۲۱ سال از حملات ۱۱ سپتامبر و «جنگ علیه ترور» گذشت؛ آمریکا هنوز در تعقیب عاملان است

جو بایدن در مراسم گرامی‌داشت یاد قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر در پنتاگون
جو بایدن در مراسم گرامی‌داشت یاد قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر در پنتاگون Copyright Susan Walsh/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved.
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مراسم بزرگداشت قربانیان با یک صدای زنگ و لحظاتی سکوت در طبقه صفر، مکانی که برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در آن‌جا قرار داشت شروع شد. خانواده قربانیان در دونقطه دیگر که این حمله تروریستی صورت گرفت یعنی پنتاگون و میدانی در پنسیلوانیا نیز گردهم آمدند.

آگهی

آمریکایی‌ها ۲۱ سال پس از مرگبارترین حمله تروریستی در خاک ایالات متحده، یاد قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر را با قرائت اسامی آن‌ها و کارهای داوطلبانه گرامی داشتند.  

مراسم بزرگداشت قربانیان با یک صدای زنگ و لحظاتی سکوت در طبقه صفر، مکانی که برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در آن‌جا قرار داشت شروع شد. خانواده قربانیان در دونقطه دیگر هم که این حمله تروریستی صورت گرفت یعنی پنتاگون و میدانی در پنسیلوانیا نیز گردهم آمدند. 

دیگر اجتماعات در اقصی نقاط کشور نیز این روز را با روشن کردن شمع، مراسم مذهبی و برگزاری یادبود گرامی داشتند. برخی از شهروندان آمریکایی هم در این روز به کارهای داوطلبانه پرداختند. روز ۱۱ سپتامبر در آمریکا از طرف دولت این کشور روز میهن پرستی و روز ملی خدمت و یادبود نام نهاده شده است. 

سال گذشته این مراسم تنها چند هفته پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پایان دادن به جنگی برگزارشد که در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر، توسط آمریکا در افغانستان آغاز شده بود.

حملات ۱۱ سپتامبر پیامدهای بسیاری در تمام جهان داشت. در این روز بیش از ۳۰۰۰ نفر کشته شدند و در پی آن ایالات متحده جنگ علیه ترور را در اقصی نقاط جهان آغاز و به پیکربندی مجدد سیاست امنیتی خود پرداخت.

این روز اگرچه برای مدتی حس غرور و یکپارچگی را در ملت آمریکا برانگیخت اما بسیاری از مسلمانان آمریکایی را تا سال‌ها در معرض سوءظن و تعصب قرار داد و بحث‌های بسیاری را در رابطه با تعادل میان امنیت و آزادی‌های مدنی به وجود آورد. پیامدهای ۱۱ سپتامبر تا به امروز همچنان در زندگی مردم و سیاست آمریکا کاملا واضح است. 

این حملات همچنین مدت زمان زیادی است که بر زندگی خصوصی بسیاری از نجات یافتگان و بازماندگان قربانیان سایه افکنده است. بیش از ۷۰ نفر از همکاران سکو سیبی در رستوران پنجره‌ای به دنیا در بالای برج شمالی مرکز تجارت جهانی در روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ جان باختند. سکو هم آن روز قرار بود سر کار باشد اما یکی دیگر از آشپزهای این رستوران از وی خواست که شیفت خود را با او عوض کند.

سیبی از آن به بعد دیگر هیچ وقت در رستوران کار نکرد زیرا برایش خاطرات بسیاری را تداعی می‌‌کند. این مهاجر ساحل عاجی که به دنبال داشتن زندگی بهتر به آمریکا آمده بود، در ستیز دائمی با این وحشت نهفته در وجودش پس از حادثه ۱۱ سپتامبر است.

او و همکارانش در رستوران پنجره‌ای به دنیا رابطه بسیار صمیمانه و خانوادگی داشتند و برای سیبی پس از روز حادثه، ساختن رابطه‌ای در آن سطح با افراد جدید بسیار دشوار است. وی آموخته است که دلبستگی به افراد زمانی که نمی‌دانید در آینده برای آن‌ها در آینده چه اتفاقی می‌افتد، بسیار دردناک است. سیبی می‌گوید: «۱۱ سپتامبر هر سال یادآور فقدان جبران ناپذیری است که تجربه کرده‌ام.» او اکنون مدیرعامل گروه حمایت از کارگران رستوران به نام آر‌او‌سی یونایتد است. نقطه شروع فعالیت این گروه مرکزی برای حمایت از کارگران شاغل در رستوران پنجره‌ای به دنیا بود که پس از تخریب برج‌های دوقلو شغل خود را از دست دادند. 

همزمان، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در مراسم بزرگداشت قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر در پنتاگون شرکت کرد. او خاطرنشان کرد که حتی پس از خروج نیروهای نظامی آمریکایی از افغانستان، دولت او همچنان به تعقیب افراد مسئول دراین حملات ادامه می‌دهد. رئیس جمهوری ایالات متحده ماه گذشته اعلام کرد که آمریکا ایمن الظواهری، رهبر القاعده و یکی از طراحان حملات ۱۱ سپتامبر را در یک عملیات مخفیانه در کابل افغانستان کشته است. او در این مراسم یادبود قربانیان در پنتاگون گفت: «ما هیچ‌وقت فراموش نخواهیم کرد، هیچ وقت باز نخواهیم ایستاد. تعهد بی‌پایان ما جلوگیری از هرگونه حمله تروریستی دیگر به ایالات متحده است.»  

اعضای خانواده قربانیان و امدادگرانی که در روز حمله در پنتاگون حضور داشتند نیز به رئیس جمهوری آمریکا پیوستند. جو بایدن در جمع آن‌ها ادامه داد: «ما به شما بسیار بسیار مدیونیم. در آن روز مسیر تاریخ آمرکا تغییر کرد اما تنها یک چیزبدون تغییر ماند و آن شخصیت ملت آمریکا بود. این ملت قادر به انجام فداکاری‌ها، عشق‌ها و سخاوت‌هایی بزرگ است.» 

در این روز، جیل بایدن، بانوی اول آمریکا در مراسم یادبودی در شانکسویل پنسیلوانیا شرکت کرد و کاملا هریس، معاون اول جو بایدن نیز در نیویورک و در محل برج‌های دوقلو به همراه همسر خود حاضر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا نیمی از سپرده‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالات متحده را به قربانیان ۱۱ سپتامبر می‌پردازد

رئیس القاعده در ویدئویی به مناسبت سالروز ۱۱ سپتامبر جلوی دوربین ظاهر شد

۲۰ سال به روایت ۲۰ تصویر؛ چگونه ۱۱ سپتامبر جهان ما را تغییر داد؟