پارک علم و فناوری هنگ‌کنگ؛ کانونی برای همکاری‌های جهانی

پارک علم و فناوری هنگ‌کنگ؛ کانونی برای همکاری‌های جهانی
Copyright euronews
نگارش از Chris Burnsیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

«ما کارگاه‌هایی مجازی داریم که افراد می‌توانند درآنها شرکت کنند. نیازی نیست تمامی تجهیزات گران‌قیمت را بخرند، و می‌توانند خودشان کار پژوهش و توسعهٔ فناوری را انجام بدهند.»

آگهی

استارتاپ‌های هنگ‌کنگ با همکاری دانشگاه‌ها و کارگاه‌های ناحیهٔ صنعتی خلیج بزرگ تلفیقی از روحیهٔ نوآوری و کارآفرینی ایجاد کرده‌اند.

در پارک علم و فناوری هنگ‌کنگ، گروه‌های پژوهشی با نام اینو‌اچ‌.کی. با مراکز علمی و دانشگاه‌های جهان در زمینه‌‌هایی نظیر بهداشت، فناوری روباتیک و هوش مصنوعی همکاری می‌کنند. 

نانسی ایپ، سرپرست بخش بیماری‌های زوال عصبی دانشگاه علم و فناوری هنگ‌کنگ است که با کالج یونیورسیتی لندن و دانشگاه استنفورد همکاری‌ می‌کند.

او می‌گوید: «یکی از پروژه‌های مشترک‌ ما ساخت نوعی نشانگر زیستی است که در آزمایش خون برای بیماری آلزایمر به کار می‌رود. این پروژه برای ما یک پروژهٔ بسیار هیجان‌انگیز است چون واقعا نشان‌دهندهٔ قدرت همکاری سه مؤسسه است. ازآنجاکه شمار سالمندان در جهان در حال افزایش است، این نوع بیماری‌ها که به سن‌وسال مربوط‌ند نیز در حال افزایش‌‌اند.»

گروه دیگری از این پژوهشگران به سرپرستی هلن مِنگ در مرکز هوش ادراکی و تعاملی دانشگاه هنگ‌کنگ با همکاری دانشگاه ام‌آی‌تی در حال ساخت تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی‌اند.

چنان که هلن توضیح می‌دهد  می‌توان از این پوشش‌ها  در حوزهٔ توان‌بخشی و همچنین ورزش استفاده کرد. حسگرهای تعبیه شده در این لباس در تمرینات ورزشی می‌توانند حرکات بدنی ورزشکار را بسنجند.

شرکت فرانسوی این‌ویوژن نیز در همین مجموعه ابزارهای پیشرفته‌ای برای پژوهش‌‌‌های زیست‌شناختی می‌سازد. شیائو بینگ لی، مدیر تجاری این شرکت یکی از محصولات آن را ردهٔ سلولی نمایشگر معرفی می‌کند و می‌افزاید که کاربرد آن در تولید واکسن است.

او می‌گوید: «تولیدکنندگان واکسن بعد از واکسیناسیون از این ردهٔ سلولی استفاده می‌کنند تا واکنش سیستم ایمنی بدن به واکسن را بسنجند.»

آقای بینگ همچنین دربارهٔ امکانات کاری پارک فناوری می‌گوید: «برای نمونه نیاز به استفاده از فلوسایتومتر داریم، که قیمتش حدود نیم میلیون یوروست، اما در این پارک فناوری آن را برای‌مان فراهم کرده‌اند.»

مجموعه‌ٔ پارک علم و فناوری هنگ‌کنگ حالا ۲۰ ساله است و هزار شرکت را تحت پوشش دارد. آلبرت وونگ، مدیرعامل این مجموعه معتقد است که این مجموعه باید با تکیه بر توان اساسی خود رشدی تصاعدی داشته باشد. 

او دربارهٔ شیوهٔ رسیدن به این هدف می‌گوید: «با کارگاه‌های الکترونیک، زیست‌شناسی، روباتیک و هوش مصنوعی. ما حتی کارگاه‌های مجازی داریم که افراد می‌توانند درآنها شرکت کنند. نیازی نیست تمامی تجهیزات گران‌قیمت را بخرند، و می‌توانند خودشان کار پژوهش و توسعه فناوری را انجام بدهند.»

مدیر این مجموعه همچنین دربارهٔ بازار عظیمی که برای محصولات این فناوری‌ها در ناحیه خلیج بزرگ هنگ‌کنگ وجود دارد می‌گوید: «هشتاد میلیون نفر جمعیت در فاصلهٔ یک تا دو ساعتی اینجا هستند که امکان بسیار خوبی است و هنگ‌کنگ می‌تواند با استفاده از آن بازار فناوری را از چین به سمت شرق آسیا منتقل کند.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

اتوموبیل دونفره پرنده‌ای بر فراز آسمان‌ خراش‌های دوبی پرواز کرد

نگاهی به منطقه فرهنگی جدید هنگ کنگ با ۴۰ هکتار وسعت

هنگ کنگ؛ فعالیت‌ استارتاپ‌های پرورش گیاهان روی سقف ساختمان‌ها