کارشناسان موزه بریتانیا با چسباندن صدها قطعه شکسته شده، ظروف عتیقه را مرمت کردند

ظروف عتیقه به نمایش درآمده
ظروف عتیقه به نمایش درآمده Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

کارشناسان موزه بریتانیا قطعات خرد شده چندین ظرف عتیقه‌ را که در جریان انفجار سال ۲۰۲۰ در بندر بیروت تکه پاره شده بودند به هم چسباندند و ظروف را پس از بازسازی به نمایش گذاشتند.

آگهی

ظروف شیشه‌ای عتیقه که در جریان انفجار بندر بیروت لبنان در سال ۲۰۲۰ اسیب زیادی دیده بودند پس از بازسازی، برای اولین بار در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شدند. 

مدیر موزه بریتانیا روند بازسازی این ظروف عتیقه شیشه‌ای را با جریان مقاومت مردم در لبنان مقایسه کرد و گفت: «روند و داستان تخریب و بازسازی این ظروف شیشه ای، نمونه ای از مقاومت و همکاری است.»

وی از جانب تمام کسانی که در روند بازسازی همکاری کرده‌اند، گفت که «مفتخر است که پس از دو سال این ظروف به نمایش در می‌آیند.» 

مدیر موزه بریتانیا می گویند این ظروف بزودی به لبنان منتقل خواهند شد. 

این ظروف رنگارنگ که شامل گلدان، دیس، لیوان و پارچ‌های عتیقه می شود در دانشگاه آمریکایی بیروت قرارداشتند که در جریان انفجار بی سابقه  عمدتا شکسته و چندپاره شده بودند. دانشگاه آمریکایی بیروت در فاصله ۳ کیلومتری از بندر بیروت قرار دارد. 

از ۷۴ ظرف شکسته تنها دو ظرف سالم مانده‌اند و بقیه تکه تکه شده‌اند. تاکنون ۲۶ ظرف توسط متخصصان موزه بریتانیا بازسازی شده‌اند. کارشناسان امیدوارند به زودی حداقل نیمی از ۴۶ ظرف باقی مانده را نیز بازسازی کنند. 

کارشناسان و باستانشناسان که در این پروژه همکاری کرده‌اند می‌گویند که یکی از سخت‌ترین کارهای بازسازی را تجربه کرده‌اند. چرا که هر تکه کوچک شیشه جداسازی و طبقه بندی شده تا مشخص شود مربوط به کدام ظرف است. کامورچو اوغلو، یکی از بازرسان موزه بریتانیا می گوید: «مرتب سازی و طبقه بندی هزاران تیکه شیشه همچون ساخت یک پازل بزرگ کار بسیار دشواری بود.» 

انفجار چهارم اوت سال ۲۰۲۰ در یک انبار در بندر بیروت آنچنان عظیم و گسترده بود که بسیاری از محله‌ها تا شعاع بین یک تا ۵ کیلومتری را دچار خرابی و ویرانی کرد و جان بیش از ۲۰۰ نفر را گرفت. ۶۵۰۰ نفر هم در جریان این انفجار زخمی شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

استعفای مدیر موزه بریتانیا پس از دزدیده شدن حدود ۲ هزار اثر تاریخی

پیمایش ارتش لبنان: بیش از ۸۵ هزار واحد ساختمان در انفجار بیروت آسیب دیده است

گندم‌های زیر آوار انفجار بیروت و درد کمبود مواد غذایی برای لبنانی‌ها