پهپاد جنگی دریایی «اولاک»؛ ترکیه خط تولید نسل جدید شناور بدون سرنشین خود را راه انداخت

شناور مسلح بدون سرنشین ساخت ترکیه
شناور مسلح بدون سرنشین ساخت ترکیه Copyright خبرگزاری آناتولی
Copyright خبرگزاری آناتولی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

توانایی دریانوردی در یک محدوده ۴۰۰ کیلومتری با سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر در ساعت به همراه برخورداری از قابلیت‌های ارتباطی ویژه نظیر دید در شب و کنترل توسط ماهواره از دیگر ویژگی‌های شناور مسلح بدون سرنشین «اولاک» است.

آگهی

ترکیه روز پنجشنبه ۲۷ اکتبر از راه‌اندازی خط تولید شناورهای مسلح بدون سرنشین که اغلب از آنها به عنوان پهپاد‌های دریایی نام برده می‌شود، خبر داد.

این خط تولید آنگونه که خبرگزاری آناتولی در گزارش خود آورده در شهر آنتالیا دایر است و در حال حاضر عملیات ساخت نخستین شناور مسلح بدون سرنشین ترکیه با قابلیت جدید در آن جریان دارد.

شرکت‌‌های فعال در صنایع دفاعی ترکیه به صورت مشترک در این پروژه مشارکت دارند و قرار است شناورهای مسلح بدون سرنشین با قابلیت‌های مختلف را طراحی و تولید کنند.

نخستین نمونه از این شناورها که از قابلیت شرکت در جنگ ضد زیردریایی برخوردار است «اولاک» نام دارد که مراحل تکمیل خود را در این خط تولید طی می‌کند.

Mustafa Ciftci/Anadolu Ajansı
عکس از خبرگزاری آناتولیMustafa Ciftci/Anadolu Ajansı

غیر از قابلیت یاد شده، این شناور پیشرفته قادر است به لحاظ تجهیزات مدرن ارتباطی و تسلیحاتی در ماموریت‌های شناسایی و گشت‌زنی و نیز جستجو و نجات مورد استفاده قرار گیرد.

توانایی دریانوردی در یک محدوده ۴۰۰ کیلومتری با سرعت بیش از ۷۰ کیلومتر در ساعت به همراه برخورداری از قابلیت‌های ارتباطی ویژه نظیر دید در شب و کنترل توسط ماهواره از دیگر ویژگی‌های شناور مسلح بدون سرنشین «اولاک» است.

این شناور همچنین می تواند در ماموریت‌هایی چون شناسایی، نظارت و اطلاعات، جنگ سطحی، جنگ نامتقارن، اسکورت مسلح و حفاظت از نیرو، و تامین امنیت تاسیسات استراتژیک مورد استفاده قرار گیرد.

نمونه اولیه این شناور که به موشک هدایت لیزری سرجنگی و سیستم تسلیحاتی ۱۲.۷ میلی متری کنترل از راه دور مجهز است پیش‌تر آزمایش شلیک خود را با موفقیت به انجام رسانده بود.

ترکیه پس از طی شدن این آزمایش، مراحل ساخت سری دوم شناورهای مسلح بدون سرنشین «اولاک» را که توسط کارخانه کشتی سازی «آرس» و شرکت دفاعی «متک‌سان» طراحی و تولید می‌شود، آغاز کرده است.

Mustafa Ciftci/Anadolu Ajansı
عکس از خبرگزاری آناتولیMustafa Ciftci/Anadolu Ajansı

مدیر پروژه سیستم‌های بدون سرنشین کارخانه کشتی سازی «آرس» در گفتگو با آناتولی هدف از طراحی وتوسعه شناور «اولاک» را پرهیز از اعزام شناورهای دارای خدمه به محیط‌های دریاییِ برخوردار از شرایط سخت و انجام ماموریت‌های ایمن‌تر در مناطق پرخطر عنوان کرده است.

وی این شناور را فراتر از یک قایق قابل کنترل از راه دور توصیف کرد و گفت قرار است مراحل تکمیل آن ۱۲ ماه طول بکشد و پس از انجام آزمایش‌های لازم در نوامبر سال آینده میلادی به فرماندهی نیروی دریایی تحویل داده شود.

گفتنی است که  «مارلین»، نمونه دیگری از شناورهای مسلح بدون سرنشین ترکیه ماه سپتامبر گذشته در رزمایش ناتو در شبه‌جزیره ترویای پرتغال شرکت کرده بود.

ترکیه پیش‌تر دراوایل ماه مه سال جاری نیز از تازه‌ترین نسل پهپاد‌های هوایی معروف خود موسوم به «بیرق‌دار تی‌بی۲» در نمایشگاه هوا و فضای باکو رونمایی کرده بود.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هیجان آذربایجانی‌ها از پرواز پهپادهای «بیرق‌دار» ترکیه در نمایشگاه صنایع هوایی باکو

دو خبرنگار روس به اتهام فیلمبرداری «غیرمجاز» از واحد تولید پهپاد ترکیه بازداشت شدند

نخستین پهپاد ترکیه در قبرس فرود آمد