عرضه آخرین مدل آیفون و پوشاک زارا در روسیه؛ شگرد مسکو برای دورزدن تحریم شرکت‌های غربی چیست؟

 ری:استور عرضه کننده محصولات اپل در روسیه
ری:استور عرضه کننده محصولات اپل در روسیه Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مغازه‌های ری‌:استور(Re:Store) در روسیه آخرین مدل‌های گوشی آیفون و سایر محصولات تولیدی شرکت اپل را با وجود همسویی این شرکت با تحریم‌های غرب علیه روسیه، عرضه می‌کند، البته بدون ضمانت و خدمات پس از فروش اپل و نیز گران‌تر از بازار جهانی. راز ورود برخی از محصولات تحریمی به بازار روسیه چیست؟

آگهی

مغازه‌های ری‌:استور(Re:Store) در روسیه آخرین مدل‌های گوشی آیفون و سایر محصولات تولیدی شرکت اپل را با وجود همسویی این شرکت با تحریم‌های غرب علیه روسیه، عرضه می‌کند، البته بدون ضمانت و خدمات پس از فروش اپل و نیز گران‌تر از بازار جهانی. روس‌ها همچنان می‌توانند پوشاک برند زارا را نیز بخرند. اما راز ورود برخی از محصولات تحریمی به بازار روسیه چیست و این کشور چگونه با تحریم‌ شرکت‌های غربی مقابله می‌کند؟

روسیه از ماه مه و در پی کاهش شدید واردات به دلیل تحریم‌های غرب در اعتراض به تهاجم نظامی این کشور به خاک اوکراین، اجرای طرح واردات موازی را آغاز کرد. همزمان، روسیه فهرستی از کالاهای غربی واجد شرایط برای ورود از طریق واردات موازی را منتشر کرد. این فهرست شامل قطعات یدکی مورد نیاز برای راه‌آهن و قطعات خودرو همچنین کالاهای مصرفی مانند لوازم الکترونیکی و خانگی، پوشاک، کفش و لوازم آرایشی بود. فهرستی که به طور خلاصه شامل کالاهای مختلفی از قطعات خودرو گرفته تا کنسول‌های بازی بود که شرکت‌های غربی صدور مستقیم آن‌ها را به روسیه ممنوع کرده‌اند. 

برخی از برندهای موجود در این فهرست عبارت بودند از مرسدس بنز، فولکس واگن، کانتیننتال، فراری، اپل، سامسونگ، مایکروسافت، زیمنس، دوراسل، کانن و پلی‌استیشن.

دنیس مانتوروف، معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت روسیه، چند روز پیش اعلام کرد که روسیه در قالب اجرای طرح واردات موازی موفق شده در فاصله ماه‌های مه تا ژوئیه افزون بر ۶ میلیارد دلار (۵.۹ میلیارد یورو) کالا وارد کند. 

واردات موازی چیست؟

واردات موازی به کالاهایی اطلاق می شود که بدون رضایت سازنده به بازاری وارد می‌شوند. در واقع، اینها کالاهای اصل هستند ولی شرکت سازنده، آنها را با هدف عرضه و فروش در کشور یا منطقه دیگری تولید و ارسال کرده است.

چنین وارداتی از بازار غیررسمی تامین می‌شود و چون که صاحب اصلی برند کنترلی بر توزیع این کالاها ندارد، مشمول گارانتی نمی‌شوند و معمولا قیمت بالاتری نیز دارند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید 

روسیه چه می‌کند؟

روسیه در طرح واردات موازی به واردکنندگان غیررسمی اطمینان داده که از آنها در برابر شکایات شرکت‌های غربی محافظت می‌کند و اجازه به جریان افتادن شکایت آنها را در سیستم قضایی روسیه نمی‌دهد. 

بنابراین، واردکنندگان روسی بخشی از محصولات خریداری شده از طریق کشورهایی مانند قزاقستان، ارمنستان و بلاروس را به طور غیرمجاز وارد روسیه می‌کنند. 

روسیه قصد دارد از این طریق، تامین واردات حیاتی و نیز نیازهای لوکس خانواده‌های ثروتمند را تضمین کند. بر همین اساس، مسکو انتظار دارد ارزش واردات موازی در سال جاری میلادی به ۱۶ میلیارد دلار برسد، رقمی که معادل ۴ درصد از کل واردات این کشور در سال ۲۰۲۱ خواهد بود. این در شرایطی است که پیش‌بینی می‌شود، مجموع واردات روسیه در سال جاری به یک سوم ۲۰۲۱ کاهش یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معرفی محصولات جدید اپل؛ قیمت گوشی‌های جدید آیفون با وجود تورم تغییری نکردند

خط و نشان تازه روسیه برای گروه هفت: فروش نفت را به اعمال کنندگان سقف قیمتی متوقف می‌کنیم

سایه جنگ و تحریم؛ «مک دونالد روسی» فعلا و تا فصل برداشت سیب زمینی ندارد