زلنسکی: اسرائيل در جنگ با روسیه هیچ کمکی به اوکراین نکرده است

ولودومیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین
ولودومیر زلنسکی، رئيس جمهوری اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولودومیر زلنسکی می‌گوید از گفتگو با رهبران اسرائيل هیچ کمکی نصیب کی‌یف برای مقابله با حملات روسیه نشده است.

آگهی

ولودیمیر زلنسکی می‌گوید از اینکه اسرائيل سامانه‌های دفاع ضد موشکی را برای مقابله با حملات روسیه در اختیار کی‌یف قرار نداده، شوکه شده است. 

رئيس جمهوری اوکراین مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ در ماه فوریه از تمام کشورهای جهان درخواست کمک تسلیحاتی کرده بود و در همین راستا از اسرائيل هم خواسته بود سامانه گنبد آهنین را که اغلب برای رهگیری موشک‌های شلیک شده توسط شبه‌نظامیان فلسطینی در غزه استفاده می‌شود، در اختیار اوکراین قرار دهد. با این حال با گذشت ماه‌ها هنوز اسرائيل این درخواست کی‌یف را مورد اجابت قرار نداده است. 

زلنسکی حالا می‌گوید از این اقدام اسرائيل شوکه شده است. خبرگزاری رویترز گزارش داده که او این اظهارات را روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرنگاران فرانسوی بیان کرده و روز شنبه ۲۴ سپتامبر منتشر شده است. زلنسکی در این خصوص می‌گوید: «من نمی‌دانم چه بر سر اسرائيل آمد. صادقانه بگویم، من در شوک هستیم چرا که نمی‌دانم چرا آنها به ما سپر دفاع ضد موشکی ندادند.»

این جملات رئيس جمهوری اوکراین تندتر از اظهارات پیشین او در ماه مارس در خصوص اسرائيل بود؛ جایی که او تل‌آویو را به دلیل بی‌میلی برای ارسال سلاح سرزنش کرده بود. در آن زمان اسرائيل تعهدی برای کمک به اوکراین نداشت و گفته بود تا جایی که بتواند به کی‌یف کمک خواهد کرد. 

اسرائيل که تهاجم روسیه را محکوم کرده از تیره شدن روابط با مسکو نگران است و به دلیل حملاتی که این کشور به شبه‌نظامیان طرفدار ایران در سوریه انجام می‌دهد ترجیح می‌دهد رویکردی محافظه‌کارانه در قبال روسیه اتخاذ کند تا احتمالا خشم و حساسیت کرملین را در قبال این سیاست اسرائيل تحریک نکند. 

زلنسکی هم اتفاقا به این نکته اشاره می‌کند و می‌گوید: «می‌فهمم که آنها در مورد وضعیت سوریه و روسیه شرایط دشواری دارند اما به هرحال من حقایق را بیان می‌کنم. گفتگوهای من با رهبران اسرائيل هیچ کمکی به اوکران نکرده است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست جمهوری‌‌های خودخوانده شرق اوکراین از مسکو: زودتر ما را به عنوان بخشی از روسیه بپذیرید

زلنسکی و اردوغان در استانبول با یکدیگر دیدار کردند

جنگ اوکراین؛ بریتانیا ۱۰ هزار پهپاد به کی‌یف می‌دهد؛ زلنسکی به ترکیه سفر می‌کند