تفتیش پلیس ضدتروریسم آلبانی از سفارتخانه ایران در تیرانا؛ تهران واکنش نشان داد

پلیس ضدتروریسم در مقابل در ورودی سفارت ایران در تیرانا
پلیس ضدتروریسم در مقابل در ورودی سفارت ایران در تیرانا Copyright Franc Zhurda/Copyright 2022 The Associated Press. All rights reserved
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز پنج شنبه ساعاتی پس از تخلیه سفارت خانه ایران در تیرانا، پایتخت آلبانی، پلیس ضدتروریسم به تفتیش و جستجو در این ساختمان پرداخت.

آگهی

تصاویر منتشرشده در تلویزیون آلبانی نشان می‌دهند که پنج شنبه نیروهای پلیس ضدتروریسم این کشور سفارت جمهوری اسلامی ایران در تیرانا را تفتیش کرده اند. 

سفارت خانه ایران، پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور و خروج دیپلمات های ایرانی از سفارت، مورد تفتیش و جستجو قرارگرفت. خبرنگار خبرگزاری رویترز در تیرانا می گوید دیده است که ساعتها پیش از ورود نیروهای پلیس، دیپلمات های ایرانی سندهایی را در داخل بشکه ای در داخل ساختمان سفارت سوزانده اند. 

روز چهارشنبه ادی راما، نخست وزیر آلبانی، در یک سخنرانی ویدئویی کم سابقه  گفت که حمله سایبری ماه ژوئیه « قصد فلج کردن سامانه های خدمات عمومی کشور و سوابق دولت را داشته و باعث هرج و مرج و ناامنی در کشور شده است.»  

وی «سفارت ایران و دیپلمات های این سفارتخانه را محکوم به دست داشتن در هک گسترده شبکه رایانه ای دولت» کرد و از دیپلمات های ایرانی خواست تا هرچه سریعتر، کمتر از ۲۴ ساعت، این کشور را ترک کنند.  با گفته دولت آلبانی این حمله سایبری در پانزدهم ژوئیه گذشته اتفاق افتاده است.  

پنجشنبه، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز با محکومیت حمله سایبری به یک از اعضایش، آلبانی، اعلام کرد که «ناتو به تعهداتش برای دفاع در برابر تهدیدهای سایبری پایبند است.» 

 آلبانی سالهاست که میزبان سه هزار نفر از اعضای فعال سازمان مجاهدین خلق است. این کشور از سال ۲۰۰۹ میلادی عضو ناتو شده است. 

همزمان، بدنبال ورود پلیس ضدتروریسم آلبانی به سفارت ایران در تیرانا، سخنگوی وزارت خارجه در تهران نسبت به رفتار دولت آلبانی واکنش نشان داد و آنرا محکوم کرد. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه پنج شنبه گفت که «پلیس آلبانی رفتاری مغایر با حقوق بین الملل و کنوانسیون وین علیه دیپلمات ها و سفارت ایران داشته که مسئولیت های ناشی از بر عهده دولت آلبانی خواهد بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک ایرانی جدا شده از مجاهدین خلق در آلبانی به ۱۰ سال زندان محکوم شد

سیزده نفر که قصد ترور رئیس جمهوری فرانسه و سرنگونی دولت را داشتند محاکمه می‌شوند

پارلمان آلبانی توافق جنجالی پذیرش پناهجو از ایتالیا را تصویب کرد