اختلاف شدید فرانسه و آلمان بر سر سیاست‌های انرژی در جریان نشست رهبران اتحادیه اروپا

اولاف شولتز و امانوئل ماکرون
اولاف شولتز و امانوئل ماکرون Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماکرون می گوید با وجود اختلافات با آلمان، قرار نیست این کشور در صحن اتحادیه اروپا منزوی شود و او تمام تلاشش را می کند تا همگرایی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوجود بیاید.

آگهی

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه روز پنجشنبه در جریان نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت که «یک آلمان منزوی به نفع اروپا نیست». وی تاکید کرد که قصد دارد بیش از پیش همکاری‌های فرانسه و آلمان را گسترش دهد. 

موضوع انزوای آلمان در حالی مطرح می شود که رهبران ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا قراراست طی دو روز درباره بحران انرژی در آستانه زمستان و چگونگی کنترل قیمت حامل‌های انرژی گفتگو کنند.  آلمان به همراه چند کشور شمال اروپا، با سیاست های مورد حمایت فرانسه و اغلب کشورهای عضو اتحادیه مخالف است. 

آلمان با وجود اینکه بیشترین وابستگی به نفت و گاز روسیه را داشته و حال با قطع بخش بزرگی از این وابستگی ها، مانند بسیاری از کشورهای اروپایی در بحران تامین انرژی قرار دارد با این حال با برنامه کاهش قیمت حامل های انرژی و تعیین سقف ارزش گذاری موافق نیست.  

در همین راستا، امانوئل ماکرون پیش از جلسه رهبران اتحادیه اروپا بعدازظهر پنجشنبه، به خبرنگاران گفت: «نقش ما این است که تمام تلاش هایمان را بکاربگیریم تا اتحاد اروپا دچار تزلزل نشود و آلمان به عنوان بخش مهمی از آن باقی بماند.» 

ماکرون تاکید کرد که حقیقتا امیدوار است که بتواند در نشست بروکسل «همگرایی لازم را بین کشورهای عضو اتحادیه» ایجاد کند. 

برخلاف کشورهای جنوب اتحادیه اروپا که به همراه فرانسه خواهان کاهش قیمت حامل های انرژی هستند، آلمان و برخی از کشورهای شمالی عضو اتحادیه اروپا از جمله هلند و سوئد و دانمارک می خواهند تا قیمت فعلی گاز و حامل های انرژی همچنان حفظ شود. 

آلمان که پرنفوذترین کشور اتحادیه اروپا محسوب می شود معتقد است که کاهش قیمت حامل‌های انرژی کاملا برخلاف برنامه‌های زیست محیطی اتحادیه است چرا که با کاهش قیمت حامل های انرژی میزان مصرف انرژی های فسیلی افزایش خواهد یافت. 

فرانسه و برخی از متحدان این کشور از جمله ایتالیا،  اسپانیا و پرتغال در جنوب قاره، معتقدند گه باید «سقفی برای قیمت گاز و دیگر حامل های انرژی» در نظر گرفته شود. افزایش قیمت حامل های انرژی باعث بروز اعتراضات فراوان در برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله فرانسه شده است. نرخ تورم در این کشورها بی سابقه است. 

اما اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و منتقد طرح «تعیین سقف قیمت برای حامل های انرژی»، می گوید که «این پیشنهاد، شرکت های تامین کننده انرژی از اروپا را فراری می دهد و موجب می‌شود تا آنها به دیگر قاره ها بروند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران فروش اوراق قرضه دولتی آلمان برای جبران هزینه‌های انرژی

اتحادیه اروپا قصد دارد درآمد تولیدکنندگان انرژی و قیمت گاز روسیه را محدود کند

شارل میشل از ریاست شورای اروپا کناره‌گیری می‌کند