حدود ۱۰۰ ایرانی طی مراسم راهیپمایی اربعین در عراق جان باخته‌اند

مراسم اربعین در کربلا
مراسم اربعین در کربلا Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شمار زاٰئران خارجی اربعین امسال بیش از ۵ میلیون نفر عنوان شد که گفته می‌شود بیش از ۳ میلیون نفر از آنها را زائران ایرانی‌ها تشکیل می‌دادند.

آگهی

در حالی که گفته می‌شود بیش از ۹۰ درصد زائران ایرانی که برای شرکت در مراسم اربعین به عراق سفر کرده‌‌اند به کشورشان بازگشته‌‌اند خبرها حکایت از جان باختن دست کم ۱۰۰ شهروند ایرانی در مراسم امسال دارد.

سفیر ایران در عراق روز یکشنبه ۲۷ شهریور در گفتگو با ایسنا ضمن اشاره به مرگ دست کم یکصد تن از زائران ایرانی در راهیپمایی اربعین امسال، از حوادث جاده‌ای، بیماری‌های زمینه‌ای و یا کهنسالی به عنوان علت عمده مرگ این افراد یاد کرده است.

خبرگزاری‌های داخلی ایران پیش‌تر، حدود شش روز پیش از کشته شدن دست کم یازده نفر در جریان انفجار مینی‌بوسی در عراق که اغلب مسافران آن را زائران ایرانی تشکیل می‌دهند، خبر داده بودند.

سفیر ایران در عراق در این گفتگو یاد‌آور شده است که بیش از ۹۰ درصد زائران ایرانی هم اکنون به کشور بازگشته‌اند و آندسته از زائران ایرانی باقی مانده در عراق در سلامت کامل به سر می‌برند.

محمد کاظم آل صادق در ادامه به شماری از زائران ایرانی اشاره کرده که در طول سفر به کشور عراق برای شرکت در مراسم اربعین مدارک و اسناد هویتی و یا خانواده‌ خود را گم کرده‌اند.

ستاد اربعین سازمان حج و زیارت نیز گم شدن گذرنامه و دیر رسیدن به فرودگاه را اصلی‌ترین مشکل زائران در پروازهای برگشت عنوان کرده است.

شمار کل زائرانی که تا روز شنبه، بیست و ششم شهریور وارد شهر کربلا شده بودند نیز از سوی منابع عراقی بیش از ۲۱ میلیون نفر عنوان شده است که گفته می‌شود نسبت به سال گذشته پنج میلیون نفر افزایش داشته است.

بیش از سه میلیون زائر ایرانی در مراسم اربعین امسال حضور داشتند

شمار زاٰئران خارجی اربعین نیز امسال بیش از ۵ میلیون نفر عنوان شد که بیش از ۳ میلیون نفر از آنها را زائران ایرانی‌ها تشکیل می‌دادند.

به گفته منابع یاد شده حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ موکب در شهر کربلا برای خدمت رسانی به زائران برپا شده بود که از این میان نزدیک به ۳۰۰ موکب توسط زائران دیگر کشورها مدیریت می‌شد.

جانشین رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی ایران نیز یادآور شده است که امسال بیش از ۳ میلیون و پانصد هزار نفر از مرز‌های شش گانه کشور برای پیاده روی اربعین خارج شده بودند. 

بی نظمی و آنچه عدم مدیریت صحیح در زمان بسته شدن مرزها اعلام شد نیز با انتقادات گسترده ای روبرو شده بود. ویدئوهایی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می داد بسیاری از زوار ایرانی در ترافیک های طولانی برای ساعت ها مجبور به توقف شده اند در حالیکه آب آشامیدنی کافی هم به همراه نداشته اند.

ینا به گزارش نهاد‌های متولی برگزاری مراسم اربعین در شهر کربلا موکب‌های خارجی را اغلب زائرانی از فلسطین، ایران، هند، پاکستان، نیجریه، سوئد، هلند، آلمان و چین اداره می‌کردند.

منابع فرودگاهی در نجف نیز اعلام کرده‌ند که بیشترین پروازهای خارجی برای انتقال زائران اربعین به عراق به کشور ایران و سپس برخی کشورهای جنوبی خلیج فارس و نیز لبنان اختصاص داشت. تاخیرهای طولانی مدت پرواز  نارضایتی بسیاری از مسافرین را در برداشته ومشکلات متعددی را در فرودگاه بوجود آورده است.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تصادف مینی‌بوس‌های زائران اربعین در عراق؛ ۱۹ نفر از جمله ۱۴ ایرانی کشته شدند

ویدئویی از کربلا؛ میلیون‌ها زائر در مراسم بزرگداشت اربعین شرکت کردند

عراق برغم همه‌گیری کووید میزبان هزاران زائر خارجی در مراسم اربعین است