ایتالیا تنها «برخی» از مهاجران کشتی‌های سرگردان در مدیترانه را می‌پذیرد

Italy migrants
Italy migrants Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به گفته وزارت کشور ایتالیا، تنها در سال جاری میلادی بیش از ۸۷ هزار مهاجر از این مسیر وارد خاک ایتالیا شده‌اند و عمدتا نیز به کمک کشتی‌های موسسات خیریه از امواج دریا نجات یافته‌اند.

آگهی

ایتالیا روز یکشنبه بار دیگر تاکید کرد که از میان سرنشینان چهار کشتی خیریه‌ای که مهاجران را از امواج مدیترانه نجات داده‌اند و به دنبال یک بندر امن هستند، تنها به «برخی» از مهاجران اجازه تخلیه و ورود به خاک ایتالیا را خواهد داد.

بر همین اساس و بنا بر گزارش موسسه خیریه «SOS Humanity»، در ساعات اولیه پهلو گرفتن کشتی «Humanity 1» در بندر کاتانیا، به خردسالان و بیماران اجازه ترک کشتی داده شده؛ اما ۳۵ مهاجر مرد حاضر در این کشتی که افرادی بالغ محسوب می ‌دند، اجازه نیافتند بر خاک ایتالیا قدم بگذارند.

به گفتۀ پترا کریشوک، مسئول مطبوعاتی این موسسه خیریه، این ۳۵ مهاجر «به شدت افسرده» شده‌اند.

نیروهای امداد حاضر در کشتی «Geo Barents» که از سوی پزشکان بدون مرز اداره می‌شود نیز اعلام کردند که مقامات ایتالیا قصد دارند تنها «افراد آسیب پذیر» حاضر در میان ۵۷۲ سرنشین این کشتی را تخلیه کنند.

بر اساس برآوردها، سه کشتی «Geo Barents»، «Ocean Viking» و «Rise Above» در مجموع ۹۰۰ مهاجر را حمل می ‌کنند و پیش از این نیز ماتئو پیانتدوسی، وزیر کشور دولت جدید ایتالیا ضمن رد درخواست چهار کشتی خیریه برای پهلو گیری در یک بندر امن، اعلام کرده بود کسانی که واجد شرایط نیستند باید «آب‌های سرزمینی» ایتالیا را ترک کنند.

دولت جدید راست افراطی ایتالیا که ماه گذشته سوگند یاد کرد، متعهد شده است با مهاجرانی که با قایق‌های ناامن قصد عبور مسیر دریایی از شمال آفریقا تا اروپا را دارند، بشدت برخورد کند.

به گفته وزارت کشور ایتالیا، تنها در سال جاری میلادی بیش از ۸۷ هزار مهاجر از این مسیر وارد خاک ایتالیا شده‌اند و عمدتا نیز به کمک کشتی‌های موسسات خیریه از دریا نجات یافته‌اند.

منابع نزدیک به ماتئو سالوینی که کنترل بنادر را بر عهده دارد، همچنین روز یکشنبه اعلام کردند که کشتی «Geo Barents» بطور موقت اجازه ورود به بندر را دارد و «به کسانی که در کشتی باقی می‌مانند، کمک‌های لازم برای خروج از آب‌های سرزمینی ارائه خواهد شد».

انتقاد به دولت ایتالیا

رفتار دولت ایتالیا با این کشتی‌ها، انتقاد بسیاری را برانگیخته است و بر همین اساس انریکو لتا، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون در پیامی توییتری دولت را به «نقض قوانین بین‌المللی» متهم کرد و خواستار حضور وزیر کشور در پارلمان و توضیح به نمایندگان شد.

ابوبکر سوماهورو، دیگر عضو پارلمان نیز رفتار دولت در قبال مهاجران کشتی «Humanity 1» را «گزینش در میان مهاجران یک کشتی غرق‌شده» توصیف کرد و گفت که دولت جورجیا ملونی «با بدن‌های گرم باقی مانده از کشتی‌های غرق‌شده که همین حالا از سرما، خستگی، ضربه و شکنجه به شدت آسیب دیده‌اند، مانند اشیاء رفتار می‌کند».

او هشدار داد چنانچه باقی ماندۀ مهاجران این کشتی اخراج شوند، این تصمیم دولت جورجیا ملونی را از مسیر نهادهای مرتبط به چالش خواهد کشید.

دست به دست شدن مسئولیت‌ها

وزیر کشور ایتالیا در واکنش به انتقادات مطرح شده، نقض قوانین بین‌المللی را رد و اعلام کرد «مهاجرانی که اجازه پیاده شدن از کشتی‌ها را دریافت نکرده‌اند، باید تحت مراقبت کشوری باشند که کشتی با پرچم آن در حرکت است».

کشتی های «Humanity1» و «Rise Above» با پرچم آلمان و کشتی های «Geo Barents» و «Ocean Viking» با پرچم نروژ در حرکت هستند.

وزارت خارجه نروژ اعلام کرد که «هیچ مسئولیتی» در قبال نجات یافتگان این کشتی‌ها ندارد و آلمان نیز در یک «یادداشت» دیپلماتیک، خطاب به ایتالیا نوشت که خیریه‌ها «کمک مهمی در نجات جان انسان‌ها دارند» و از رم خواست تا «در اسرع وقت به آنها کمک کند».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگبارترین مسیرهای مهاجرت؛ طی ۸ سال ۲۹ هزار پناهجو در مسیر اروپا جان باخته‌اند

نخست وزیر محافظه‌کار سوئد با حمایت راست‌افراطی بر مسند قدرت نشست؛ قوانین مهاجرتی سختگیرانه‌تر می‌شود

کشف دیوارنگاره‌های دست‌نخورده در ایتالیا؛ تالاری شگفت‌انگیز که روایت‌گر نبرد تروا و اساطیر یونان است