پیشنهاد پوتین به اردوغان برای تشکیل یک «هاب گازی» در ترکیه برای قیمت‌گذاری و عرضه به اروپا

ملاقات روسای جمهوری روسیه و ترکیه در آستانه
ملاقات روسای جمهوری روسیه و ترکیه در آستانه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که صادرات گاز روسیه به اروپا تحت تاثیر تحریم‌های غرب علیه مسکو و نشت خط لوله گازی نورداستریم با اختلالاتی همراه شده است.

آگهی

ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه در دیدار با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به وی پیشنهاد داد تا به منظور تسهیل صادرات گاز به اروپا درکشورش یک «هاب گازی» ایجاد کند.

این پیشنهاد در حالی مطرح می‌شود که صادرات گاز روسیه به اروپا تحت تاثیر تحریم‌های غرب علیه مسکو و نشت خط لوله گازی نورداستریم قرار گرفته است.

روسای دو کشور روز پنجشنبه در حاشیه ششمین نشست کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (سیکا) در آستانه با یکدیگر ملاقات کردند.

آقای پوتین درحاشیه این مجمع منطقه‌ای در قزاقستان به همتای ترک خود گفت: «ما می‌توانیم امکان ایجاد یک هاب گازی در خاک ترکیه را برای ارسال به کشورهای دیگر بویژه اروپا بررسی کنیم.»

وی از ترکیه به عنوان «امن ترین و قابل اطمینان‌ترین مسیر برای تحویل گاز» کشورش نام برد و گفت تشکیل یک «هاب گازی» در ترکیه می‌تواند علاوه بر تسهیل عرضه در زمینه «تعیین قیمت» این هیدروکربن‌ گران بقیمت مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس جمهوری روسیه با مهم خواندن قیمت گذاری برای انرژی گفت: «ما می‌توانیم قیمت‌ها را بدون دخالت‌های سیاسی تنظیم کنیم.»

در آغاز این نشست به موضوع امکان میانجی‌گری ترکیه در مناقشه نظامی اوکراین که تاثیری بزرگ در بحران انرژی در اروپا داشته است اشاره‌ای نشد.

این در حالیست که کرملین روز چهارشنبه اعلام کرده بود که انتظار دارد پیشنهادی ملموس از سوی رئیس جمهور ترکیه در خصوص میانجی‌گری این کشور در جنگ اوکراین دریافت کند.

ابتکار پوتین در مورد تشکیل یک «هاب گازی» در ترکیه و بویژه تاکید بر مسئله قیمت‌گذاری بهای گاز در حالی مطرح شده که کرملین در پی حفظ اهرم انرژی برای اعمال فشار به اروپا به منظور برداشتن تحریم‌های سنگین غرب علیه روسیه است.

اتحادیه اروپا در تازه‌ترین اقدام تنبیهی علیه مسکو در پی تهاجم نظامی اخیر به اوکراین در نظر دارد در مواجهه با افزایش قبوض انرژی برای واردات گاز روسیه و در کل عمده فروشی گاز در اروپا سقف قیمت تعیین کند.

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا پیش‌تر ضمن اشاره به آمادگی این نهاد اجرایی برای بررسی راهکاری جهت تعیین سقف قیمت گاز در بازار‌های اروپا یادآور شد که این تصمیم بر اساس خواست اغلب کشورهای عضو اتحادیه برای مقابله با افزایش چشمگیر مبالغ مندرج در قبوض انرژی اتخاذ شده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان: با اصلاحات در قانون اساسی از زنان محجبه حمایت می‌کنیم

سوئد: نشت گاز تنها از نورداستریم۱ متوقف شده؛ نورد استریم۲ هنوز نشتی دارد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین