گفتگو با تنها ایرانی شرکت‌کننده در مسابقه ۲۰۲۲ مون بلان؛ «شبانه دو بار تا قله توچال دویدم و برگشتم»

پیام دیباج، دونده ایرانی
پیام دیباج، دونده ایرانی Copyright امید لهبی
Copyright امید لهبی
نگارش از امید لهبی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

این مسابقه به مسافت ۱۷۰ کیلومتر برگزار می‌شود اما مسیر طولانی تنها سختی آن نیست بلکه دوندگان در مسیر خود ۱۰ هزار متر نیز صعود می‌کنند، چیزی تقریبا معادل ۲ برابر قله دماوند. گفتگو با پیام دیباج، تنها شرکت‌کننده ایرانی حاضر در مسابقه امسال را بخوانید.

آگهی

دوی فوق استقامت مون بلان که هر سال در شهر شمونی فرانسه برگزار می‌شود یکی از جذاب‌ترین، مشهورترین و البته پرطرفدارترین مسابقات فوق استقامت جهان است. جایی که هر سال پذیرای اسطوره‌های فوق استقامت دنیا، مانند کیلیان جورنه اسپانیایی است.

یکی از مهمترین جذابیت‌های این مسابقه مسیر کوهستانی و جنگلی آن است که از سه کشور فرانسه، ایتالیا و سوییس می‌گذرد و دوندگان در جریان آن کوه مشهور مون بلان را دور می‌زنند.

این مسابقه به مسافت ۱۷۰ کیلومتر برگزار می‌شود اما مسیر طولانی تنها سختی آن نیست، بلکه دوندگان در مسیر خود ۱۰ هزار متر نیز صعود می‌کنند، چیزی معادل معادل تقریبا ۲ برابر قله دماوند.

AFP
نمایی از مسیر مسابقه فوق ماراتن مون بلان ۲۰۲۲AFP

در فوق ماراتن ۲۰۲۲، کیلیان جورنه اسپانیایی توانست با ۱۹ ساعت و ۴۹ دقیقه و ۳۲ ثانیه توانست رکورد این مسابقه را جابجا کند. این برای چهارمین بار است که کیلیان جورنه به مقام نخست این رقابت می‌رسد.

ماتیو بلانشار از فرانسه نیز با ۱۹ ساعت و ۵۴ دقیقه و ۵۰ ثانیه توانست مقام دوم را ازآن خود کند.

شرکت‌کننده ایرانی مسابقه ۲۰۲۲

تا کنون محمد مصطفایی و نگار سماک‌نژاد در این مسابقات شرکت کرده‌اند و آن‌را با موفقیت به پایان رسانده‌اند.

اما در مسابقه امسال پیام دیباج تنها دونده ایرانی شرکت کننده بود. وی توانست مسیر دشوار این رقابت را در ۳۸ ساعت و ۵۱ دقیقه و ۵۹ ثانیه به پایان برساند.

امید لهبی
پیام دیباج، دونده فوق ماراتنامید لهبی

وی درباره تمریناتش برای شرکت در این مسابقه می‌گوید: «رقابت‌های اینچنین هم تمرین‌های جسمی و فیزیکی لازم دارند هم، از آن مهمتر، تمرینات ذهنی» در این مسابقه ۴۶ ساعته که ۲ شب و دو روز ادامه دارد و بی‌خوابی یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که دوندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

پیام دیباج در این باره می‌گوید که یکی از تمرین‌هایش دو بار دویدن تا قله توچال بوده است. او می‌گوید:‌ «شب شروع کردم که شرایط با مسابقه مون بلان تقریبا مشابه باشد، تا قله دویدم و برگشتم تا دم ماشین و دوباره دویدم تا بالا و برگشتم. تا دم ماشین آمدم و دوباره رفتم، این کار را کردم چون از نظر ذهنی باید به خودم فشار می‌آوردم. تا دم ماشین آمدن یعنی جایی که آدم وسوسه می‌شود که تمام کند، سوار شود و برگردد خانه، اما دوباره تا قله دویدم.»

امید لهبی
پیام دیباج، پس از رسیدن به خط پایانامید لهبی

پیام در ادامه می‌گوید: «یکی دیگر از تمرین‌هایم این بود که پیست میدان انقلاب را ۴۰ بار دویدم، مجموعا ۱۰۰ کیلومتر در یک ۱۲ ساعت. دویدن در یک مسیر تکراری فشار ذهنی زیادی وارد می‌کند و این کار را کردم تا ذهنم تقویت شود.»

این مسابقه به‌رغم سختی‌اش آنقدر پرطرفدار است که هر سال دوندگانی که در آن شرکت می‌کنند با قرعه کشی مشخص می‌شوند، اما پیش از قرعه‌کشی، آنها باید چند مسابقه معتبر بین المللی را به پایان رسانده و امتیاز آن را کسب کرده باشند. پیام دیباج برای اینکه بتواند در قرعه کشی شرکت کند دو بار در مسابقه کاپادوکیا با مسافت ۱۲۰ کیلومتر شرکت کرد.

ویرایشگر ویدئو • Farhad Mirmohammadsadeghi

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رکورددار ماراتن ایران: امیدوارم بالاخره روزی یک مسابقه بین المللی در ایران برگزار شود

برای نخستین بار در ایران یک مسابقه ماراتن در تقویم فدراسیون جهانی دو و میدانی قرار گرفت

ورزشکاران حرفه‌ای با درآمد خود چه می‌کنند؟