هنگ کنگ، مرکز نوین فرهنگ و هنر شرق

هنگ کنگ، مرکز نوین فرهنگ و هنر شرق
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Chris Burns
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

هنگ کنگ با چند برابر کردن محیط‌ها و فضاهای هنری خود از دیوار نوری در اندازه یک ساختمان گرفته تا جعبه یخی تزئین شده امپراطور و تا انکوباتوری برای هنرمندان جوان، سعی در بالا بردن کیفیت زندگی دارد.

آگهی

هنگ کنگ با چند برابر کردن محیط‌ها و فضاهای هنری خود از دیوار نوری در اندازه یک ساختمان گرفته تا جعبه یخی تزئین شده امپراطور و تا انکوباتوری برای هنرمندان جوان، سعی در بالا بردن کیفیت زندگی دارد. این شهر با فرهنگی غنی در گذشته و حال و مکان‌های بسیاری برای نمایش  فرهنگ و هنر خود به شهری تبدیل شده است که هر هنرمندی باید آن را تجربه کند و مرکزی آسیایی و جهانی با توسعه دائمی است.

ام پلاس

موزه نوین هنرهای تجسمی ام پلاس که بخش اصلی منطقه فرهنگی کاولون غربی است، از زمان بازگشایی در یک سال پیش نظر بیش از یک میلیون بازدید کننده را به خود جلب کرده است. دیوار نوری آن نماد جدیدی در دورنمای شهر هنگ کنگ است.

سوهانیا رافل، مدیر موزه ام پلاس می‌گوید: «ما از زمان بازگشایی در ماه نوامبر میزبان بیش از یک میلیون نفر بازدید کننده بوده‌ایم. این موزه تجسم رویای ماست. چه نگاه کردن به صفحه نمایش ال‌ای‌دی بزرگی باشد که در جزیره هنگ کنگ نمایش داده می‌شود و چه همراهی مردم با سینماها و مراکز آموزشی و چه تنها نظاره کردن مجموعه‌های ما باشد، رویای ما در این مجموعه نمود پیدا کرده است.» او درباره پروژه‌های اخیر این موزه می‌گوید: «اکنون بر روی صفحه نمایش ال‌ای‌دی‌ عظیم ما کارهای الن پائو، یکی از هنرمندان مطرح هنگ کنگ با عنوان شکل نور در حال نمایش است. هرکسی که نمی‌تواند به هنگ‌کنگ بیاید هم می‌تواند آن را به صورت آنلاین ببیند.»

کاخ موزه جدید هنگ کنگ

کاخ موزه جدید هنگ کنگ، نمایشگاهی برای آثار تزئینی از جمله صندوق یخ قرن هیجدهمی است که از زمان سلسله چینگ به جا مانده است. لوئیس ان‌جی، مدیر این موزه می‌گوید: «برای اولین بار هنگ کنگ موزه‌ای در سطح جهانی برای نمایش هنر سنتی چینی دارد. در این نمایشگاه که به صورت دائمی برگزار می‌شود، آثاری از گنجینه هنر ملی چین به صورت امانی به نمایش در‌می‌آید.» وی درباره نمایشگاهی با عنوان گفتگوی طراحی معاصر و صنایع دستی سنتی که در این کاخ موزه در حال برگزاری است می‌گوید: «به نظر من این نمایشگاه یکی از گوهرهای کاخ‌ موزه است. این نمایشگاه مهارت و طراحی را به نمایش می‌گذارد. یک نمونه از آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه، خنک کننده‌ای ساخته قرن هیجدهم میلادی در زمان سلسله چینگ است. این خنک کننده یک صندوق یخ است که با فلزکاری فوق‌العاده‌ای ساخته شده است. به دستور امپراطور در زمستان یخ‌ها را جمع و در حجره‌های یخ نگهداری می‌کردند. در تابستان یخ‌ها را می‌بریدند و در این صندوق‌های زیبای یخ قرار می‌دادند.»

پروژه اوی

پروژه جدید اوی در خیابان نفت، هنرمندان جوان را برای به نمایش گذاشتن تجربه‌هایشان گرد هم آورده است. لزلی لاو مدیر این پروژه می‌گوید: «تصویری که ما در تلاشی هستیم تا از خودمان در ذهن هنرمندان جوان و جامعه بسازیم، محیطی جوان و پر انرژی است. به همین خاطر واژه اوی که در زبان انگلیسی کاربردی عامیانه مانند سلام و احوال‌پرسی دارد را به کار گرفتیم. پروژه اوی به گمان من در محیط هنری و فرهنگی هنگ کنگ که در سال‌های اخیر بسیار متنوع و توسعه‌یافته شده است، نقش یک انکوباتور را برای هنرمندان جوان دارد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در این پروژه از کیوریتور‌های مهمانی همچون چیونگ یونگ نیز دعوت به همکاری شده‌اند تا هنرمندان محلی را جذب شرکت در پروژه اوی کنند. چیونگ یونگ می‌گوید: «ما از شش هنرمند دعوت کردیم تا با شرکت در این پروژه ایده‌های خود را به آزمایش بگذارند. اوی برای هنرمندان محلی فرصتی فراهم می‌کند تا ایده‌ها و مفاهیم خود را در مقیاس بزرگتری آزادانه به نمایش بگذارند و چون بار فروش آثارشان را بر دوش نمی‌کشند، می توانند هرگونه تجربه‌ای می‌خواهند داشته باشند.»

خبرنگار • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

سفر به هنگ‌کنگ؛ لذت از طبیعت و فعالیت‌های فرهنگی در کنار بهره‌مندی از تجارت بین‌المللی

هنگ کنگ؛ کشف و ضبط کالاهای لوکس به ارزش میلیون‌ها دلار

جک ما دوباره آفتابی شد؛ رویترز از سفر میلیاردر منتقد چینی به هنگ کنگ خبر داد