ریشی سوناک «اولین» نخست‌وزیر آسیایی‌تبار بریتانیا می‌شود

ریشی سوناک رهبر حزب محافظه کار بریتانیا شد
ریشی سوناک رهبر حزب محافظه کار بریتانیا شد Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ریشی سوناک، وزیر دارایی پیشین بریتانیا پس از حذف رقیب خود در رقابت برای تصدی جایگاه رهبری حزب محافظه‌کار، اولین نخست‌وزیر آسیایی‌تبار بریتانیا خواهد شد

آگهی

ریشی سوناک، وزیر دارایی پیشین بریتانیا، پس از حذف رقیب خود در رقابت برای تصدی جایگاه رهبری حزب محافظه‌کار، اولین نخست‌وزیر آسیایی‌تبار بریتانیا خواهد شد.

با فرارسیدن پایان مهلت نامزدی در روز دوشنبه ۲۴ اکتبر بیش از ۲۰۰ نماینده محافظه‌کار پارلمان بریتانیا از آقای سوناک حمایت کردند. 

پنی موردانت، رئیس مجلس عوام بریتانیا با عدم موفقیت در کسب تعداد آرای لازم، از رقابت برای رهبری حزب محافظه‌کار حذف شد. در نتیجه آقای سوناک جانشین لیز تراس و جوان‌ترین نخست‌وزیر بریتانیا در ۲۰۰ سال گذشته خواهد شد.

آقای سوناک ۴۲ ساله پس از اعلام نتایج توسط گراهام برادی، رئیس کمیته اعضای خصوصی حزب محافظه‌کار که فراکسیونی در مجلس عوام بریتانیا است، در جلسه‌ای غیرعلنی برای نمایندگان این حزب سخنرانی کرد.

سیمون هوار، یکی از نمایندگان پارلمان می‌گوید که آقای سوناک در سخنانش با اشاره به پشت‌ سر گذاشتن دورانی سخت، احتمال برگزاری انتخابات زود‌هنگام را رد کرده است.

پس از مشخص شدن رهبر حزب محافظه‌کار، اکنون پادشاه بریتانیا باید ریشی سوناک را به سمت نخست‌وزیری منصوب کند تا او رسما جایگزین لیز تراس شود. 

آقای سوناک تابستان امسال در رقابت برای نخست‌وزیری از خانم تراس شکست خورده بود. لیز تراس در توئیتی پیروزی ریشی سوناک را به او تبریک گفت و اعلام کرد که از وی کاملا حمایت می‌کند.

آقای سوناک که برنامه کاهش مالیات خانم تراس را «اقتصاد افسانه‌ای» خوانده و آن را رد کرده بود، در شرایط بحران اقتصادی و وارد آمدن فشار مالی قابل توجه بر عموم مردم بریتانیا به صدارت می‌رسد.

جیک بری، دبیر حزب محافظه‌کار می‌گوید که زمان آن رسیده که حزب پس از یک دوره آشفتگی شدید سیاسی، کاملا متحد از ریشی سوناک حمایت کند.

پنی موردانت نیز که دقایقی پیش از اعلام نتایج از رقابت انصراف داده بود، در پیامی با تاکید بر نیاز امروز خود و همکارانش به ثبات در حزب نوشت: «این یک تصمیم تاریخی است و بار دیگر نشان دهنده تنوع و استعداد حزب ما است.»

اگرچه خانم موردانت تا پایان به رقابت برای رسیدن به مقام رهبری حزب ادامه داد اما با کنار کشیدن بوریس جانسون نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، تحت فشار زیادی قرار گرفت تا او نیز از آقای سوناک حمایت کند.

آقای جانسون که تنها هفت هفته پیش از مقام نخست‌وزیری کناره‌گیری کرده‌ بود، با این ادعا که رای کافی برای باقی‌ماندن در رقابت را در اختیار دارد اذعان کرد که «اکنون زمان مناسبی نیست».

برخی منابع می‌گویند آقای سوناک و آقای جانسون روز شنبه در حالی ملاقات کردند که نمایندگان حزب محافظه‌کار تصمیم گرفته بودند از چه کسی در دومین رقابت رهبری حزب محافظه‌کار در چهار ماه گذشته حمایت کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تراس و سوناک یکدیگر را در آستانه مناظره به نرمش در مقابل چین متهم کردند

سوناک: بوریس جانسون را در رقابت‌های انتخاباتی پیش رو تخریب نمی‌کنم

بریتانیا در سال ۲۰۲۳ شمار صدور ویزا برای کادر درمان خارجی را دو برابر کرد