اتهام متقابل روسیه و اوکراین؛«بمب کثیف» و عملیات «ساخت و ساز مخفیانه» در بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا

سرباز ارتش روسیه در مقابل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا
سرباز ارتش روسیه در مقابل نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اپراتور انرژی هسته‌ای اوکراین این فرضیه را مطرح کرده است که روس‌ها در حال آماده سازی یک اقدام تروریستی با استفاده از مواد هسته‌ای و زباله‌های رادیواکتیو ذخیره شده در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا هستند.

آگهی

اپراتور اصلی انرژی هسته‌ای در اوکراین مدعی شده است که روسیه همزمان با طرح اتهاماتی به کی‌یف در خصوص تدارک حمله با «بمب کثیف» دست به تحرکات مخفیانه در بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا زده است.

اتهامات مسکو در خصوص احتمال استفاده از «بمب کثیف» توسط اوکراین و متقاعب آن، موضوعی که اپراتور انرژی هسته‌ای این کشور به تازگی از آن پرده برداشته بر نگرانی‌ها نسبت به انجام عملیات «پرچم دروغین» توسط روسیه افزوده است.

به گزارش آسوشیتدپرس نگرانی‌ها معطوف به این نکته است که کرملین ممکن است قصد داشته باشد نیروگاه زاپوریژیا را به محلی برای انجام فعالیتی مخفی برای روشنگری در باره ادعاهای طرح شده در خصوص «اقدامی تحریک آمیز» از سوی اوکراین با استفاده از بمب حاوی مواد رادیو اکتیو تبدیل کند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، ادعای غیر قابل اثباتی مبنی بر آماده شدن اوکراین برای حمله با «بمب کثیف» مطرح کرده است.

وزیر دفاع روسیه طی روزهای گذشته در تماس با همتایان بریتانیایی، فرانسوی، ترکیه‌ای و آمریکایی خود این اتهام را مطرح کرد.

بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده فوراً اتهامات یاد شده را رد کردند و رئیس جمهوری اوکراین نیز ضمن بی اساس خواندن این ادعا انگشت اتهام را به سوی مسکو نشانه رفت و از محتمل بودن استفاده روسیه از تسلیحات هسته‌ای در اروپا خبر داده است.

عملیات «ساخت و ساز مخفیانه» در زاپروژیا

شرکت دولتی «انرگ‌اتم» که اداره چهار نیروگاه هسته‌ای این کشور را در برعهده دارد به تازگی مدعی شده که نیروهای روسی هفته گذشته دست به انجام عملیات «ساخت و ساز مخفیانه» در نیروگاه زاپوریژیا زده‌اند.

نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که از آن به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا نام برده می‌شود مدت‌ها است که تحت کنترل نیروهای روسی قرار دارد.

اپراتور انرژی هسته‌ای اوکراین روز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که افسران روسی که منطقه را تحت کنترل دارند به کارکنان اوکراینی نیروگاه یا ناظران انرژی اتمی سازمان ملل اجازه دسترسی به سایت و مشاهده آنچه در این نیروگاه در دست انجام است را ندادند.

شرکت «انرگ‌اتم» سپس تصریح کرد این احتمال را می‌دهد که روس ها در حال آماده سازی یک اقدام تروریستی با استفاده از مواد هسته‌ای و زباله های رادیواکتیو ذخیره شده در این نیروگاه هستند.

به ادعای اپراتور اوکراینی، ۱۷۴ کانتینر در تاسیسات ذخیره سوخت خشک کارخانه وجود دارد که هر کدام حاوی ۲۴ محموله سوخت هسته‌ای مصرف شده هستند.

در بیانیه شرکت «انرگ‌اتم» تاکید شده است: «تخریب این کانتینرها در نتیجه انفجار منجر به حادثه تشعشعات و آلودگی تشعشعی به وسعت چند صد کیلومتر مربع از قلمرو مجاور خواهد شد.»

این شرکت دولتی اداره کننده تاسیسات هسته‌ای اوکراین از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است تا آنچه را که در نیروگاه زاپوریژیا صورت گرفته است را مورد بررسی قرار دهد.

رایزنی‌ها در شورای امنیت

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه بنا به درخواست روسیه درباره ادعای استفاده احتمالی اوکراین از «بمب کثیف» رایزنی‌هایی پشت درهای بسته برگزار کرد.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل متحد، قبل از این جلسه نامه ای پنج صفحه ای در اختیار اعضای شورا قرار داد و مدعی شد که طبق گفته وزارت دفاع کشورش، یک مؤسسه تحقیقات هسته ای در اوکراین و کارخانه استخراج و فرآوری وستوچنی «دستورات مستقیمی از دولت (رئیس جمهور ولودیمیر) زلنسکی برای توسعه بمب کثیف» و اینکه این «کار در مرحله پایانی خود قرار دارد.»

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد همچنین با استناد به اعای وزارت دفاع کشورش هشدار داد که این کار ممکن است با حمایت کشورهای غربی انجام شود.

وی هشدار داد که مقامات کی‌یف و حامیان غربی آنها «مسئولیت کامل تمام عواقب» استفاده از «بمب کثیف» را که روسیه آن را «یک اقدام تروریسم هسته ای» تلقی می کند، بر عهده خواهند داشت.

معاون سفیر بریتانیا در سازمان ملل پس از نشست روز سه‌شنبه در پاسخ به خبرنگاران گفت «ما هیچ مدرک تازه‌ای مشاهده نکردیم»؛ نمایندگان بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده نیز به صراحت ادعای مطرح شده از سوی روسیه را «آشکارا نادرست» عنوان کردند.

آگهی

از سوی دیگر، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز چهارشنبه طی یک کنفرانس خبری تاکید کرد که کشورش برای متقاعد کردن «جامعه بین المللی برای اقدام فعال در جهت جلوگیری» از استفاده احتمالی اوکراین از یک «بمب کثیف» تدابیری قوی اتخاذ خواهد کرد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مین‌های ممنوعه پروانه‌ای؛ روسیه اوکراین را به استفاده از «پی‌اف‌ام۱» در مناطق مسکونی متهم کرد

رزمایش نیروهای بازدارنده روسیه برای «حمله هسته‌ای بزرگ» با نظارت پوتین

حمله اوکراین به سواحل کریمه؛ کی‌یف: دو کشتی و زیرساخت‌های نیروی دریایی روسیه را هدف قرار دادیم