ورود کشتی تحقیقاتی چین به بندر سریلانکا با وجود نگرانی‌های هند و ایالات متحده

Yuan Wang 5
Yuan Wang 5 Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سریلانکا نتوانست در سال ۲۰۱۷ میلادی بدهی ۱.۴ میلیارد دلاری خود را به پکن بپردازد و به همین دلیل مجبور شد ادارۀ بندر هامبانتوتا را به مدت ۹۹ سال به یک شرکت چینی واگذار کند

آگهی

مقامات سریلانکا تایید کردند که یک کشتی تحقیقاتی چینی، با وجود نگرانی‌های هند و ایالات متحده درباره فعالیت‌های جاسوسی پکن، روز سه‌شنبه در بندر هامبانتوتا پهلو گرفته است.

بنا بر اعلام سریلانکا، این کشتی که «یان ونگ ۵» نام دارد، با این شرط اجازۀ ورود به بندر را دریافت کرده که در تمام دوران حضور در آبهای این کشور هیچ فعالیت تحقیقاتی انجام ندهد و مجوز برای پهلوگیری آن نیز پس از انجام گفتگوهای دیپلماتیک با مقامات هند و ایالات متحده و چین صادر شده است.

این کشتی حداکثر تا ۲۲ اوت باید بندر هامبانتوتا را ترک کند و در تمام دوران حضور در آبهای سریلانکا نیز باید سیستم شناسایی خودکار (AIS) خود را روشن نگه دارد.

اگرچه این کشتی در سایت‌های تخصصی به عنوان یک کشتی «تحقیقاتی» معرفی شده، اما به گزارش رسانه‌های هند این باور وجود دارد که «یان ونگ ۵» یک کشتی جاسوسی دو منظوره است که برای نظارت بر فعالیت‌های فضایی و ماهواره‌ها همچنین برای پرتاب موشک‌های بالستیک قاره پیما استفاده می‌شود.

این کشتی در ۱۳ ژوئیه بندر «جیانگ ین» چین را ترک کرد و قرار بود در ۱۱ اوت در بندر هامبانتوتا پهلو بگیرد؛ اما در پی اعتراضات هند برنامه ورود کشتی به این بندر به تعویق افتاد.

واگذاری ادارۀ بندر هامبانتوتا به چین دلیل بدهی سنگین

هند نگران نفوذ فزاینده چین در سریلانکا است؛ بویژه آنکه این جزیرۀ واقع در جنوب آسیا به دلیل پروژه‌های زیربنایی بزرگ خود، بدهی قابل توجهی به پکن دارد.

کلمبو نتوانست در سال ۲۰۱۷ میلادی بدهی ۱.۴ میلیارد دلاری خود به پکن را بپردازد و به همین دلیل مجبور شد ادارۀ بندر هامبانتوتا را به مدت ۹۹ سال به یک شرکت چینی واگذار کند.

چین همچنان بزرگترین طلبکار سریلانکا است و بیش از ۱۰ درصد از بدهی خارجی این کشور را در اختیار دارد.

سریلانکا که در ماه آوریل نیز قادر به بازپرداخت بدهی خارجی ۵۱ میلیارد دلاری خود نبوده، در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول است تا احتمالا کمکی از این نهاد بین‌المللی دریافت کند.

این کشور دچار یک بحران اقتصادی جدی است و در این بحبوحه، به کمک‌های چین برای برون‌رفت از وضعیت کنونی تا زمان تامین یک کمک مالی بین‌المللی نیاز دارد.

پیش از این در اوایل ماه، مقامات سریلانکا به هند اطمینان داده بودند که این کشتی چینی عمدتا برای سوخت گیری به این بندر خواهد آمد و در طول حضورش در آبهای سریلانکا نیز هیچ فعالیت دیگری انجام نخواهد داد. با این وجود گزارش‌های رسمی سریلانکا حاکی از آن است که کشتی‌های تحقیقاتی چینی تاکنون ۱۸ بار از سریلانکا بازدید کرده‌اند.

در واکنش به اعتراضات دهلی‌نو، سخنگوی دولت سریلانکا اعلام کرد که «هم هند و هم چین در این زمان که با بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای مواجه هستیم، به ما کمک می‌کنند».

دهلی‌نو نسبت به «هرگونه تاثیر این فعالیت‌ها بر امنیت و منافع اقتصادی هند» هشدار داده و روز سه‌شنبه در آستانه ورود این کشتی چینی به بندر هامبانتوتا نیز، به سریلانکا پیشنهاد داد که یک هواپیمای «دورنیه ۲۲۸» را برای تقویت قابلیت‌های نظارت دریایی و مسدود کردن سیگنال‌های الکترونیکی در اختیار این کشور بگذارد.

جزیرۀ ۲۲ میلیون نفری سریلانکا از اواخر سال گذشته میلادی به دلیل کمبود ارز برای تامین مالی واردات کالاهای ضروری، با کمبود شدید مواد غذایی و سوخت و دارو روبرو است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازی‌های مشترک‌المنافع؛ ۱۰ عضو کاروان ورزشی سریلانکا ناپدید شدند

رئیس جمهوری فراری سریلانکا با هواپیمای نظامی وارد مالدیو شد

کمبود مواد‌ غذایی؛ به ستوه‌آمدگان وارد کاخ رئیس جمهوری فراری سریلانکا شدند