ابتلای یک سگ خانگی به آبله میمون؛ هشدار نسبت به خطر انتقال بیماری به حیوانات

هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به خطر انتقال بیماری آبله میمون به حیوانات
هشدار سازمان جهانی بهداشت نسبت به خطر انتقال بیماری آبله میمون به حیوانات Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشریه علمی «لانست» هفته گذشته نوشت که یک سگ خانگی در پاریس، پایتخت فرانسه به دنبال ابتلای دو صاحبش به آبله میمون به این بیماری مبتلا شد.

آگهی

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه از مبتلایان به بیماری آبله میمون خواست تا مراقب احتمال انتقال ویروس این بیماری به حیوانات باشند. 

این هشدار پس از آن مطرح می‌شود که اولین مورد انتقال ویروس آبله میمون از انسان به یک سگ خانگی گزارش شد. نشریه علمی «لانست» هفته گذشته نوشت که یک سگ خانگی در پاریس، پایتخت فرانسه به دنبال ابتلای دو صاحبش به آبله میمون به این بیماری مبتلا شد. 

روزاموند لویس، از مسئولان سازمان جهانی بهداشت درباره انتقال ویروس آبله میمون از انسان به حیوانات گفت: «این اولین مورد گزارش‌شده از انتقال بیماری از انسان به حیوان محسوب می‌شود. ما بر این باور هستیم که این اولین بار است که یک سگ به این بیماری مبتلا می‌شود.»

وی افزود که برای کاهش خطر انتقال ویروس آبله میمون به حیوانات جونده «مدیریت زباله‌ها» امری «حیاتی» است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

انتقال ویروس بیماری‌ها از گونه‌ای از حیوانات به گونه‌ای دیگر اغلب از نظر کارشناسان امری نگران‌کننده است زیرا احتمال جهش خطرناک ویروس وجود دارد. با این حال سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده که هنوز نشانه‌ای از جهش خطرناک ویروس آبله میمون مشاهده نشده است.

بنا به آمار سازمان جهانی بهداشت تاکنون ۳۱ هزار و ۶۶۵ نفر در سطح جهان به آبله میمون مبتلا شده‌اند. از این تعداد ۱۲ نفر جان خود را از دست داده‌اند. اولین مورد از ابتلا به این بیماری روز سه‌شنبه در ایران نیز به ثبت رسید. بنا به گزارش‌ها زنی ۳۴ ساله و ساکن اهواز اولین فرد مبتلا به آبله میمون در ایران است.

سازمان جهانی بهداشت روز ۲۴ ژوئیه به دلیل شیوع بیماری آبله میمون «وضعیت اضطراری» در سطح جهان اعلام کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا بین نژاد سگ‌ها و رفتار آن‌ها ارتباطی وجود دارد؟ محققان پاسخ می‌دهند

سازمان جهانی بهداشت: آبله میمون قابل کنترل است اگر همین امروز اقدام کنیم

قدرت درک زبان؛ ️سگ‌ها از کلمات ما چه می‌فهمند؟