نامه ۵ هزار مقام و مامور امنیتی سابق اسرائیل به بایدن: توافق جدید هسته‌ای با ایران را امضا نکنید

پرچم ایران و اسرائیل
پرچم ایران و اسرائیل Copyright CANVA PRO
Copyright CANVA PRO
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بیش از ۵ هزار مقام و مامور امنیتی سابق اسرائیل با امضای نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از وی خواستند توافق هسته‌ای جدید با ایران را امضا نکند.

آگهی

بیش از ۵ هزار مقام و مامور امنیتی سابق اسرائیل با امضای نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از وی خواستند توافق هسته‌ای جدید با ایران را امضا نکند.

طبق گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست در این نامه آمده است: «طبق تجربه و ارزیابی جمعی ما، معتقدیم که این توافق به دلایل گسترده‌ای برای صلح و امنیت آمریکا، اسرائیل و جهان فاجعه بار است.»

امضا کنندگان این بیانیه معتقدند که این توافق ایران را در «مسیر قانونی روشن» برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای تا سال ۲۰۳۱ قرار می‌دهد و امضاکنندگان توافق هیچ ابزاری برای جلوگیری از اقدامات ایران نخواهند داشت.

آن‌ها در این بیانیه گفتند که «این توافق یک مسابقه تسلیحات هسته‌ای را در منطقه ایجاد می‌کند که در آن کشورهایی مانند مصر، عربستان و سایر کشورهای سنی مذهب مجبور خواهند شد برای کاهش تهدید ایران به سلاح هسته‌ای تجهیز شوند.»

در این نامه هشدار داده شده است که احتمالا جنگ فرقه‌ای و مذهبی آغاز خواهد شد. آن‌ها تاکید کردند: «سرمایه‌ای بادآورده از وجوه مسدود شده قبلی به جمهوری اسلامی ایران می‌رسد. وجوهی که بدون شک برای صدور ترور و بی‌ثباتی در منطقه و فراتر از آن در مقیاسی بی‌سابقه استفاده می‌شود.»

اسرائیل با بازگشت به توافق سال ۲۰۱۵ که تحریم‌های غرب علیه تهران را در ازای اعمال محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای ایران لغو می‌کند مخالف است.

یائیر لاپید، نخست وزیر اسرائیل روز چهارشنبه با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرد که ایران نیز یکی از محورهای آن بوده است. این گفت‌وگو در حالی انجام شد که در همین روز جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا اظهار امیدواری کرد که در روزهای آینده توافق هسته‌ای ایران احیا شود.

از سوی دیگر جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت که ایالات متحده همچنان امیدوار است که برجام احیا و اجرایی شود و به مذاکرات در این زمینه خوش‌بین است. وی تاکید کرد که واشنگتن به‌طور محتاطانه خوشبین است که همه چیز می‌تواند در مسیر درست حرکت کند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز روز گذشته در مسکو گفت: «ما آخرین متن طرف آمریکایی را دریافت کردیم و همکاران من با دقت و سرعت لازم در حال بررسی دقیق پیشنهادات طرف آمریکایی هستند. ما در مورد تضمین نیازمند متنی قوی‌تر هستیم و باید ضمانت‌های قوی ‌تر در این موضوع داشته باشیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس موساد در سفر به واشنگتن به‌دنبال چیست؟

۵۱ شهر ایران به پدافند رهگیری حملات شیمیایی مجهز شدند

بنیامین نتانیاهو: ما هم با برجام مخالف بودیم و هم با «توافق کوچک» مطرح شده اخیر با ایران مخالفیم