

سخنگو وزارت خارجه همچنین به اظهارات اخیر زلنسکی در روز جمعه اشاره کرد که گفته بود: «ما برای صلح آنهم صلحی عادلانه آماده‌ایم و شرایط تحقق این صلح را نیز پیش از این بارها اعلام کرده‌ایم.»

در آخرین واکنش‌ها به تحولات اوکراین، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا نیز روز جمعه در جریان سفر به کی‌یف اعلام کرد حمایت واشنگتن از اوکراین پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در روز سه‌شنبه را نیز ادامه خواهد داد و این حمایت‌ها «تزلزل ناپذیر و تسلیم ناپذیر» باقی خواهند ماند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس سیا با همتای روس خود در ترکیه دیدار کرد

زلنسکی از تبادل اطلاعات بر سر پهپادهای ایرانی و «روند مثبت» روابط اوکراین با اسرائیل استقبال کرد

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند