هشدار سونامی در منطقه بدنبال وقوع زلزله در تایوان و احتمال وقوع سیل و رانش‌زمین در ژاپن

 ساختمان فروریخته در شهز یولی در پی زلزله تایوان
ساختمان فروریخته در شهز یولی در پی زلزله تایوان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تایوان روی کمربند زلزله قرار دارد اما زمین‌لرزه ها معمولا خسارات جانی و مالی عمده‌ای به‌همراه ندارند هر چند در طول تاریخ زلزله‌های سهمگین و مرگبار هم در این جزیره در جنوب چین به کرات روی داده است.

آگهی

زمین‌لرزه‌‌ای به‌قدرت ۶.۸ در مقیاس ریشتر یکشنبه ۱۸ سپتامبر بعد از ظهر بوقت محلی جزیره تایوان را لرزاند و علاوه بر کشته‌ شدن دست‌کم یک نفر خسارات قابل‌توجهی به مناطق مسکونی در شهر «یولی» وارد کرد. در جریان این حادثه چندین قطار باری هم از ریل خارج شدند و جاده‌های کوهستانی نیز مسدود شدند. 

به‌گفته مقامات امدادی در جریان این بلای طبیعی دست‌کم ۱۴۶ نفر هم مجروح شده‌اند و وقوع متعدد پس‌لرزه‌ها موجب ترس و نگرانی ساکنان جزیره شده است. این زمین‌لرزه‌ها در سراسر جزیره احساس شدند.

شامگاه یک‌شنبه ۱۸ سپتامبر دوباره زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۶.۴ در همین منطقه روی داد که البته به‌گفته مسئولان محلی خسارت جانی و مالی به‌همراه نداشت. بامداد دوشنبه هم چندین پس‌لرزه تایپه را لرزاند که مهم‌ترین آن‌‌‌‌ها ۵.۵ در مقیاس ریشتر قدرت داشت.

تایوان روی کمربند زلزله قرار دارد اما زمین‌لرزه‌ها معمولا خسارات جانی و مالی عمده‌ای به‌همراه ندارند هر چند در طول تاریخ زلزله‌های سهمگین و مرگبار هم در این جزیره در جنوب چین به کرات روی داده است. در سال ۲۰۱۸ وقوع یک‌زمین لرزه ۶.۴ ریشتری در یکی از مناطق توریستی آن مرگ ۱۷ نفر و زخمی شدن حدود ۳۰۰ نفر را موجب شد.

در سپتامبر ۱۹۹۹ نیز وقوع زمین‌لرزه‌ای با قدرت ۷.۶ در مقیاس ریشتر باعث کشته‌شدن ۲۴۰۰ نفر شد که از آن به‌عنوان مرگبارترین حادثه طبیعی در تاریخ جزیره یاد می‌شود.

موسسه زلزله‌نگاری آمریکا می‌گوید زمین‌لرزه یکشنبه ۷.۲ در مقیاس ریشتر قدرت داشته و در عمق ۱۰ کیلومتری زمین روی داده‌است. در پی این حادثه برای چند ساعت هشدار سونامی اعلام شد. شدت این زمین‌لرزه به‌حدی بود که مسئولان اوکیناوای ژاپن هم برای ساعاتی هشدار سونامی صادر کردند.

مقامات ژاپن صبح دوشنبه با این حال از وقوع طوفان «نان‌مادُل» (Nanmadol) در غرب این کشور خبر دادند. این طوفان با جاری‌شدن باران‌های سیل‌آسا و وزش بادهای شدید همراه است و تاکنون موجب قطعی برق در حدود ۳۰۰ هزار واحد مسکونی شده است.

مقامات هشدار داده‌اند که احتمال وقوع سیل و رانش زمین در پی این طوفان که چهاردهمین طوفان فصلی است به‌ویژه در شرق ژاپن بالاست. طبق برآوردهای اداره هواشناسی توکیو انتظار می‌رود که مرکز این کشور بویژه پایتخت و حومه آن طی ۲۴ ساعت آینده شاهد ریزش بیش از ۴۰۰ میلیمتر باران باشند.

تلویزیون دولتی ژاپن مرگ دست‌کم یک نفر و مجروح شدن ۵۰ نفر را در جریان عبور این طوفان از جزیره «کیوشو» واقع در منتهی‌الیه جنوب‌غربی این کشور تایید کرده است. به گزارش رسانه‌های ژاپنی فومیوکیشیدا، نخست‌وزیر این کشور سفر خود به نیویورک برای شرکت در مجمع‌عمومی‌‌سازمان‌ملل را به تعویق انداخته تا ارزیابی کارشناسان از خسارات احتمالی این طوفان مشخص شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زمین‌لرزه در هنگام بحث نمایندگان پارلمان لیختن‌اشتاین درباره بیمه زلزله

۵ کشته و ۸۴ مصدوم در پی وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری در هرمزگان

مرگبارترین زمین‌لرزه‌های افغانستان در ۳۰ سال گذشته؛ زلزله خوست چندمین بود؟