الجزایر؛ بازیگر نوین صحنه انرژی‌های تجدیدپذیر

الجزایر؛ بازیگر نوین صحنه انرژی‌های تجدیدپذیر
Copyright euronews
نگارش از Cyril Fourneris
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

الجزایر به رغم در اختیار داشتن منابع قابل توجه هیدروکربن، در تلاش است با استفاده از پتانسیل فتوولتائیک خود نقشی مهم در جایگزینی سوخت‌های فسیلی ایفا کند. به همین خاطر نیروگاه‌های انرژی خورشیدی بسیاری در نقاط مختلف کشور تاسیس شده یا در حال تاسیس است.

آگهی

الجزایر به رغم در اختیار داشتن منابع قابل توجه هیدروکربن، در تلاش است با استفاده از پتانسیل فتوولتائیک (Photovoltaics) خود نقشی مهم در جایگزینی سوخت‌های فسیلی ایفا کند. به همین خاطر نیروگاه‌های انرژی خورشیدی بسیاری در نقاط مختلف کشور تاسیس شده یا در حال تاسیس است. وظیفه تامین انرژی الجزایر در حال حاضر تحت بیشتر برعهده نفت و گاز است اما این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ به تولید ۱۵هزار مگاوات از طریق انرژی خورشیدی برسد. 

نیروگاه خورشیدی خنق در صحرای بزرگ آفریقا،  با ظرفیت ۶۰ مگاوات بر ثانیه از ۲۴۰ هزار مدول خورشیدی تشکیل شده‌است. انرژی تولید شده توسط این نیروگاه یک هفتم نیاز منطقه را تامین می‌کند. پروژه ساخت این نیروگاه که در سال ۲۰۱۶ به بهره‌برداری رسید، به عنوان نمونه اولیه‌ای برای فرآیند جایگزینی سوخت‌های فسیلی با هدف حفظ منابع این نوع سوخت‌ها و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای راه‌اندازی شد.

الاغواط، پیشرو در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

هُواری ماهی، سرپرست تیم مهندسان شرکت انرژی‌های تجدید پذیر سونلگاز درباره ظرفیت‌های بالقوه انرژی‌ فتوولتائیک الجزایر می‌گوید: «در برخی مناطق الجزایر ۳ هزار ساعت در سال، نور خورشید وجود دارد. این مقدار در الاغواط ۱۸۰۰ ساعت در سال است. همین مساله برای سوق دادن ما به سمت سرمایه‌گذاری در ساخت تاسیسات بهره‌برداری از انرژی فتوولتائیک کافی است. ما باید سعی کنیم میزان انرژی‌ای را که اکنون از طریق سوخت‌های فسیلی تامین می‌کنیم با استفاده از انرژی خورشیدی بدست‌آوریم.»

منطقه الاغواط در خط مقدم این تحولات و گذار از سوخت‌های فسیلی به سوی انرژی تجدیدپذیر است. در همین راستا دولت الجزایر کیت‌های انرژی خورشیدی را در روستاهای دور افتاده و در میان عشایر توزیع کرده است. 

در شهر عین ماضی، مقر اصلی طریقت تیجانیه نیز از انرژی تجدیدپذیر استفاده‌های گوناگونی می‌شود. برای مثال می‌توان به آب‌گرم‌کن خورشیدی روی سقف مدرسه قرآنی، تامین برق پمپ بنزین و چراغ‌های شهری اشاره کرد. 

محمد اکمی، رئیس شرکت سولتک می‌گوید: «خوشبختانه فرهنگ استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به خوبی در اذهان جامعه ما جاافتاده است. مردم به دنبال استفاده از این انرژی‌ها در زندگی روزمره خود هستند. اگر خدا بخواهد، از سوخت‌های فسیلی به سمت استفاده انرژی‌های تجدید پذیر خواهیم رفت.»

اوران، شهری بزرگ در گذار به سوی انرژی‌های تجدید پذیر

اوران، دومین شهر بزرگ الجزایر نیز در تلاش است تا حداکثر استفاده را از انرژی‌های تجدیدپذیر ببرد. در فرودگاه این شهر، برق قسمت‌هایی از ترمینالی که به تازگی با ظرفیت ۳.۵ میلیون مسافر در سال تاسیس شده است توسط بیش از ۴۵۰۰ پنل خورشیدی که روی سقف وسیع آن قرار دارند، تامین می‌شود. مجموع ظرفیت برق تولیدی این پنل‌ها ۱.۷ مگاوات است.

نجیب بن شنانه، رئیس فرودگاه احمد بن بلای اوران می‌گوید: «این یک ترمینال سبز است. مدیر این فرودگاه، ۱۱ فرودگاه در غرب و جنوب غرب کشور را در اختیار دارد. ما اینجا در اوران، نور خورشید بسیاری داریم. این نور در فرودگاه‌هایی که در جنوب قرار دارند، بیشتر هم هست. قصد داریم در آینده نزدیک آن‌ها را نیز به انرژی‌ تجدیدپذیر مجهز کنیم.»

هیدروژن، منبع انرژی آینده

محققان الجزایری در حال کار روی استفاده از هیدروژن به عنوان منبع انرژی در آینده هستند. دولت الجزایر با هدف تولید و سپس صادرات هیدروژن سبز مورد نیاز از طریق خط لوله به اروپا با آلمان یک سند همکاری امضا کرده است. پروژه‌های بسیاری برای تولید هیدروژن سبز در شرایط سازگار با محیط زیست صحرای بزرگ آفریقا در مرحله مطالعه هستند. آزمایش این پروژه‌ها در مقیاس بزرگ در اوایل سال ۲۰۳۰ قابل انجام خواهد بود.

عبدالحمید عمراوی، محقق مرکز گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گوید: «هیدروژن به وسیله فرایند الکترولیز(برق‌کافت) تولید می‌شود. فرآیند الکترولیز نیازمند برق است. در الجزایر ما می‌توانیم انرژی تجدیدپذیر را با هزینه‌ای بسیار پایین تولید کنیم. پس هزینه تولید هیدروژن هم بسیار پایین خواهد بود. البته هیدروژن با استفاده از روش‌های دیگر مثلا روش‌های حرارتی نیز قابل تولید است. دیگر برتری الجزایر در اختیار داشتن پتانسیل انرژی حرارتی خورشیدی است. ما می‌توانیم با قیمتی رقابتی و در فرآیند‌هایی بدون استفاده یا با استفاده حداقلی از آب هیدروژن را تولید کنیم.»

خبرنگار • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلب