انتخابات ریاست جمهوری برزیل: لولا با پیروزی «مویرگی» بر بولسونارو به قدرت بازگشت

پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل
پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل Copyright Andre Penner/Copyright 2022 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لولا داسیلوا موفق به کسب ۵۰.۸۴ درصد آرا شد و ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری فعلی و چهره سرشناس جریان راست افراطی در برزیل ۴۹.۱۶ درصد آرا را از آن خود کرد.

آگهی

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا، رئیس جمهوری پیشین و نامزد چپگرای انتخابات ریاست جمهوری برزیل با غلبه بر ژائیر بولسونارو، رقیب راستگرای خود بار دیگر به قدرت بازگشت.

بر اساس نتیجه دور دوم این انتخابات که شامگاه یکشنبه ۳۰ اکتبر در پی شمارش ۹۹/۹۹ درصد آرا اعلام شد لولا داسیلوا با اختلافی اندکی به یک پیروزی مویرگی اما بسیار بزرگ دست یافت تا ۱۲ سال پس از ترک قدرت بار دیگر سکان هدایت دستگاه اجرایی کشورش را در دست گیرد.

وی پس از ماه‌ها پیشتازی در پی موکول شدن سرنوشت نهایی این رقابت به دور دوم، روز یکشنبه هنگام انداختن رای خود در صندوق گفته بود: «این مهم‌ترین روز زندگی من است.»

کار شمارش آرا ۱۵۶ میلیون رای دهنده از ساعت ۱۷ به وقت محلی/ ۲۰ به وقت گرینویچ بلافاصله پس از بسته شدن شعبه‌های رای‌گیری در سراسر برزیل آغاز شد و نتیجه نهایی این انتخابات در نیمه شب یکشنبه به وقت اروپای مرکزی به صورت رسمی اعلام شد.

بر اساس نتیجه نهایی اعلام شده، لولا داسیلوا موفق به کسب ۵۰.۹ درصد آرا شد و ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری فعلی و چهره سرشناس جریان راست افراطی در برزیل ۴۹.۱ درصد آرا را از آن خود کرد.

این فشرده‌ترین انتخابات و نزدیک‌ترین فاصله بین دو نامزد نهایی ریاست‌جمهوری از زمان بازگشت برزیل به دموکراسی پس از حاکمیت یک سیستم دیکتاتوری نظامی طی سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ در این کشور محسوب می‌شود.

لولا داسیلوا در واقع پیروز نهایی «قطبی‌ترین» انتخابات تاریخ مدرن این کشور بزرگ آمریکای جنوبی شد که به رغم رقابت بسیار نزدیک و فشرده میان دو کارزار انتخاباتی، بدون هرگونه خشونت به انجام رسید.

این در حالیست که برخی تحلیل‌گران در برزیل پیش‌بینی کرده‌اند که بولسونارو در صورت شکست ممکن است نتیجه انتخابات را زیر سوال ببرد.

رویترز دقایقی پیش‌ از اعلام رسمی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری برزیل با استناد به داده‌های موسسه نظرسنجی «دیتافولها» از روند وشمارش آرا پیش‌بینی کرده بود که لولا داسیلوا پیروز نهایی این رقابت خواهد بود و بار دیگر بر مسند ریاست جمهوری خواهد نشست.

نامزد چپگرای انتخابات برزیل به همراه ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری فعلی برزیل که به طیف راست افراطی تعلق دارد هیچیک در دور نخست موفق به کسب ۵۰ درصد آرا نشده بودند.

لولا داسیلوا که از وی به عنوان بخت اصلی پیروزی در این انتخابات یاد می‌شد در دور نخست ۴۸.۴ درصد آرا را کسب کرده بود در حالی ژائیر بولسونارو با حدود پنج درصد کمتر از وی، حدود ۴۳.۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده بود.

تبریک امانوئل ماکرون و جو بایدن

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه دقایقی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل، پیروزی آقای داسیلوا را تبریک گفت و تاکید کرد که با این انتخاب «صفحه جدیدی در تاریخ برزیل» باز شده است.

آقای ماکرون با انتشار پیامی در توئیتر خطاب به لولا داسیلوا نوشت: «با هم برای مقابله با چالش‌های مشترک فراوان و تجدید پیوند دوستی بین دو کشور متحد خواهیم شد.»

تحولات سیاسی برزیل، پهناورترین کشور حوزه آمریکای لاتین و چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا که بیش از ۳۰ میلیون نفر از شهروندانش زیر خط فقر زندگی می‌کنند، همواره از سوی رسانه‌ها و اغلب کشورهای جهان از نزدیک دنبال می‌شود.

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نیز دقایقی پس از قطعی شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری با ارسال پیامی پیروزی در انتخاباتی «آزاد و عادلانه» را به لولا داسیلوا تبریک گفت.

رئیس جمهوری ایالات متحده همچنین در این پیام تاکید کرد که مشتاقانه منتظر همکاری با رئیس جمهور جدید برزیل برای ادامه همکاری بین دو کشور است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حامیان رئیس جمهوری برزیل: زندان عزم لولا را برای مبارزه با فقر تقویت کرد

ده‌ها هزار برزیلی خواستار استعفای ژائیر بولسونارو از مقام ریاست جمهوری شدند

پلیس برزیل منزل مسکونی رئیس جمهوری سابق را به ظن جعل گواهی‌های واکسن کرونا تفتیش کرد